Řekne-li se základní model automobilu, člověku se vybaví leccos: ochuzená výbava, dýchavičný motor, podbízivá cenovka… Jistě se příliš nezmýlíme, když se budeme domnívat, že tyto asociace zpravidla nezahrnují položky jako dvojitě přeplňovaný osmiválcový motor. A cenu začínající na třech milionech už vůbec ne. Vítejte v aristokratickém světě Mercedesu třídy CL, kde jednoduše platí jiné standardy než tady v podhradí.
Dvoudveřová limuzína
Přestože má jen dvojici dveří, stojí kupé třídy CL v hierarchii trojcípé hvězdy nad limuzínou třídy S, od níž si půjčuje celou řadu technických i stylistických řešení. Jako symbol opulentního blahobytu má „dvoudveřová třída S“ v nabídce Mercedesu dlouhou tradici, kterou lze vystopovat až do roku 1980 k modelu 500 SEC, ačkoli první model pojmenovaný CL byl uveden na trh teprve v roce 1998. Zatímco třída S je představitelem typické služební limuzíny po způsobu Audi A8 či BMW řady 7, CL loví své zákazníky v ještě solventnějších vodách: jejím snad nejbližším soupeřem je urozený Bentley Continental GT.
Na rozdíl od okázalého Bentleye však Mercedes oslovuje spíše zákazníky, jimž není proti mysli splynout s okolním provozem – nakolik to tento segment vůbec umožňuje. Majestátnost třídy CL pramení toliko z úctyhodných vnějších rozměrů, design je vyloženě střízlivý. Ostatně dvoudveřový automobil s délkou 5095 mm (!) nepotřebuje zdůrazňovat svoji suverenitu obří maskou nebo ostentativně širokými blatníky.
Facelift na sklonku loňského roku vtiskl třídě CL modernější tvář s dramaticky tvarovanými nárazníky a diodami pro denní svícení. Designéři Mercedesu se však vyhnuli vulgárně agresivnímu výrazu, který si v poslední době oblíbily některé konkurenční značky a jehož schopnost nahánět strach ve zpětném zrcátku imponuje přesně tomu druhu řidičů, bez nichž by se silnice docela dobře obešly. Jako všechny dnešní Mercedesy tedy i třída CL působí klidným, decentním dojmem. Alespoň zvenku.
Když nic nechybí
Zatímco exteriér dělá, co může, aby neprovokoval ekonomicky méně úspěšné účastníky provozu, interiér nic takového řešit nemusí, a proto obklopuje posádku přepychovým luxusem. Jistěže, palubní deska s virtuálními „přístroji“, vykreslovanými v reálném čase na LCD displeji, i nekonečně pohodlná sedadla pocházejí z třídy S, ale kdo v ní kdy seděl, pochopí, že to stěží může být ke škodě věci. Názorná grafika palubního systému Comand umožní jednoduše přifouknout bočnice sedadel i bederní opěrku tak, jak to nejlépe vyhovuje vaší postavě, a nechybí ani čtyři různé režimy masáže zad. Jen škoda, že masážní vzduchové polštáře nedosahují až k šíji – jakmile totiž jednou seznámíte spodní stranu plynového pedálu s nádherně měkkým koberečkem, uvolnění krční páteře by přišlo náramně vhod.
V rámci faceliftu se totiž pod kapotu třídy CL nastěhoval nový motor. Zatímco dříve znamenalo označení „500“ atmosféricky plněný vidlicový osmiválec o objemu 5,5 litru, nyní se pod ním skrývá motor o osm decilitrů menší, ale zato přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Nezáviděníhodný úkol přenášet točivý moment na silnici připadl modernizované sedmistupňové převodovce 7G Tronic, jíž v případě testovaného vozu pomáhal ještě pohon všech kol 4Matic. Ten je volitelný, leč nanejvýš doporučeníhodný: plných sedm set newtonmetrů by snadno roztavilo zadní pneumatiky na počkání.
Chvála turbu
Nové hnací ústrojí dává třídě CL schopnost rozkošně nenucené akcelerace i v rychlostech začínajících dvojkou. Motor má takový přebytek síly, že automatická převodovka je sotvakdy nucena nechat vystoupat ručičku otáčkoměru do horní poloviny ciferníku. Jako by auto ani nevážilo odstrašující 2,1 tuny… Zážitek z rychlé jízdy ovšem není nijak pohlcující jednoduše proto, že nabídnout „sportovní“ pocit z jízdy není účelem třídy CL. Při vysokorychlostních dálničních přesunech (napříč Německem, samozřejmě) oceníte naopak vynikající odhlučnění. Přestože okna jsou bezrámová, k uším cestujících proniká obtékající vzduch jen ve formě lehkého ševelení a pneumatické pérování vyhlazuje vertikální nerovnosti s přesně vypočítanou dávkou komfortního pohupování.
Jen to zelené úsilí působí značně komicky: standardní režim převodovky byl přejmenován z „comfort“ na „eco“, a když zastavíte na semaforech, motor zhasne, aby šetřil palivo. Jako kdyby záleželo na těch několika decilitrech, když reaktor pod kapotou spálí při každých sto kilometrech běžného používání víc než patnáct litrů benzinu. (Ve skutečnosti tu systém stop-start samozřejmě není kvůli zákazníkům, ale kvůli předepsanému cyklu měření spotřeby, v němž dokáže výrazně srazit nominální emise CO2.)
Hned po soukromém tryskáči je Mercedes třídy CL patrně tím nejlepším prostředkem k překonávání vzdáleností, jaký dosud lidstvo vynalezlo. Jen jedno je člověku zatěžko pochopit: proč a k čemu by někdo mohl potřebovat dvanáctiválcový CL 600 (380 kW, 4,1 milionu korun), nebo dokonce CL 65 AMG (463 kW, 5,8 milionu korun), když už CL 500 deformuje časoprostor s tak nenucenou bohorovností. Jakkoliv odporné jsou nám rovnostářské snahy vyžadovat od nejúspěšnějších dobrovolnou skromnost, troufáme si tvrdit, že každému zájemci o největší kupé Mercedesu by základní model docela dobře stačil.
Value for money 9/10
Radost z jízdy 35 bodů ze 40
Komfort 29 bodů ze 30
Praktičnost 13 bodů z 20
Přitažlivost 8 bodů z 10
Celkem 85 bodů ze 100
Mercedes-Benz CL 500 4Matic
Cena 3 094 800 Kč Motor V8 4,7 l twin turbo, 320 kW, 700 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,9 s Nejvyšší rychlost 250 km/h (el. omezena) Spotřeba 10,1 l/100 km