Menu Zavřít

Dovoz ojetých aut připravuje stát o miliardy

23. 12. 2002
Autor: Euro.cz

Neexistence jednotných pravidel pro posuzování ceny ojetin umožňuje podvody Do České republiky se každoročně dovezou desetitisíce ojetých automobilů. Jen za prvních deset měsíců tohoto roku bylo na český trh importováno přibližně 105 tisíc ojetých osobních automobilů, jejichž deklarovaná celní hodnota činila v průměru zhruba 55 tisíc korun.

Neexistence jednotných pravidel pro posuzování ceny ojetin umožňuje podvody

Do České republiky se každoročně dovezou desetitisíce ojetých automobilů. Jen za prvních deset měsíců tohoto roku bylo na český trh importováno přibližně 105 tisíc ojetých osobních automobilů, jejichž deklarovaná celní hodnota činila v průměru zhruba 55 tisíc korun.

Na stovky kusů se pak počítá dovoz ojetých nákladních automobilů či autobusů. Deklarovaná celní hodnota je základem pro výpočet cla a daně z přidané hodnoty, kterou je nutné v ČR zaplatit. V některých případech však tato celní hodnota dováženého vozu bývá i několikanásobně menší než jeho skutečná hodnota a dokonce než je kupní cena, kterou dovozce za ojetý automobil v zahraničí zaplatil. Dovozce si tak při následném prodeji takového vozu na českém trhu přijde na vysoké zisky. Podle odhadů přichází stát díky těmto podvodům přibližně o dvě miliardy korun ročně. Mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barák sice Profitu potvrdil, že se odhady daňových úniků z dovozu aut pohybují kolem dvou miliard korun, přesná čísla, kolik je to ve skutečnosti, však prý nelze říci. „Ne vždy se totiž podezření na nesprávnou či nepravdivou celní hodnotu, což je základ pro vyměření cla a daní, podaří prokázat. Nelze tedy doměření cla a daní provést,“ upozornil.

Podvádět je tak snadné

Způsobů jak zaplatit nižší clo a daň z přidané hodnoty je celá řada. Jejich základem je to, že u dováženého ojetého automobilu se jen velmi těžko dá zjistit skutečná cena. Dovozce se tedy s celníky většinou na ceně vozu domluví. Podle jednoho z celníků západočeského hraničního přechodu s Německem, který si nepřál být jmenován, se nejčastěji používá faktura vystavená na nižší částku, než za kterou byl ojetý vůz v zahraničí zakoupen. Rozdíl bývá často velmi značný, někdy se prý vykazuje oproti kupní ceně desetinová hodnota vozu. Častý je také dovoz lehce havarovaného vozu, jehož oprava stojí relativně malou částku. Přitom dovozce vykazuje, že automobil pořídil v zahraničí za velmi nízkou cenu. S další trestnou činností pak souvisí dovoz havarovaných vozidel tak zvaně na odpis, ze kterých se použije například číslo karoserie a motoru pro legalizaci v ČR ukradeného automobilu. Vyskytují se také případy dovozu vraku vozidla, jeho přihlášení na dopravním inspektorátu, pojištění a následné zinscenování dopravní nehody. Pak se inkasováním pojistného okrádá také pojišťovna. Podle Baráka Celní správa o těchto podvodech ví a snaží se s nimi bojovat. „Určité potíže při určování celní hodnoty nastávají pro celní orgány v případech, kdy kupní a jiné smlouvy, na základě kterých dochází k převodu nebo přechodu vlastnických práv, nemají písemnou formu. V těchto případech je pro celní orgány obtížné prokazovat nesprávnost nebo nepravdivost navrhované celní hodnoty zboží,“ upozornil mluvčí na jeden ze zásadních problémů, se kterými se celníci musí na hraničních přechodech potýkat. V případech, kdy pochybnosti o navrhované celní hodnotě přetrvávají, využívají často celní orgány možnosti požádat v rámci mezinárodní spolupráce celní orgány zemí obchodu o ověření této hodnoty. „S některými státy, zejména státy Evropské unie, je spolupráce na velmi dobré úrovni, s některými státy Celní správa České republiky tak dobré zkušenosti nemá,“ dodal mluvčí. Všechno ale také závisí na lidech, kteří na hraničních přechodech pracují. Spolupráce dovozců s celníky či policisty je totiž většinou základem podvodu. Například v minulých dnech obvinili policisté čtyři celníky z hraničního přechodu Folmava z toho, že umožnili dovážet ojeté automobily s podhodnocenou kupní cenou.

