Pořadatelé aukcí lákají na zaručené zhodnocování luxusních veteránů. Dá se ale opravdu na „vintage cars“ tak jednoduše vydělávat
Svět starých aut bývá obvykle plný krásných zpráv. V poslední době ale jako by se v tom „sluníčkovém světě“ setmělo. Přibývá skeptických hlasů odrazujících od sázky na klasické automobily.
Silný argument proti byznysu s veterány zní, že prodeje skvostů na čtyřech kolech na aukcích sice přitahují pozornost, ale za nablýskanou fasádou se ztrácí skutečný život. Jen tři procenta hodnotných klasických vozů se totiž prodávají právě na nich.
Na Amelia Island, v Monterey, Scottsdale, Paříži, Londýně či na jiných vyhlášených aukcích je v záři reflektorů nabízen jen našlehaný creme de la creme, nejdražší auta světa. Tam ceny divoce tančí.
ALE JINAK
Ceny vintage cars se podle společnosti Hagerty Insurance, která hodnotu klasických vozů sleduje, už roky drží na zhruba stejné úrovni. Její specialisté to dokládají třeba na amerických „muscle cars“ či takzvaně „dostupných“ vozech, jakými jsou například Triumph TR6 či Volkswagen Beetle.
NAHORU DOLŮ
V čase recese nejsou ušetřeny ani „blue chip“ auta. Naopak ztrácejí hodnotu rychleji. Mezi lety 2008 až 2009 spadla hodnota klasického veteránu MercedesBenz s křídlatými dveřmi podle Hagerty Insurance o 19 procent. A rudé vozy z Maranella na tom byly v krizovém čase ještě hůře, hodnota vzorku vozů značky Ferrari sletěla dokonce o 25 procent.
Opačný problém se pak objevil, když krize odezněla. V tu chvíli se trh se „sběratelskými“ vozy začal pro změnu přehřívat. Loni kvůli tomu spadl o devět procent.
Podle Ricka Drewryho ze společnosti American Modern Insurance Group se tak stalo proto, že aukce začaly přitahovat neznalé investory: „Stále častěji vidíme, jak stoupá cena aut, která si to vůbec nezaslouží. Z dlouhodobého pohledu to jsou vyhozené peníze.“
SÁZKA NA NĚMCE
V očích znalců neobstojí ani tvrzení, že si s investicí do krasavce na kolech pořizujete i nezapomenutelný zážitek. Dneska i mnoho násobně levnější vozy mají mnohem lepší jízdní vlastnosti než sporťáky minulosti. A výkon To je stejná „smutná“ píseň. Třeba Ford Focus ST jezdí stejně rychle jako ostré Ferrari 365 z roku 1972. Přitom má o osm válců méně a je to mnohem bezpečnější automobil vybavený mnoha airbagy.
Ale pokud opravdu nemůžete odolat pokušení, pak experti radí jedno: jděte do italských a německých vozů a vyhněte se čemukoli od Američanů a Britů. Porsche a Ferrari bodují tím, že neprodukují tolik aut. A náhradní díly na jejich starší vozy budou k dostání vždy.
A to, i kdyby se trh náhodou zbláznil.
Zvažte také modely z 80. a 90. let, ale nemyslete si, že zrovna to vaše auto po letech „vylétne“ vzhůru. Jaké budou mít tyto vozy hodnotu, si dnes dovolí odhadnout málokdo.
A nesmí se zapomenout ještě na jedno – ta legrace stojí rok co rok slušné peníze, pokud tedy nejste mechanik.
10 VOZŮ PRO KAŽDÉHO Pokud jste zatoužili po příští „klasice“ a máte hlouběji do kapsy, zaměřte svoji pozornost na vozy z 80. či 90. let. Podle britského listu The Telegraph právě teď nastal čas do nich investovat. Přišel s nabídkou deseti vozů, které mají šanci svým majitelům v budoucnu vydělat. CITROËN XM Velmi silný kandidát. Oba jeho předchůdci, modely DS a CX, jsou už dnes „klasické“ s vysokou cenou, hodnota XM zcela jistě poroste také. Obvyklá cena: 1000–3000 liber.
AUDI TT Vskutku originální vůz, jeho design bude teprve naplno oceněn. Dneska ještě nikdo na tohle autíčko nepohlíží jako na klasické, ale za pár let se to změní. Obvyklá cena: 2000–8000 liber. SUBARU IMPREZA TURBO Zaujal hlavně díky svému rodokmenu ze světa rallye. Jako nový byl úžasně oblíbený. Od té doby však již uplynul nějaký čas a tahle auta z trhu téměř vymizela. To jen zvyšuje jejich hodnotu. Obvyklá cena: 800–8000 liber.
FORD CAPRI Dnes jsou pořád ještě neuvěřitelně levná na to, co nabízejí. A to i přesto, že se jejich cena v průběhu minulých osmnácti měsíců téměř zdvojnásobila. Tohle je horký tip. Obvyklá cena: 2000–10 000 liber. PEUGEOT 205 GTI Správná trefa, tedy pokud je v dobrém stavu. Jeho hodnota v současnosti jenom roste, to z něj činí ideálního kandidáta na investici. Obvyklá cena: 1000–3000 liber.
PORSCHE 944 Tenhle model s motorem vpředu není až tak opěvovaný jako legendární devětsetjedenáctka. To však znamená jediné – je levnější. Další horký tip, jeho hodnota poroste. Obvyklá cena: 1600–10 000 liber. VOLKSWAGEN GOLF MK1 GTI Pokud jsou tahle auta zachovalá, již dnes slušně vydělávají. Najděte tenhle vůz s doloženou servisní historií a nemůžete prohloupit. Obvyklá cena: 1500–6000 liber. ROVER 75 Se svým „podivným“ retro stylem nebyl zrovna tím, kdo udával trend. Ale byl to solidní tahoun. Dodnes má byť malou, tak loajální skupinu obdivovatelů. Obvyklá cena: 500–5000 liber. RENAULT SPORT CLIO 182 Jeden z nejlepších hot hatchů všech dob byl vyroben jen v omezeném množství. To jsou dva velmi dobré důvody, proč po tomhle autě skočit. Obvyklá cena: 4000–6000 liber.
SAAB 900 TURBO Švédská automobilka představila tenhle stylový a výkonný vůz v čase, kdy motory s přeplňováním nízkotlakými či vysokotlakými turbodmychadly byly pořád ještě raritou. Už dnes má status klasického automobilu. Obvyklá cena: 1800–6000 liber.
NESMRTELNÉ PORSCHE Sedmdesát procent všech vyrobených vozů značky Porsche je stále ve skvělé kondici. Je to dáno i nevšední podporou automobilky. Ta pro starší generace vozů nyní vyvinula, otestovala a začala vyrábět pneumatiky. A nejsou to pouhé kopie. Spojují originální vzhled z let 1960 až 1990 s nejnovějšími požadavky na moderní pneumatiky. Na jejich vývoji se podílel i bývalý světový šampion v rallye Walter Röhrl. „Jízdní vlastnosti nebyly u vozů v minulosti tak vybalancované, jako tomu je dnes. Nová generace pneumatik mnohem více vyhovuje jízdnímu stylu ostrých sportovních vozů,“ řekl.
O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce