Válka vlaků na trati z Prahy do Ostravy dospěla k prvnímu klíčovému soudnímu rozhodnutí. Vítězství si v tomto případě připisuje soukromý přepravce Leo Express (LE). Vrchní soud v Praze vrátil jeho původně neúspěšnou stížnost na České dráhy zpět k městskému soudu, a poprvé se tak začne detailně zkoumat hospodaření národního dopravce na exponované trati. Čísla budou zajímat všechny, včetně ministerstva dopravy, protože ani ono samo si je nedokáže ověřit. A Leo Express věří, že se na konci ukáže predátorská praktika ČD.
O co se bojuje
Člověk by se neměl nechat zmást pouhým úředně znějícím statusem, že nadřízený soud vrátil případ zpátky. Důležitý je argument, proč tak učinil. Důvodem je, že soud prvního stupně nedostatečně prokázal, jak ke svému rozhodnutí dospěl. Jen připomeňme, že ono rozhodnutí původně smetlo argument, že ČD podstřelovaly ceny, aby zlikvidovaly konkurenci. Na řadu tedy přijdou znalecké posudky a nová prokazování. LE věří, že dojde i na zkoumání účetnictví Českých drah, to ale není zatím úplně jisté.
Každopádně městský soud bude mít zajímavou práci. A ještě zajímavější bude ji sledovat, protože do detailů to ještě nikdo nerozpletl. Bude třeba, aby se soud podíval na čísla ČD a zjistil, jak je možné, že před vstupem dalších dopravců na trh účtovaly cenu jízdenky přes 600 korun a zároveň do médií uváděly, že je potřeba provoz dotovat. A po vstupu snížily cenu o více než 60 procent. „Žádný dominant nebude vítat konkurenci, ale není možné protiprávně bránit jejímu vstupu selektivním snížením cen pod úroveň nákladů na jedné trase,“ komentuje Peter Kohler, CEO společnosti Leo Express.
• 34milionů korun chce žalobou získat společnost Leo Express na základě údajných podnákladových cen ČD v březnu 2013. Čísla z hospodaření Českých drah budou zajímat všechny, včetně ministerstva dopravy, protože ani ono samo si je nedokáže ověřit.
Ředitel tohoto dopravce Leoš Novotný v době podání žaloby před čtyřmi lety uvedl, že dráhy financují svoji ztrátu na trase do Ostravy z jiných dotovaných tratí. Podle nezávislého znaleckého posudku, který si Leo Express tehdy nechal zpracovat, České dráhy měly v průměru za jízdenku na trase Praha-Ostrava u rychlíků účtovat minimálně 380 korun, a u pendolina dokonce 1190 korun. I z tohoto důvodu bude dokazování klíčové - může odhalit, jak dráhy reálně se státními dotacemi nakládají.
Samozřejmě může jít také o tlak a obchodní taktiku. Začíná se totiž hrát o provoz na 28 dálkových linkách, kde v roce 2019 skončí smlouvy. Leo Express už státu podal nabídky, že by linky provozoval. Pokud bude kolem dotací pro ČD panovat nejistota, národního dopravce to může poškodit.
Pára za vlakem
Pravda je, že jasno v provozu dálkových vlaků mezi Prahou a Ostravou rozhodně není. Světlo do účtování cen nevnesla ani kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu před dvěma lety. Ta musela konstatovat, že ministerstvo dopravy „nevytvořilo v rámci dopravního plánování objektivní a transparentní podklad pro stanovení prostředků státního rozpočtu na dopravní obslužnost vlaky celostátní dopravy“.
Poslední bílá místa. Tisíce kilometrů dálnic a železnic není kam umístit
Když se na ekonomiku vlaků Pendolino z trati Praha-Ostrava zeptal týdeník Euro přímo Českých drah, dostal vyhýbavou odpověď. „Produkt SC Pendolino vždy byl a je provozně ziskový, úspěšný a neustále se zlepšuje,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík. Dráhy nicméně upozorňují, že jejich účetnictví jako takové je v pořádku, protože je auditováno už s ohledem na jejich veřejně obchodovatelné dluhopisy a mezinárodní rating od společnosti Moody’s.
Evropa a Jančura ve frontě
Dokazování před soudem je už v pořadí druhou nepříjemnou zprávou pro České dráhy. Tou první je správní řízení, které zahájila Evropská komise v listopadu 2016. To pochopitelně neznamená důkaz nějakého pochybení, ale dá se interpretovat jako další utažení smyčky kolem záhady účtování cen na trati Praha-Ostrava. „Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky společnosti České dráhy, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících,“ komentovala správní řízení komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Řízení dosud neskončilo, a tak jediným vyjádřením drah k této věci zůstává ujištění, že v době své dominance nepostupovaly predátorsky. „ČD nikdy podnákladové ceny neúčtovaly. To bylo potvrzeno i znaleckými posudky, včetně posudku zpracovaného na popud ÚOHS,“ říká mluvčí Joklík.
Přečtěte si o plánech ČD:
České dráhy chtějí koupit až 60 elektrických vlaků celkem za 10 miliard
Nyní už ČD pod drobnohledem nejsou. Dominantní postavení nesmí podle pravidel zneužívat dominantní dopravce a tím od roku 2014 na dané trati nejsou, protože jejich vládu převzal RegioJet Radima Jančury. A tady se dostáváme k ústupku, který Leo Express udělal. Jeho možným vysvětlením je to, že zase tak nevěří svému úspěchu před soudem, jak deklaruje. Novotného firma původně v roce 2014 žalovala České dráhy o 418 milionů korun. Byla to částka, o kterou kvůli její údajně nekalé konkurenci přišla od roku 2012. Poté ale částku o 92 procent snížila, takže usiluje už „jen“ o 34 milionů korun, což má být suma za jeden měsíc, konkrétně březen 2013. „Jde o zúžení celkového nároku na jeden měsíc, a to z důvodu vysokého soudního poplatku. Celého nároku se ale nechceme vzdát. Další postup vzhledem k probíhajícímu jednání nicméně nemůžeme komentovat,“ říká Emil Sedlařík, mluvčí Leo Expressu. Pokud by s prvním testovacím „balonkem“ za 34 milionů firma uspěla, dá se tedy předpokládat další žaloba, jejíž výsledná suma by překročila i původních 418 milionů, protože byla vypočítána do dubna 2014, ale ČD na trati dominovaly až do konce roku 2014.
U městského soudu v roce 2015 Leo Express neuspěl a soudce se podivil, jak firma ke ztrátě vůbec došla, když soudu nepředložila podnikatelský plán, kterým by dokázala svůj zisk, jehož by dosáhla, nebýt jednání Českých drah.
Podobný krok jako LE udělal v roce 2015 také RegioJet Radima Jančury. Dráhy zažaloval o vyšší částku, konkrétně 717 milionů korun. I v tomto případě probíhá soudní jednání, které dosud neskončilo. Rozhodnutí v žalobě Leo Expressu je tak v kauze údajných predátorských cen historicky prvním, které tlačí ČD ke zdi.
Čtěte také: