Menu Zavřít

Dopravci nechtějí detektory

12. 2. 2009
Autor: Euro.cz

Skupina poslanců ODS představila minulý týden svou představu změn silničního zákona.

Jedním z navrhovaných opatření je povinnost zabudovat do nákladních aut a autobusů tester na alkohol, který by v případě pozitivní zkoušky zamezil možnosti nastartování vozidla. Dopravcům se ale tento návrh nelíbí.

V novele silničního zákona se mluví už od roku 2007, kdy zákon vstoupil v platnost. Největší nevoli řidičů tehdy vyvolal nový bodový systém a zpřísnění trestů za některé prohřešky. Od minulého roku chystá ministerstvo dopravy zásadnější novelu tohoto zákona, nyní se k němu přidávají i poslanci. Jednou z nejkontroverznějších věcí, kterou navrhují, je právě povinné vybavení autobusů a nákladních vozidel detekčním zařízením na alkohol.

Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia by šlo o drahé opatření, které lze navíc obejít. „My se žádnému bezpečnostnímu opatření nebráníme. Nejsem ale přesvědčen, že takto nákladné opatření by přineslo žádoucí efekt,“ míní mluvčí sdružení Martin Felix. Podle dostupných informací stojí podobné zařízení zhruba 40 tisíc korun, dopravce s 200 vozidly by tedy vyšlo na osm milionů korun. To si prý v době, kdy firmy snižují náklady, nikdo nemůže dovolit.

Malá domů pro jednu firmu

Jeden z navrhovatelů změny silničního zákona poslanec David Šeich připouští, že se systém dá obejít tím, že do přístroje „dýchne“ někdo jiný než řidič. „Stoprocentní účinnost zákona nemůžete nikdy zaručit,“ podotýká. Domnívá se, že pro většinu řidičů by bylo složité a nákladné vozit s sebou ještě někoho, kdo by za ně test na alkohol na zabudovaném přístroji podstupoval. „Kdo chce, tak to obejde,“ tvrdí Felix. Podle odhadů by vybavení všech nákladních vozidel a autobusů detektory alkoholu vyšlo na více než 200 milionů korun, s touto částkou alespoň operuje poslanec Šeich.

Problém je, že zařízení, které se dá namontovat přímo do vozidla, nabízí zatím pouze jediná firma. „Nevím o tom, že by v některé zemi byly detektory na alkohol součástí výbavy auta. Je to jen zbytečné vynakládání peněz. Ve většině evropských států spíše řidiče zbytečně nezatěžují dalšími povinnostmi,“ kritizuje návrh Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Skončí výmluva na osobu blízkou

CO NAVRHUJÍ POSLANCI

– zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích českých dálnic a rychlostních komunikací až o 30 km/h

– pokud úřady potrestají řidiče zákazem řízení na víc než jeden rok, odečtou se mu všechny trestné body

– u elektronicky zjištěných přestupků (měření rychlosti radarem) bude moci majitel vozidla zaplatit pokutu maximálně 2000 korun bez ztráty bodu

– vozidla vybavená pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu, nebudou muset vozit rezervu

– jízda bez rozsvícených světel a telefonování za jízdy by neměly být postihovány trestnými body

FIN25

Poslanci ODS také vymysleli další způsob, jak ukončit oblíbenou výmluvu řidičů přistižených při dopravním přestupku. Kdo bude tvrdit, že na snímku automobilu překračujícího rychlost není on, ale osoba blízká, buď zaplatí dva tisíce korun a nepřijde o trestné body, nebo svou nevinu bude muset dokázat. V současné době totiž zákon umožňuje vymlouvat se, že auto v době spáchání přestupku řídila takzvaná osoba blízká, jejíž jméno nemusí majitel auta policii sdělit.

Poslanecký návrh novely silničního zákona rovněž počítá se zvýšením povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic na 160 kilometrů za hodinu. Za některé přestupky, jako jsou třeba nerozsvícená světla nebo telefonování za jízdy, navíc navrhuje jen pokutu. Řidičům, kteří přišli o řidičský průkaz na déle než jeden rok, navrhuje vynulování trestných bodů. Novela se dotýká také povinné výbavy vozidel. Šeich i odborník na silniční dopravu Stanislav Huml poukazují na to, že ji předepisuje pouze vyhláška ministerstva dopravy, a nikoli zákon, kterým lze povinnosti ukládat. Chce proto požadavky na povinnou výbavu převést do zákona a upravit ji. Například automobily se speciálními pneumatikami, na kterých se dá jet i po jejich defektu, by už neměly být povinně vybaveny rezervou. Otázkou zůstává, jak se k návrhu poslanců postaví ministerstvo dopravy se svým návrhem novely silničního zákona.

  • Našli jste v článku chybu?