S blížícím se datem vstupu České republiky do Evropské unie je aktuální zaměřit se i na dopady, které bude mít legislativa EU na oblast finančních služeb. Jelikož je nová česká právní úprava DPH stále ve stadiu návrhu a tudíž se může změnit (předpokládá se, že parlament schválí nový zákon tak, aby vstoupil v platnost 1.
**DANĚ A EU
května 2004), konečné stanovisko může být odlišné. Pravděpodobnost těchto změn se s blížícím přistoupením snižuje, protože se zmenšují i možnosti lobbování o změnách v návrhu zákona o DPH. 13. článek 6. směrnice EU stanoví rozsah osvobození od DPH uplatňovaného u finančních služeb. Přestože určité části legislativy Evropské unie zůstávají v pravomoci jednotlivých členských států, může být legislativa ve stávajících členských státech pouze přibližným vodítkem pro konečnou podobu zákona v České republice. Z tohoto hlediska vyvstávají příležitosti i hrozby pro společnosti podnikající ve zmíněné oblasti. Jelikož je 6. směrnice převážně jen rámcem pro ošetření finančních služeb, hraje zásadní roli v určení DPH evropské precedenční právo. V minulých letech bylo na půdě Evropského soudního dvora diskutováno velké množství případů týkajících se DPH u finančních služeb. Jelikož se tato oblast neustále vyvíjí, lze i nadále očekávat nové případy. Důležité případy byly kromě jiného zaměřeny na rozsah osvobození u finančních služeb. Možnost osvobození u finančních zprostředkovatelů vedla doslova k zuřivé diskuzi v několika stávajících členských státech. Jelikož mnoho společností v oblasti finančních služeb využívá u části svých operací outsourcingu, byla pod drobnohledem i možnost osvobození u těchto aktivit na bázi outsourcingu. Rozhodnutí Evropského soudního dvora budou v České republice závazná od 1. května 2004. Je proto velmi důležité posoudit dopad uvedených precedenčních případů na současné i budoucí struktury, aby mohl být zvolen nejvýhodnější způsob uplatňování DPH. Je třeba mít na paměti, že i když se mnohé firmy běžně nepohybují v oblasti finančních služeb, jsou zapojeny do určitých transakcí a mohou tak být ovlivněny touto oblastí legislativy. I když tedy příslušná legislativa v ČR ještě není schválena v konečné podobě, nemůže být na škodu již nyní tuto problematiku sledovat. Například na stránkách Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (v jakém stadiu projednávání zákona je a jaké jsou pozměňovací návrhy), ale také třeba na webových stránkách Evropské unie a Evropského soudního dvora (http://curia.eu.int).
Zpracováno podle elektronického bulletinu Deloitte & Touche