Přílišná liberalizace škodí

Za poměrně značnými daňovými úniky z dovozu ojetých aut je také nutné hledat špatnou legislativu. Především je to loni bouřlivě novelizovaný zákon, který umožnil dovoz jen pět let starých ojetin, aby se posléze tato lhůta prodloužila na osm let. Exministr dopravy a spojů Jaromír Schling (ČSSD) viní z tohoto nedostatku především ODS a současného ministra pro místní rozvoj Pavla Němce (US-DEU), kteří se výrazně přičinili o maximální liberalizaci dovozu ojetin do ČR. I on však připouští, že by zpřísnění uvedeného zákona stejně problém daňových úniků v zásadě nevyřešilo. V současné době probíhá mezi ministerstvem dopravy a spojů v čele s Milanem Šimonovským (KDU-ČSL) a ministerstvem financí v čele s Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) spor o to, kdo by měl dovoz aut řešit. Sobotka to chce po Šimonovském, podle ministra dopravy ale celníci spadají pod Sobotkův úřad. I proto se iniciativy chytil Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny, který chce vytvořit tabulky, na jejichž základě by se dovážený vůz ocenil přímo na celnici. „Pro oceňování dovážených automobilů je nutné nebrat ohled na vystavenou fakturu a ocenit automobil podle tabulek. V nich by se dal najít přesný typ automobilu, jeho stáří, výbava a na základě toho i jeho přibližná cena,“ míní předseda poslaneckého klubu ODS Vlastimil Tlustý. Podle šéfa sněmovního hospodářského výboru - sociálního demokrata Josefa Hojdara - by se měl především změnit celní zákon a měly by se dlouhodobě sledovat ceny na českém trhu. „Tím by se zabránilo, aby deklarovaná cena za ojetinu byla výrazně nižší než prodejní cena stejné ojetiny v některém českém bazaru,“ domnívá se Hojdar. Dodal, že ve světě podobný systém funguje a může tedy fungovat i zde. Jeho stranický kolega Sobotka je však k podobným návrhům poměrně skeptický. Tvrdí, že ani zpřísněné kontroly na hranicích důsledně nezabrání dovozu ojetých automobilů za ceny, které neodpovídají těm, za které se auto prodá dále. Vlastní řešení ale Sobotka nechystá. „Úprava předpisů na dovoz ojetin je v kompetenci ministerstva dopravy,“ konstatuje pouze. Na zpřísnění podmínek pro dovoz ojetin by ovšem měl mít zájem nejen stát, ale například i pojišťovny. Jak už bylo řečeno, dovezená vozidla s upravenou deklarovanou cenou se totiž často vyskytují v pojistných událostech. Podle mluvčího druhé největší pojišťovny na českém trhu - Kooperativy - Marka Vícha se neoprávněně vyplacené pojistné podílí na celkové částce vyplaceného pojistného v rámci havarijního pojištění až jednou pětinou, odhady dalších pojišťoven se pohybují kolem deseti procent. Pojišťovny samy nemají prakticky žádnou šanci prokázat trestnou činnost spojenou s dovozem ojetiny. I Policie ČR je v tomto směru zatím spíše bezmocná. A tak záleží zejména na tom, zda se ministerstva financí a dopravy dohodnou, v čí kompetenci je dovoz aut regulovat, a podaří se jim prosadit takové řešení, které podvody když ne úplně zlikviduje, tak alespoň výrazně omezí.

Dovoz automobilů a autobusů do ČR*

Kategorie Počet (kusy) Změna oproti 2001 (v %)

Nové osobní automobily 66 500 14,3

Ojeté osobní automobily 105 000 25,0

Nové nákladní automobily 10 600 14

Ojeté nákladní automobily 4 200 77

Nové autobusy 437 0,0

Ojeté autobusy 178 0,0

POZN.: *leden - říjen 2002

Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

bitcoin_skoleni

Základní příčinou popularity ojetých automobilů je samozřejmě jejich nižší cena. Platí to jak pro soukromníky, tak firemní sféru. Hlavně v podnicích nacházejí odbyt ojeté nákladní automobily, kterých se k nám v prvních deseti měsících tohoto roku dovezlo 4200, o 77 % více než ve stejném období roku 2000.

FOTO: ARCHIV

  • Našli jste v článku chybu?