Cigarety jsou nejlepší byznys. Ale jen pro stát.
„Neměli jsme o tom ani tušení. Překvapilo nás to všechny. I Philip Morris,“ řekl jednatel Imperial Tobacco ČR Kamil Provazník. „Nějaké změny se daly čekat, ale nevěděli jsme, jak to nakonec dopadne,“ doplnila Petra Dobešová, členka představenstva Philip Morris. Řeč byla o spotřební dani na tabákové výrobky z reformního batohu Mirka Topolánka. Insideři čili zasvěcenci tvrdí, že se upekla v noci před tím, než ji Topolánek ještě teplou předložil sněmovně… Na ozdravení veřejných financí nejvíce přispějí kuřáci. „Za poslední čtyři roky se cena krabičky cigaret prakticky zdvojnásobila,“ připomíná Provazník. V příštím roce přispějí kuřáci každou krabičkou nejlevnějších cigaret - které budou stát 56 korun - do státního rozpočtu částkou 47,34 koruny. Spotřební daň a DPH bude u nejprodávanějšího sortimentu tvořit 84 procent z ceny. O zbývajících šestnáct procent z ceny každé krabičky se budou dělit výrobci, dovozci, velkoobchodníci a trafikanti.
Klamný cíl.
Nikdo nepředpokládal, že nové spotřební daně půjdou nad rámec, který EU od svých členů požaduje. Největší navýšení se nakonec objevilo u tabáku, který se používá pro ruční balení cigaret. Minimální daň za kilogram se zvýší z 905 na 1280 korun. Přitom již dnes dosahuje v Česku zdanění řezaného tabáku 32,30 eura za kilogram, což je více než minimálních 32 eur požadovaných unií. V případě sazby 1280 korun za kilogram se Česko při kurzu 27,50 koruny za euro dostane na zdanění 46,50 eura za kilogram. To je suverénně nejvíce ze všech nových členských zemích unie. V praxi to bude znamenat, že čtyřicetigramové balení tabáku zdraží od roku 2008 o dvacet korun, zatímco krabička cigaret o sedm až osm korun.
Nakouřená realita.
Tabákové firmy si pohrávaly s myšlenkou, že alespoň závěrečné zvýšení spotřební daně u cigaret by nemuselo být tak razantní, protože lidumilná vláda by mohla využít toho, že minimální požadavek EU, 64 eur za tisíc cigaret, by mohl obrousit i sílící kurz koruny. Podle jeho vývoje se dalo předpokládat, že po šestikorunovém zdražení loni a osmikorunovém letos by se poslední skok mohl pohybovat maximálně kolem čtyř korun. K 20. září byl kurz koruny vůči euru 27,64. Unie si pro posouzení, zda jsme splnili její požadavky, jako směrodatný vybere směnný kurz k 1. říjnu 2007. Podle aktuálního kurzu je požadavek minimální spotřební daně na jednu krabičku těch nejlevnějších cigaret 35,80 koruny, vládní návrh zavádí daň 38,40 koruny.
„Je to realita, ve které se pohybujeme ve všech nových členských státech unie. Po Slovinsku je Česko druhou zemí, která má minimální požadavky EU splnit. Podporujeme zvyšování spotřebních daní za předpokladu, že mají stejný dopad na všechny tabákové výrobky,“ konstatovala Dobešová, ačkoli by ke smířlivosti mohla mít nejméně důvodů. Philip Morris po vstupu Česka do unie už nemusí odolávat jen cenovým hrátkám v souvislosti s prudkým zvyšováním daní, černému trhu (není měsíc, aby celníci neodhalili padělky nebo celé továrny na ně) a tlaku domácích distributorů (ti své továrny v Česku a na Slovensku už pozavírali), ale i dovozu, který se v rámci unie zbavil všech celních bariér.
Projevuje se to trvalým poklesem tržního podílu, tržeb i zisku. Někdejší dominantní vládce měl podle poradenské firmy ACNielsen letos v pololetí 58,8 procenta trhu, zatímco rok před vstupem do unie to bylo 78,2 procenta. Hrubý zisk před zdaněním za tu dobu poklesl o více než čtyři miliardy korun a padla všechna tabu. Jednou ze zásad cigaretového trhu například bylo: počkáme, až zdraží Philip Morris.
Útočná defenzíva.
Před rokem Philip Morris z obranných důvodů oprášil někdejší levnou značku Clea. Potřeboval nějak reagovat na situaci, kdy zvyšování daní přimělo spotřebitele opustit střední cenový segment a houfně prchnout k nejlevnějším výrobkům. Právě těmi zahájili zteč na českou kotlinu u nás do té doby zcela neznámí producenti, čímž rozkolísali triumvirát Philip Morris, BAT a Imperial (dříve Reemtsma), byť ten tasil stejné zbraně (značky Viceroy a Moon).
Konkurence však každou daňovou úpravu využila. Už nečekala na Philip Morris, ale díky předem nakoupené zásobě kolků jen pro nejlevnější značku udržela nižší cenu alespoň o měsíc déle, čímž si ušetřila výdaje na propagaci.
Letos před březnovým zvýšením spotřební daně Philip Morris většinu svého limitu kolků s nižší spotřební daní pro předzásobení nakoupil pro levnou značku Red & White, čímž odpověděl na ataky konkurence. Mohl tak nabídnout distributorům zásoby ne na tři, ale až na deset měsíců a místo toho dříve zdražil střední a vyšší segment (s výjimkou marlborek, kde v omezené míře udělal totéž). To pochopitelně všechny ostatní distributory rozhněvalo. Jeden z nich dokonce odhadl škody pro svou firmu způsobené tímto postupem na 200 milionů korun měsíčně.
„Tyto informace jsou zjevně založeny na odhadech některých médií z počátku roku. Ve skutečnosti byla na trhu řada konkurenčních značek se starou cenou déle než značky Philip Morris,“ oponuje Dobešová.
Spor o tabáček.
Na mediální ataky Philip Morris reagoval vystoupením z tabákové sekce Českého sdružení pro značkové výrobky. „Prostředí, v němž sdružení i Philip Morris podnikají, se významným způsobem změnilo a pohledy společností na problematiku základních otázek spojených s tabákovými výrobky se mohou lišit,“ vysvětlila firma.
Nebyl to ovšem jediný spor, který mezi firmami doutnal. Zatímco Imperial se snažil udržet spotřební daň na tabáky v rozumných hranicích, lídr trhu prosazoval vyšší daň tak, aby se přiblížila zdanění cigaret. „Zdanění tabáku ke kouření bude i v roce 2008 v poměru k cigaretám nižší než v roce 2004,“ upozorňuje Dobešová. Podle Provazníka jde o brutální zásah do trhu, protože z řezaného tabáku si lidé u nás ročně ubalí asi miliardu z celkově 23 miliard prodaných cigaret. Jediné, na čem se konkurenti shodnou je, že klesá prodej i v segmentu nejdražších cigaret, které generují největší zdroje příjmů.