Češi podléhají módním vlnám v oblasti turistiky méně než cizinci, přesto se jejich cestovatelské návyky mění. Polehávání na pláži střídá pohyb, adrenalin nebo touha po poznávání.
Foto: Profimedia.cz
Podnikatel Vladimír Vávra vybíral svou letošní zahraniční dovolenou s jasnou podmínkou - musí nabízet vodní lyžování a pokud možno i další zajímavé sportovní aktivity. “Jen tak ležet může člověk doma na zahradě, na dovolené to chce zábavu,“ říká. Mezi Čechy, kteří se letos chystají na zahraniční zájezd, není ani zdaleka jediný.
Pasivní dovolená u moře je sice v tuzemsku stále tou nejprodávanější, každým rokem ale výrazně přibývá těch klientů cestovních kanceláří, kteří mají konkrétní požadavky a chtějí prožít svou dovolenou aktivně. To, že zahálka na pláži už dávno není zaručenou vábničkou pro deseti tisíce českých turistů, potvrzují i zástupci cestovních kanceláří. “Aktivní dovolená je stále větším lákadlem především pro mladší a střední generaci. Ať už se jedná o specializovaný zájezd nebo třeba jen o aktivní dny v rámci klasické pobytové dovolené,“ říká Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR) a majitel cestovní kanceláře Marco Polo. Dorostla totiž generace takzvaných „mladých a aktivních rodičů“ ve věku 35 až 45 let. “Vyhledávají aktivní dovolenou na kolech, na koních, dovolenou s dobrodružstvím ajsou za to ochotni zaplatit nejen ztrátou pohodlí, ale i vyššími cenami,“ říká Papež.
Dalším trendemjsou specializované cesty s velmi odbornými průvodci. Část zákazníků rovněž začala jezdit namísto jedné čtrnáctidenní dovolené na dvě kratší. První deseti až dvanáctidenní a druhou kratší, čtyřdenní. Podle Daniela Plovajka, mluvčího cestovní kanceláře Fischer, se chování českých klientů stále více vyhraňuje. “Klienti hledají nově takové dovolené a zájezdy, které odpovídají jejich specifickým představám a očekáváním,“ tvrdí Plovajko. Pomalu tak podle něho končí doba, kdy cestovní kancelář na sezonu připravila jeden velký katalog pro všechny zájemce. Místo toho tiskne více katalogů, které jsou menší, ale obsahují nabídky uzpůsobené speciálně pro jednotlivé skupiny klientů. “Cestovní kancelář Fischer tak má aktuálně ve své nabídce téměř 20 katalogů,“ říká Plovajko.
Asi nejvýraznější skupinou toužící po aktivní dovolené jsou v současné době golfisté. V kurzuje ale i cyklistika, rafting, potápění, jachting či pěší turistika.
Animační programy a wellness
V posledních letech se mění také požadavky Cechů na kvalitu služeb a ubytování a roste význam aktivit dostupných přímo v areálech hotelů. Klienti volí nejčastěji ubytování ve tří- a čtyřhvězdičkových hotelech se stravováním formou polopenze. Každým rokem ale stoupá podíl stravování „al! inclusive“, kdy je veškeré jídlo na celý den i s nápoji zahrnuto v ceně zájezdu. Tato forma stravování se navíc objevuje i v destinacích, kde byla ještě před několika málo lety pro místní hoteliéry nepředstavitelná, například na řeckých ostrovech.
Žádanými doplňujícími službami k ubytování jsou kromě sportů také například různé animační programy, hlídání dětí a wellness všeho druhu.
Podle Jana Papeže z ACK CR se Ceši ve svých požadavcích přibližují standardům západní Evropy. To ale neznamená, že by slyšeli na všechny nabídky cestovních kanceláří. Například o události, jako byla letošní britská královská svatba, podobně jako o náboženské slavnosti či důsledky sopečné činnosti, jeví jen pramalý zájem. Co naopak naše krajany do autobusů a letadel posadí, jsou sportovní klání, především hokej a fotbal, nejlépe na mistrovství světa či olympiádě. Podmínkou úspěšné nabídky specializova¬ných cestovních kanceláříjsou samozřejmě zajištěné vstupenky na zápasy českých týmů. Vedle hokejového či fotbalového mistrovství a olympiády lákají také anglická Premier Leaque nebo závody Formule 1.
