SPORY O JMÉNA Spekulanti s doménami si včas zaregistrují atraktivní adresy a prodávají je se ziskem mnohonásobně převyšujícím náklady. Jak zabráníte "ukradení" domény a jak se můžete bránit v případě, že se vám to nepodařilo? Nejlepší obranou proti spekulantům s doménami je prevence.
SPORY O JMÉNA Spekulanti s doménami si včas zaregistrují atraktivní adresy a prodávají je se ziskem mnohonásobně převyšujícím náklady. Jak zabráníte „ukradení“ domény a jak se můžete bránit v případě, že se vám to nepodařilo?
Nejlepší obranou proti spekulantům s doménami je prevence. „První a nejdůležitější zásadou je nezveřejňovat jména plánovaných produktů či služeb dříve, než k nim budete mít registrovanou doménu. Totéž platí třeba pro změnu názvu firmy, vznik nové dceřiné společnosti a podobně,“ říká Luboš Duchek, vlastník firmy zabývající se tvorbou internetových stránek.
Praxe totiž pravidelně potvrzuje, že spekulanti nespí. Například jména budoucích možných hvězd z reality show či soutěže Česko hledá SuperStar si většinou rozebrali ještě dříve, než soutěž na obrazovkách začala - stačilo pouhé zveřejnění jmen v tisku. Podobně je tomu při avizovaném vstupu zahraničních společností na český trh, přestože většina již má svá jména preventivně zaregistrována po celé Evropě. „Spekulanti pečlivě analyzují informace, které vaše firma zveřejňuje,“ varuje Duchek.
Ten zároveň upozorňuje, že důležité není název až do poslední chvíle tajit, ale včas získat doménu. „Poměrně často se totiž stává, že firma vymyslí název nového produktu, do poslední chvíle to tají a nakonec stejně zjistí, že doménu už má dávno registrovánu někdo jiný. V tomto případě mnohdy nejde o spekulanty, ale o shodu náhod,“ říká Duchek. Nejznámější takovou chybou byl podle něj vstup třetího mobilního operátora na český trh, kdy firma přišla s názvem Oskar, ale nemohla si k němu zaregistrovat jednoduchou doménu oskar.cz, protože ji už delší dobu vlastnila - pro stejnojmenný produkt - jedna z menších počítačových firem. Také proto již řada společností zavrhne zvažovaný název jen kvůli tomu, že vhodná doména už je obsazena. Používání alternativních koncovek (jako .biz, .info a podobně) je totiž špatně marketingově využitelné - naprostá většina lidí při hledání vaší firmy totiž stejně zadá koncovku .cz, případně mezinárodní .com.
Důležitou radu přidává i mediální poradce Pavel Hrubec: „Nepodceňujte právní záležitosti kolem vlastnictví domény. Práva by měla směřovat nejlépe na majitele společnosti, případně - za jasných podmínek daných smlouvou - na jednatele či IT pracovníka. Pokud to podceníte, může vám s odcházejícím zaměstnancem odejít i doména. I když ji jako firma užíváte, skutečným vlastníkem je osoba napsaná v registru domén. A to může být třeba váš IT pracovník,“ varuje. Ze stejného důvodu Hrubec doporučuje opatrnost také při využívání různých prostředníků. „Firma by si měla registrovat doménu přímo u některého z oficiálních registrátorů, ne třeba u nepříliš seriózní »konzultantské« společnosti,“ doporučuje.
Oprávněnost těchto obav aktuálně dokumentuje doména jandak.cz, kterou si po svém krátkém působení na ministerstvu kultury „vzal s sebou“ mediální poradce Robert Vašíček, stojící za internetovým serverem Politikon. „Doména www.jandak.cz je provozována bez vědomí ministra kultury. Uvažujeme o právních krocích,“ sdělila Profitu Simona Hradilová z tiskového oddělení ministerstva. V současnosti se návštěvníci dočkají pouze informace „stránky se připravují“ a jsou přesměrováni do kulturní sekce Politikonu.
