Přes podomní obchod našlo zákazníky zboží za dvacet miliard eur
Přes jistý despekt, doprovázející podomní obchod, se tento druh podnikání v Česku i Evropské unii stabilně rozvíjí. Přímý prodej, v němž v Evropě působí přes 1300 společností, představuje distribuční kanál v hodnotě dvaceti miliard eur, uvádí studie britské společnosti Ipsos Mori. Z více než tří milionů aktivních prodejců je 83 procent žen. Předtím, než se uplatnili v tomto podnikání, bylo 31 procent lidí bez zaměstnání, uvádí studie. V Česku, kde se osobnímu prodeji v loňském roce věnovalo přes 218 tisíc lidí, dosáhl celkový obrat 4,5 miliardy korun. Za posledních pět let se u nás počet přímých prodejců zvýšil o více než čtvrtinu. Národní Asociace osobního prodeje, která minulý týden představila závěry mezinárodní studie, sdružuje devět firem. Vedle společnosti Amway, k jejíž popularitě přispěla manželka expremiéra Stanislava Grosse, jsou to Avon Cosmetics, Just, Lux, Mary Kay, Oriflame, Ranger, Tupperware a Vorwerk. „Společnost, která je naším členem, tím dává jasný signál, že prodává zboží nejen v souladu s platnými zákony, ale respektuje také etický kodex osobního prodeje,“ uvedl šéf asociace. Z průzkumu, který navázal na šetření společnosti PricewaterhouseCoopers v roce 2000, mimo jiné vyplynulo, že daně odvedené společnostmi přímého prodeje se během sedmi let více než zdvojnásobily. Přes tři čtvrtiny takto prodaného zboží pochází z EU a tato forma podnikání vytváří téměř čtyři miliony nepřímých pracovních míst na plný úvazek.
Z ruky do ruky
Poslední údaje o přímém prodeji
Ukazatel*Evropská unie*Česká republika
Obrat* přes 20 miliard eur*4,5 miliardy korun
Aktivní prodejci*přes 3 miliony*téměř 220 tisíc
Pramen: Asociace osobního prodeje