Sportovní zážitky za hranicemi republiky vyhledávají spíše mladší lidé. Nejsou ale jedinými zákazníky cestovních kance¬láří zaměřených na zážitkovou dovolenou. “Například na naše kulturní zážitky, jako je třeba opera v La Scale, jezdí spíše páry středního a vyššího věku, a to prakticky z celé České republiky,“ říká David Samson, jednatel cestovní kanceláře My Agency. Výlety spojené se zvláštními zážitky už podle něho nepodnikají jen vyšší příjmové skupiny lidí, jako tomu bylo dříve. Výběr zájezdůje totiž velmi široký. “Doopravdy výjimečné zážitky jsou ale samozřejmě dražší, a takje využívají hlavně osoby s vyššími příjmy,“ konstatuje Samson.
Až na vrcholky hor
Desítky menších cestovních kanceláří se v Česku zaměřují na klienty, kteří touží po výletech v až extrémních podmínkách. Příkladem je CK Expedice. “Specializujeme se na netradiční, ale bezpečné zážitky v prostředí hor, skal, pouští i džunglí. Jedná se o fyzicky nejnáročnější zájezdy a aktivity, přičemž organizujeme kompletní přípravu a trénink včetně aklimatizace, pokud si to klient přeje,“ říká jednatel společnosti Miroslav Hrad. Jeho klienti nejčastěji stoupají na nejvyšší horu Ameriky Aconcaguu a absolvují túry v Nepálu. Obvykle jsou to muži, kteří si plní své sny. Ženy s touto společností cestují také, ale je jich méně. “Náš typický klient by s pouhým relaxem na pláži rozhodně spokojen nebyl. Stále hledá nové výzvy. Jezdí s námi dlouhodobě, od jednodušších zájezdů až po náročné expedice na Pamíru, v Andách nebo Himaláji,“ vysvětluje Hrad.
I on sleduje u své poměrně úzké sorty klientů určité aktuální trendy. O lezení v horách byl podle něho zájem vždy. Co se však mění, je přístup k těmto aktivitám. Zájemci o hory si dnes pořizují kvalitní vybavení, méně riskují a přistupují k náročným výzvám odpovědněji.
Svět v pohybu
Plány části českých turistů letos změnili revolucionáři z arabských zemí. Severní Afrika totiž dlouhodobě patří mezi jejich nejoblíbenější destinace. Například Egypt navštíví ročně 170 tisíc českých turistů, a ten je tak na sedmém místě v popularitě zahraničních destinací pro české klienty. Sociální nepokoje měly samozřejmě na cestování do Egypta a Tuniska vliv. Někteří klienti dali proto přednost Turecku nebo španělsku.
Čeští turisté začínají znovu objevovat také lokality, kam tradičně jezdívali na „rekreaci“ před rokem 1989. Zatímco Rumunsko stále zůstává trochu stranou jejich zájmu, snad s výjimkou výprav do hor a do delty Dunaje, zájem o pobyty v Bulharsku roste. Země totiž především díky německým a britským investicím zlepšuje svoji infrastrukturu, navíc v některých oblastech jsou velmi kvalitní rezorty patřící asijským investorům. “Ty se jistě brzy objeví i na českém trhu,“ dodává Papež. V případě Rumunska podle něj budou pobyty u moře stále okrajovou záležitostí, především kvůli nedostatečné infrastruktuře a slabému leteckému spojení.
I když jsou Češi velmi konzervativní, o čemž svědčí rostoucí obliba televizních seriálů z éry socialismu nebo láska k tradičním značkám od Alpy po nanuk Míša, v cestování jsou překvapivě inovativní a nápadití. Ostrov Rujana v bývalé NDR, rumunská Constanta, maďarský Balaton a další kdysi oblíbené destinace, kam tuzemští výletníci hromadně jezdili před rokem 1989, si tak na davy českých turistů budou muset zřejmě ještě nějakou dobu počkat.