ZKUSTE TO PO DOBRÉM Co dělat, když jste včasnou registraci domény zaspali (nebo už byla obsazená dávno před vámi), ale přesto se nechcete této atraktivní adresy vzdát? „Nejrychlejší - i když zároveň nejdražší -je pokus o odkoupení od dosavadního vlastníka,“ radí Duchek. Méně atraktivní doménová jména lze podle něj pořídit řádově už za tisíce korun (běžná registrace adresy s koncovkou .cz v současnosti stojí kolem 800 korun a od Nového roku má výrazně zlevnit). Duchek přitom radí vystupovat „nenápadně“ - současný vlastník by neměl vidět, jak obrovský zájem o doménu máte. „Rozhodně proto nezdůrazňujte, že za tři dny spouštíte službu stejného jména a že tedy doménu nutně potřebujete,“ varuje. Kontakt na dosavadního vlastníka lze často získat bez problémů. Zvláště na adresách spekulativně nakoupených domén bývá kontakt nepřehlédnutelný. Podrobnosti o datu registrace a vlastníkovi lze zjistit také na adrese sdružení CZ. NIC (www.nic.cz), které je národním správcem domén. Jestliže vlastník na váš návrh nepřistoupí a vy nechcete nebo nemůžete řešit spor soudně, nezbývá než čekat. Z údajů CZ. NIC totiž zjistíte i konec lhůty, do kdy má dosavadní vlastník doménu registrovanou. A právě to je šance pro vás - ovšem pouze v hypotetickém případě, když zapomene včas zaplatit za prodloužení registrace, nebo o ni prostě ztratí zájem. Někteří oficiální registrátoři dokonce nabízejí službu, která vás na blížící se konec platnosti požadované cizí domény včas upozorní. Nebo se dokonce můžete nechat zaregistrovat do fronty čekatelů pro případ, že se jméno uvolní. BURZA DOMÉN S doménami se obchoduje jako s běžným zbožím. Stačí se podívat například na adresu www.burzadomen.cz, kde jsou nabízeny stovky názvů. „Dnes se již prodávají hlavně všeobecná slova, ne názvy konkrétních firem. Protože společnosti zjistily, že doména podlahy.cz je lepší než podlaharstvifrantanovak. cz,“ řekl Profitu Petr Kliment ze společnosti WebALL, která burzu provozuje. „Jsem přesvědčen, ze 99 procent velkých a středně velkých firem má doménu (či spíše několik domén) zaregistrovanou,“ dodává. Podle něj by se spekulantům ani nevyplatilo platit po 10 let udržovací poplatky za doménu jen proto, aby ji mohli prodat nějaké konkrétní malé společnosti s ručením omezeným. Smyslem Burzy domén je podle Klimenta soustředit nabídku vlastníků. Nedomnívá se, že by takové jednání mělo někoho pohoršovat. „Slovo spekulant je myslím z latinského překladu slova předpovídat. Takže spekulanti pouze předpověděli dobu a využili toho. Stejně jako tisíce jiných spekulantů například s pozemky, akciemi a podobně. Ve fungující tržní ekonomice nikdo nepřenechá něco zadarmo,“ brání svůj projekt. Nejdražší prodávanou doménou je podle údajů na Burze domén bmw.cz, za kterou prý majitel požaduje pět milionů korun. Když jsme ho však jako potenciální kupec oslovili, dostalo se nám odpovědi, že doména nebyla a není na prodej. To potvrzuje i současný obsah, na kterém skutečně najdeme prezentaci tuzemských obchodníků s automobily této značky. Naopak některé jiné nabídky skutečně „fungují“, což potvrdil i náš malý redakční test. Na Burze domén je však možné -kromě pouhého doménového jména -prodat také fungující internetovou prezentaci (nebo jen podíl v takovém projektu). Podle zveřejněných informací se aktuálně jedná například o servery jako miss.cz. automobil.cz nebo malir.cz. Vedle zmíněné burzy fungují i další adresy, například nakup-prodej.cz. Tam si třeba lze za 40 tisíc korun koupit doménu pepsi-cola.cz. Perličkou je nabídka domény blbosti.cz za 14 tisíc korun, na kterou prý denně ze zvědavosti vstupuje zhruba 30-40 lidí. Absurdní nádech pak má nabídka prodeje domény s názvem prodejdomen. cz. ROZHODNE ROZHODCE
Jestliže považujete nárok na určitou doménu za oprávněný a můžete ho právně prokázat, postupujte podle pravidel daných sdružením CZ. NIC. Pro všechny, kdo si registrovali nebo prodlužovali doménu po 1. srpnu 2004, totiž platí nové pravidlo: „Poškozená strana se může obrátit na Rozhodčí soud při Hospodářské komoře České republiky, který má mandát rozhodovat spory ohledně domén. Držitel domény se totiž při registraci nebo prodloužení zavázal respektovat případný nález rozhodčího soudu,“ říká Jan Hájek ze společnosti Explorer. „Pokud poškozený ve sporu zvítězí, bude doména stávajícímu držiteli odebrána a může si ji zaregistrovat. V opačném případě zůstane dosavadnímu držiteli,“ dodává.
„Soudních sporů ohledně doménových jmen probíhají řádově desítky, mnoho jich už bylo uzavřeno rozhodnutím ve prospěch žalobce. Na stránkách www.nic.cz průběžně zveřejňujeme podrobnosti o těchto sporech,“ upřesňuje ředitel sdružení CZ. NIC Ondřej Filip.
Přestože rozhodčí soud většinou bývá rychlejší a jednodušší, zájemce o doménu se může obrátit i na klasické civilní soudy. Ty jsou však často přetížené a navíc ještě nemají s moderním internetovým právem tolik zkušeností.
Pokud se zájemce o doménu domnívá, že ji současný vlastník využívá proti jeho zájmům, může soud požádat o vydání předběžného opatření. „Soud může dosavadnímu vlastníkovi uložit, aby se takového jednání zdržel až do doby, než bude o sporu definitivně rozhodnuto. Stane se tak ale jen ve zcela jasných případech zneužití doménového jména, jako kdysi bylo například provozování erotického obsahu na doméně www.dagmarhavlova.cz. Nebo nyní v případě adresy www.aerium.cz, shodné s názvem zahraniční realitní společnosti vstupující na český trh. Šanci máte i v případě, že konkurenční firma na doménu s názvem vaší společnosti umístila informace, které jsou lživé či vulgární,“ vysvětluje právník Martin Novák.
ZÁLEŽÍ NA SOUDCI
Samotné rozhodnutí pak samozřejmě záleží na konkrétních okolnostech případu. Velkou šanci na získání žádané domény máte v případě, že ji druhá strana získala prokazatelně za účelem spekulace -například když z registračních údajů vyplyne, že o ni požádala den po zveřejnění vaší informace o názvu nové služby. Šance se zvýší, pokud protistrana neprovozuje na adrese odpovídající obsah nebo pokud ji dokonce využívá výše zmíněným nekalým způsobem.
Naopak nulovou šanci máte v případě, že se jedná o obecnější název jako a-servis. cz, novak.cz, pekarna-plzen.cz a podobně. Nebo když máte smůlu a skutečně existuje firma nebo produkt shodného jména.
Hodně záleží také na konkrétním soudci. Někteří z nich argumentují tím, že doménová jména nepožívají žádné zvláštní ochrany, na rozdíl třeba od ochranných známek. „Bylo nám řečeno, že registraci domén nezajišťuje stát, ale soukromé sdružení CZ. NIC, a že pouze toto sdružení může rozhodovat,“ vzpomíná Novák. I proto doporučuje obracet se na zmíněný Rozhodčí soud Hospodářské komory.
Naopak někteří soudci staví doménové jméno na úroveň blízkou ostatním takzvaným právům duševního vlastnictví. Úspěšné jsou zejména žaloby odkazující na nekalou soutěž, klamavé označování zboží a služeb, parazitování na dobré pověsti firmy a podobně. Někdy stačí žadateli jen prokázat, že má na konkrétní doménu výrazně větší nárok než současný držitel, zvláště pokud ji odpovídajícím způsobem nevyužívá. Žadatel svůj nárok prokazuje například výpisem z obchodního rejstříku, kde se název firmy shoduje s názvem žádané domény.
AKTUÁLNÍ NABÍDKY Z BURZY DOMÉN
(pouze výběr)
název cena | (v Kč) |
bmw.cz | 5 000 000 |
stoly.cz | 2 000 000 |
miss.cz (1) | 1 500 000 |
exprespujcky.cz | 1 500 000 |
malir.cz (1) | 1 500 000 |
automobil.cz (1) | 1 250 000 |
nadovolenou.cz | 900 000 |
vyrobaoken.cz | 550 000 |
autoservis.cz | 500 000 |
banka.sk | 500 000 |
knihkupectvi.cz | 300 000 |
realityshow.cz (1) | 300 000 |
sex-online.cz | 150 000 |
pritelkyne.cz (1) | 85 000 |
reznictvi.cz | 20 000 |
obuvnik.cz | 20 000 |
aneta-langerova.cz | 15 000 |
starozitnik.cz | 15 000 |
truhlarna.cz | 15 000 |
taxikari.cz | 15 000 |
(1) včetně již fungujícího obsahu Pramen: www.burzadomen.cz, 23. 11. 2005