Luxusní dovolenou si dopřává deset až patnáct tisíc Čechů a Slováků
Soukromá prohlídka světových galerií, návštěva michelinských restaurací, vlastní komorník v hotelu nebo setkání s celebritami. K tomu odvoz luxusní limuzínou na letiště, let privátním letadlem nebo například pronájem luxusní jachty. Vítejte ve světě, kde průměrná cena zájezdu není pět ani padesát tisíc, ale téměř 500 tisíc korun. Takový zájezd v katalogu nenajdete, ušijí vám ho přímo na míru ve specializované cestovní kanceláři.
Proslulé vinice i Vatikán
„V minulosti jsme realizovali zcela privátní prohlídky Château Petrus a Château Cheval Blanc pro milovníky vína, prohlídku Vatikánu po zavírací době nebo jsme naše klienty pozvali do Louvru, kde s námi byla již pouze ostraha,“ vypočítává David Eder z Exclusive Tours, „toto jsou typy zážitků, které si často nemůžete koupit, a právě proto mají takovou oblibu.“
Ve světě jsou klienti na služby ještě náročnější.
„Slovo ‚ne‘ nepatří do mého slovníku, protože dnes nemožné může být již zítra pravděpodobné,“ uvedla pro server Condé Nast Traveler Jody Bearová, která se zabývá zařizováním luxusních dovolených. „Klienti mi volali ve čtyři ráno ze svého pařížského hotelu, abych zařídila pozdější odhlášení z hotelu. Volali mi z Milána, abych změnila termín u kadeřníka, a z Hongkongu kvůli změně snídaně. Za méně než 24 hodin jsem pak zařídila, že šéfkuchař se třemi michelinskými hvězdami připravil speciální štědrovečerní večeři,“ popsala Bearová.
Proti rozmarům miliardářů a světové aristokracie to však nic není. Šéf personálu hlav států, ruských miliardářů a královských rodin Kevin Johnson popsal pro časopis The Economist jejich požadavky během dovolené. Nebylo prý neobvyklé poslat zaměstnance na vzdálený ostrov, aby nainstalovali vlastní počítačové sítě a celou infrastrukturu za šílené náklady. Kromě bezpečnosti chtěli mít k dispozici i oblíbené televizní stanice. „Mohli jsme být na tom nejvzdálenějším ostrově a stále chtěli mít 200 televizních kanálů. Byla by tragédie, kdyby neměli svou oblíbenou stanici,“ líčil Johnson. Sám pak letěl z Londýna do Johannesburgu a zpět první třídou, aby svému šéfovi doručil mobil, který zapomněl.
Večeře se závodníky F1
Dovolená na míru není rozhodně pro každého. Její průměrná cena u Exclusive Tours byla v minulém roce 480 tisíc. V řádech statisíců vyjde rovněž u další z hlavních značek v oboru, společnosti Privileq ze skupiny Fischer. Potenciál českého a slovenského trhu Eder odhaduje na deset až patnáct tisíc lidí, kteří si tak drahou dovolenou mohou dovolit.
Odpočinek pro horních deset tisíc může navíc stát stejně jako dům v Praze. „Nejdražší dovolená, kterou jsme zařizovali, vyšla na dvanáct milionů korun za cestu do Los Angeles a Francouzské Polynésie privátním letadlem,“ dodává Eder.
Milionové částky přitom nejsou nijak přemrštěné. Let privátním letadlem Gulfstream G550, Global 6000 nebo Falcon 7X do destinací v Indickém oceánu nebo Asii vyjde na zhruba 150 až 200 tisíc eur (4,1 až 5,4 milionu korun). Pronájem velké jachty s délkou 35 až 60 metrů na týden v sezoně pak stojí 100 až 300 tisíc eur (2,7 až 8,1 milionu korun).
A kdo je typickým klientem?
„Sofistikovaný cestovatel, který má dostatek finančních prostředků a vyhledává unikátní tipy pro strávení dovolené,“ říká Jaroslava Brklová, ředitelka cestovní kanceláře Privileq.
Luxusní cestování si proto mohou dovolit podle Edera zejména úspěšní podnikatelé.
„Staráme se však i o dovolené špičkových sportovců – fotbalistů, hokejistů a dalších,“ dodává.
Mezi oblíbené destinace patří Karibik, Maledivy, Mauricius, Zanzibar, ale rovněž Dubaj nebo Itálie.
„Nejsilnější trend vidíme v poptávce po složitějších cestách a itinerářích – typicky privátní safari, poznávací cesty po Novém Zélandu a Austrálii,“ uvádí Eder s tím, že roste zájem o Japonsko.
Milionáři a miliardáři touží po luxusu, který je složité získat i za velké peníze. Kromě zmíněných privátních prohlídek Vatikánu či Louvru bez tlačenic jde rovněž o zajištění míst v michelinských restauracích nebo obstarání vstupenek na finálové fáze Wimbledonu či US Open. „Obecně jsou největší sportovní akce velmi oblíbeným důvodem pro cesty – finále Ligy mistrů, finále NBA nebo závody F1 s galavečeří společně se závodníky,“ zdůrazňuje Eder.
Luxusní dovolená by ovšem měla mít ještě jiné parametry.
„Jako luxus nevnímáme nabídku pětihvězdičkového hotelu, který je, byť za vysokou částku, dostupný všem. Klientovi naopak nabídneme ubytování, které není běžně dostupné na internetu,“ upozorňuje Brklová. Zákazníci pak podle ní očekávají kvalifikované poradenství ohledně dovolené. „To vše samozřejmě při zachování diskrétnosti,“ dodává. Na té záleží možná nejvíc. Pokud je byznysová elita ochotná za něco královsky zaplatit, tak za klid a nerušené soukromí.
Nejdražší dovolená, kterou jsme zařizovali, vyšla na dvanáct milionů korun za cestu do Los Angeles a Francouzské Polynésie privátním letadlem.
O autorovi| Vladan Gallistl, gallistl@mf.cz