Majoritní vlastník Karlovarské korunní kyselky plánuje prodej firmy
Vladimír Komár (33) Narozen v Levoči na Slovensku. Vystudoval gymnázium se speciálním zaměřením na matematiku v Košicích a Matematicko-fyzikální fakultu UK v Praze. V průběhu studií (počátkem devadesátých let) založil s několika spolužáky z vysoké školy softwarovou firmu, která vytvořila a prodávala hotelový informační systém a software na hodnocení a optimalizaci reklamních kampaní pro reklamní agentury. Vydělané prostředky použil v roce 1994 se společníky Jiřím Šmejcem a Janem Gernerem k založení obchodníka s cennými papíry Middle Europe Finance a na získání majoritních podílů v několika firmách a investičních společnostech. Se stejnými společníky vytvořil firmu MEF Holding na spravování těchto podílů. V roce 1999 MEF Holding založil firmu Česká Produkční 2000, která v době televizní krize vystřídala ČNTS jako produkční partner CET 21 v TV NOVA. V roce 2002 vlastnící prodali polovinu MEF Holdingu skupině PPF. Firma získala majoritní podíl v CET 21 a přejmenovala se z MEF Holdingu na NOVA Holding. V prosinci 2003 byly skupině PPF prodány i zbylé akcie NOVA Holdingu. Od roku 2003 se Vladimír Komár jako generální ředitel osobně věnuje řízení kosmetické firmy Dermacol, minerální vody Korunní a jejich distribuční a marketingové firmy Alphaduct, ve kterých vlastní většinové podíly. Je ženatý, má manželku Věru a dceru Julii.
EURO: Vzhledem k soudním sporům, k četnosti vzájemného osočování ze lží a klamavé reklamy mezi vaší Karlovarskou korunní kyselkou a firmou Karlovarské minerální vody (KMV) se lze domnívat, že konkurenční boj výrobců minerálek je abnormálně tvrdý. KOMÁR: Dokud se účastníci trhu neuchylují k neférovému jednání, nedělají věci, které jsou opravdu klamavé, tak je vše v pořádku, patří to k byznysu. Ovšem náš konkurent už vyvíjí i aktivity, o kterých si myslíme, že jsou v rozporu se zákonem.
EURO: Co tím máte na mysli? KOMÁR: Ze své pozice vysoce dominantního hráče nabízejí KMV speciální bonusy distributorům a lokálním řetězcům za to, že ve svém portfoliu nebudou vést naše zboží, což lze z hlediska zákona kvalifikovat jako omezování hospodářské soutěže. Prokázat to je ale složité, protože žádné smlouvy se o tom nepodepisují.
EURO: To je dosti závažné tvrzení. Máte tyto informace z hodnověrných zdrojů? KOMÁR: Pro nás jsou hodnověrné, pocházejí přímo od velkoobchodních distributorů. Je zajímavé, že některé velkoobchody, ale i menší prodejci, se najednou rozhodli Korunní z portfolia vyřadit, ačkoliv jsme u nich za poslední dva roky z hlediska obratu narostli řádově o stovky procent. Když naši lidé žádají vysvětlení, žádné nedostanou, ale mezi čtyřma očima obchodníci neskrývají, co za tím je. My tomu nemůžeme nijak konkurovat, protože KMV dělají oproti Korunní čtyřnásobné obraty. Museli bychom obchodníkům nabízet čtyřnásobné bonusy, aby to pro ně bylo stejně atraktivní.
EURO: Pokud máte pocit, že je porušován zákon, proč se neobrátíte na antimonopolní úřad? KOMÁR: Podněty antimonopolnímu úřadu budeme podávat teprve tehdy, až budeme mít pocit, že máme šanci na úspěch. V minulosti jsme například dali řadu podnětů Radě pro rozhlasové a televizní vysílání kvůli porušováním zákona v České televizi v souvislosti s propagací minerální vody Magnesia. V podstatě jsme vždy uspěli, ale nebylo nám to prakticky k ničemu, protože rada žádnou pokutu televizi neudělila. Po roce se stejná situace opakovala.
EURO: Čeho se to týkalo? KOMÁR: Karlovarské minerální vody jsou se značkou Magnesia generálním partnerem výroční filmové soutěže Český lev a knižní Magnesia Litera. V hlavním vysílacím čase jsme mohli vidět, jak se aktéři televizního pořadu polévali touto minerálkou a mluvili o tom, jak je blahodárná pro zdraví.
EURO: Proč vám Magnesia leží pořád v žaludku? KOMÁR: Byly to Karlovarské minerální vody, kdo všechno odstartoval. Na právní úrovni to začalo loni, kdy KMV podaly k soudu návrhy na předběžná opatření kvůli našim reklamním spotům. Plzeňský krajský soud jim vyhověl a spoty zakázal, Vrchní soud nám však dal za pravdu a předběžná opatření letos zrušil. KMV rovněž neuspěly se svými stížnostmi u Rady pro reklamu a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Do doby, než KMV podaly návrhy na předběžná opatření, žádné právní souboje neprobíhaly, kromě toho, že jsme podali stížnost k antimonopolnímu úřadu proti fúzi KMV a Poděbradky. S tím jsme zcela logicky uspěli, protože není zcela běžné, aby nějaký subjekt dostal povolení k ovládnutí 85 procent trhu.
EURO: Byla to ale Korunní, kdo ve svých reklamních spotech začal poukazovat na údajná rizika spojená se zvýšenou konzumací „magnesia“, česky řečeno hořčíku. Všichni věděli, kam tím míříte. KOMÁR: Ano, ale to není nic proti Magnesii, to jsou jen argumenty na podporu prodeje naší značky. Reklamní spoty byly součástí dlouhodobé cílené kampaně, osvětlující, proč je Korunní pro lidský organismus tak vhodná. Samozřejmě jedna věc jsou fakta a druhá, jak s těmito fakty dokážete seznámit veřejnost. Už dva roky se držíme reklamního stylu spojeného s humorem a nadsázkou, přičemž v tom humoru a nadsázce je vždy zakomponováno stejné sdělení, že Korunní má vyvážený poměr minerálů. Toto sdělení logicky naráží na rozpor s tím, co tvrdí konkurence o vlastnostech své minerální vody Magnesia s vysokým obsahem hořčíku. Jejich reklama je postavena na tom, že čím více Magnesie vypijete, tím budete zdravější. Pravdu může mít jenom jeden z nás. Jsme přesvědčeni, že ji máme my. Už naše babičky říkaly: všeho s mírou.
EURO: Proč se také netrefujete do značky Mattoni, lídra trhu? KOMÁR: Musím zcela objektivně říct, že Mattoni se svým složením od naší Korunní nijak dramaticky neliší. Však nás také od sebe dělí jenom dva kopce na Karlovarsku. Tyto dvě vody lze lidem bez obav doporučit ke každodennímu pití.
EURO: Nechtěl bych posuzovat, kdo má ve sporu o hořčík pravdu, jaké má však tento mediální střet ekonomické dopady na vaši firmu? Pije se Korunní více než dříve? KOMÁR: Vycházíme-li z údajů agentury AC Nielsen, jejíž data si pořizuje většina soutěžitelů, tak za dva roky a tři měsíce, tedy za dobu, kdy jsme zahájili naši každodenní reklamní kampaň, se náš tržní podíl zvýšil ze šesti procent na dnešních zhruba dvacet procent. Teď mluvím pouze o přírodních neochucených minerálních vodách.
EURO: Za KMV a jejich značkami Mattoni a Magnesia ale stále zaostáváte, a navíc z údajů AC Nielsen též vyplývá, že váš tržní podíl v posledním období mírně poklesl. KOMÁR: Ano, poklesl, protože letos v létě už nemáme dostatečnou stáčecí kapacitu. Dokonce jsme museli krátit některé objednávky. Momentálně se v našem závodě ve Stráži nad Ohří staví nová hala s novou linkou. Až v ní začneme vyrábět, což plánujeme na leden příštího roku, technologie nám umožní až ztrojnásobit produkci oproti dosavadní kapacitě.
EURO: Ve slazených minerálkách máte pořád jen kolem šesti až osmi procent trhu. Proč se vám v tomto segmentu nedaří? KOMÁR: Naše argumenty, s nimiž operujeme v rámci reklamní kampaně, postavené na kvalitě vody a vyváženém poměru minerálů, na potenciální uživatele sladkých vod zabírají daleko méně. U ochucených lidé vyhledávají spíše chuť a složením se tolik nezabývají. Hledáme nové cesty, jak oslovit i tyto spotřebitele.
EURO: Jedna věc jsou podíly na trhu, druhá nakolik je váš byznys výnosný. Korunní byla až doposud ve ztrátě. Už je zisková? KOMÁR: Pokud bychom nevyužívali synergií s jinými společnostmi ve skupině, asi by - vzhledem k rozsáhlým marketingovým investicím - ještě zisková nebyla.
EURO: A kdy bude? KOMÁR: Na to by potřebovala narůst ještě zhruba o třetinu oproti současnému stavu. Velký potenciál vidíme právě v ochucených vodách.
EURO: Karlovarské minerální vody mají širší spektrum produktů než vy - minerálky Mattoni a Magnesia, pramenitou vodu Aquila a do skupiny lze též řadit Dobrou vodu. Nepovažujete za hendikep, že na rozdíl od konkurence stojíte na jediné noze? KOMÁR: Je to hendikep a my se tím zabýváme.
EURO: Chcete snad koupit nějakou konkurenční firmu? KOMÁR: Určitě pochopíte, že vám detaily nesdělím, ale je to jedna z možností. Uvažujeme buď o akvizici, nebo o nějakém novém produktu, pravděpodobně v segmentu nízkomineralizovaných vod, dříve označovaných jako stolní, dnes pramenité.
EURO: Kterou cestu považujete za pravděpodobnější, akvizici, či novou značku? KOMÁR: Akvizice je vždy otázka možností, jaké se vám zrovna naskytnou. Jak už jsem říkal, nejde jenom o stolní vody, jsme docela slabí i v ochucených minerálkách, takže bychom mohli usilovat třeba o Poděbradku, ale nevím, zda by nám ji někdo chtěl prodat (smích).
EURO: Právě o fúzi s Poděbradkou neúspěšně usiloval Antonio Pasquale, majoritní vlastník Karlovarských minerálních vod. Setkal jste se s ním někdy? KOMÁR: Jedinkrát. Snažil se mi tehdy vysvětlit, že naše stížnost proti fúzi s Poděbradkou není opodstatněná, že to spojení je vlastně ku prospěchu všech účastníků trhu. Měl jsem z toho pocit, že to myslí vážně.
EURO: Pan Pasquale zdůvodňoval potřebu fúze s Poděbradkou větší konkurencí po vstupu Česka do Evropské unie. Pozorujte nějaký zvýšený tlak? KOMÁR: Rozhodně ne. Evropská unie s tím nemá co dělat. Převážet vodu na větší vzdálenosti se nevyplatí, je to strašně nákladné. Kdokoliv by u nás ten byznys chtěl dělat, musí používat zdroje, které jsou v Česku či v bezprostřední blízkosti země. Nestlé u nás neúspěšně zkoušela svou vodu Aquarel dováženou z Maďarska, Coca-Cola k nám momentálně vozí vodu Bonaqua z lokality poblíž slovenských Piešťan, předtím ji vyráběla v Praze. To je problém mezinárodních hráčů. V limonádách lze importovat koncentrát a finální produkt udělat v místě spotřeby, ale pokud jde o čistou vodu, jakým způsobem opodstatníte existenci nějakého brandu?
EURO: Karlovarská Korunní kyselka spolu s Kyselkou Praga, závodem Merito v Brně a kosmetickou firmou Dermacol patří do skupiny Alphaduct. To celé patří vám? KOMÁR: Jsem majoritním vlastníkem.
EURO: A komu patří minorita? KOMÁR: Mým bývalým společníkům z MEF Holdingu.
EURO: Panu Šmejcovi a panu Gernerovi? KOMÁR: Od pana Gernera jsem už jsem veškeré podíly vykoupil, pan Šmejc je pořád minoritním akcionářem. Principiálně je to tak, že já v Alphaductu a v dalších souvisejících firmách, v Korunní a v Dermacolu, vlastním 75 procent a pan Šmejc 25 procent.
EURO: Chtěl byste firmy ovládnout stoprocentně? KOMÁR: Pro mě jsou veškeré další investice otázkou propočtů, majorita mi stačí.
EURO: Prý byste rád Korunní prodal. KOMÁR: Nikdy jsem se s tím netajil, ale všechno má svůj čas. I když postavím společnost na tu druhou nohu, jednou dojde na trhu k nějaké konsolidaci. Mějme na paměti, že velcí mezinárodní hráči, Danone a Nestlé, se sem neustále snaží proniknout, zatím neúspěšně. Určitě ve svém úsilí vytrvají.
EURO: Chcete naznačit, že mohou mít zájem se k nám dostat cestou akvizic? KOMÁR: Oni to koneckonců na různých jiných trzích běžně dělají. Coca-Cola si koupila ve Švýcarsku minerální vodu Valser a v Rakousku Römerquelle. Je to jejich strategie. Mou strategií je vytvořit z Korunní silný brand, ale neříkám, že i za pět let musí patřit mně.
EURO: A kdy přijde ten správný čas exitu? KOMÁR: Až za to bude možno získat peníze, které si představuji. Nejsem pod žádným tlakem.
EURO: Jaké mate plány s ostatními firmami spadajícími pod Alphaduct? Nakolik se daří kosmetice Dermacol? KOMÁR: Daří se jí v takových vlnách. Úspěch máme zvláště s našimi anticelulitidními a zeštíhlujícími přípravky. V tomto segmentu jsme se stali jedničkou. Doufejme, že na delší dobu.
EURO: Existují vůbec nějaké synergie mezi Dermacolem a Korunní? KOMÁR: Upřímně řečeno, když jsem před lety s tímto byznysem začínal, myslel jsem si, že jsou větší. Teď mohu říct, že příliš velké nejsou - úspora režijních nákladů související s tím, že máme jeden informační systém, jednoho generálního ředitele, jednoho finančního ředitele, i marketing se dá určitým způsobem kombinovat. To je vše. Z hlediska výroby, logistiky a prodejů žádné synergie nejsou.
EURO: Není to pro skupinu Alphaduct minus? KOMÁR: Další vývoj už bude separátní. Tyto dvě věci nemá smysl míchat dohromady. Pokud mluvím o budoucím prodeji firmy, těžko budu hledat investora, který by byl ochoten zaplatit za obě dvě značky najednou.
EURO: A Dermacol budete též prodávat? KOMÁR: U Dermacolu jsem ještě o exitu neuvažoval. Tam se rýsují některé zajímavé možnosti. Snažíme se navázat na ztracené pozice na trzích, jako je Rusko, Ukrajina, Polsko, též v arabských zemích. Docela se nám to daří.
EURO: Jak naložíte s výrobou nápojů pod značkou Merito a s Kyselkou Praga, které jste před lety získali od společností Drinks Union a Rudolf Jelínek? KOMÁR: Z dnešního pohledu jde především o nemovitý majetek, značky jsou slabé. Výroba nápojů Merito ještě probíhá, ale už ne v původním závodě v Brně, ale v areálu Kyselky Praga ve Břvanech u Loun. Budovy brněnského závodu Merito jsem využil k výrobě kosmetiky Dermacol, která byla v nevyhovujících podmínkách. Musím se přiznat, že na rozdíl od Korunní a Dermacolu, kde mám poměrně jasnou vizi, co s těmi značkami dál, jsou pro mne Praga i Merito problematické.
EURO: Jako bývalý akcionář MEF Holdingu jste byl i spoluvlastníkem TV Nova. Nestýská se vám po mediálním světě? KOMÁR: Pro mě to byla vždy především finanční investice. Že bych tesknil po těch procesech, které v televizi fungují, souvisejících s tím, že někteří lidé mají nutkavou potřebu být viděni, tak to určitě ne. Pro mě je to uzavřená kapitola. Byla hodně zisková, takže na ni vzpomínám docela rád.
EURO: Nějaké jiné investiční příležitosti vás nelákají? KOMÁR: Poohlížel jsem se po developerských projektech i jiných záležitostech, ale v poslední době akciový trh roste tak rychle, že se ukázalo jako nejefektivnější mít nakoupené nějaké portfolio a dívat se, co to dělá. Samozřejmě to je jen dočasný stav. Přiznám se, že mě Korunní a Dermacol docela vytěžují, a je otázka, jak dlouho ještě chci v tomto kolotoči pokračovat. Mám sedmiměsíční dceru a musím zvažovat priority. Ty prostředky se dají relativně snadno investovat i jinak - nakoupíte nějaké likvidní instrumenty, které vám s určitou mírou rizika něco vynášejí, přičemž se jim nemusíte věnovat čtyři hodiny denně, ale třeba jen čtyři hodiny jednou za půl roku. Jsem docela nakloněn tomuto řešení. Teď se budu snažit co nejvíce vytěžit z Korunní a co nejdál posunout Dermacol, potom se uvidí….