Menu Zavřít

Drastické změny na obzoru

26. 1. 2004
Autor: Euro.cz

Jamie Dimon se ujme funkce až v roce 2006, ale jeho vliv bude okamžitý

Opatrnosti nikdy není nazbyt, pánové z J. P. Morgan Chase & Co. Akvizicí chicagské banky Bank One a jmenováním sedmačtyřicetiletého Jamieho Dimona do funkce provozního ředitele (COO) si možná zahráváte s ohněm. Nečekejte, že rodák z newyorského Queensu, který ve volném čase pro zábavu boxuje, přestane při nástupu do nové funkce rozdávat silné údery.
Jak bude vypadat „dimonizovaná“ banka J. P. Morgan? Dimon svou představu prozatím nesdělil a fúze bude dovršena až za šest měsíců. Z dřívějších rozhovorů pro časopis BusinessWeek a kroků, které podnikl v Bank One, se však dá mnohé vytušit. Za necelý rok po příchodu v roce 2000 vyměnil dvanáct ze třinácti členů výkonného výboru. Většinu uvolněných míst nabídl některým manažerům ze Citibank, kde působil jako prezident až do roku 1998. Tehdy byl propuštěn po neshodách s generálním ředitelem Sanfordem “Sandy” I. Weillem. Pak provedl reorganizaci správní rady a počet jejích členů zeštíhlil z dvaadvaceti na třináct. Zrušil některé zaměstnanecké výhody, například pracovníkům s nejvyššími příjmy odebral příspěvky zaměstnavatele do individuálních investičních účtů, které si zaměstnanci vedou jako určitou formu penzijního pojištění na základě paragrafu „401 (k)“ zákona o důchodovém zabezpečení z roku 1974, a plošně zlikvidoval firemní mobilní telefony. Zaměstnanci si musí nyní platit dokonce i předplatné tisku.
Jinými slovy – usednul do čela rozvětvené a nepřehledné organizace, která během posledních patnácti let uskutečnila přes sto akvizic a za necelý rok ji stačil proměnit v mocnou finanční mašinérii, dokonale připravenou k cestě na výsluní.
Není jisté, zda bude Dimon schopen postupovat stejně rychle v J. P. Morgan. Nabídl, že do roku 2006, kdy se má ujmout své nové funkce, bude působit jako číslo dvě. Zatím se zaměří na drobné bankovnictví, zatímco generální ředitel William B. Harrison Jr. se bude starat o firemní klientelu. Čekání pravděpodobně jeho styl nepoznamená. “Jeho vliv se rychle posílí,” předpovídá Brian Rohman, který Dimona dlouho pozoruje. Rohman je ředitelem newyorské investiční firmy Weiss Peck & Greer, která vlastní akcie J. P. Morgan. “Jeho funkce není zástupná – má na starosti drobné bankovnictví, zatímco generální ředitel dohlíží na korporátní aktivity.“ Příchodem šetřivého Dimona se pravděpodobně završí proces přeměny firmy J. P. Morgan z noblesní a snobské soukromé banky, jejíž kořeny sahají až do 19. století, v technologicky vyspělou megabanku pro každého. Dimonův tlak na úspornost a rychlou návratnost jsou příslibem, že dotáhne snižování výdajů, započaté v roce 2000, když banku J. P. Morgan koupila Chase Manhattan. „V Bank One Dimon zavedl kulturu efektivity a sledování nákladů,” tvrdí John R. Hall, který působil v představenstvu Bank One a jejích předchůdců od roku 1987. “Obul se do toho a snížil provozní náklady banky.” Dimon a Harrison si již začali mapovat, jak docílí úspor ve výši 2,2 miliardy dolarů ročně a sníží počet pracovníků o deset tisíc, jak banka plánuje do roku 2007.

Netrpělivost.

Zpočátku budou Dimon a Harrison podnik řídit pomocí obrovské a zřejmě těžkopádné sítě vrcholných manažerů. Očekává se však, že šestnáctičlenné představenstvo a sedmadvacetičlenný výkonný výbor v dohledné době zredukují. Netrpělivý Dimon preferuje práci v malých skupinách, kde se podle jeho vlastních slov „manažeři nemohou schovat a je jednodušší dělat změny“. Představenstvo Bank One má pouze třináct členů, což je o čtyři méně než Bank of America. Její výkonný výbor má pouze třináct členů, zatímco ve výkonném výboru Citibank působí sedmačtyřicet manažerů.
S odchodem některých lidí odejdou tu a tam pravděpodobně i služební požitky. Dimon s největší pravděpodobností odebere lidem firemní mobilní telefony a pagery, pokud je u někoho nebude považovat za nezbytně nutné. Pracovníkům Bank One se hradí telefonáty, ale nikoli cena přístroje. Dimon provedl také reorganizaci opčních práv tak, aby jejich platnost vypršela již po šesti letech, a nikoli po obvyklých deseti. Chce tak povzbuzovat manažery, aby usilovali o rychlejší zvýšení zisků, a tím i ceny akcií firmy.
Strategie úsporných opatření neodradila ctižádostivce od pracovních příležitostí v Bank One. Devět členů výkonného výboru, které Dimon najal nebo povýšil, se nyní stává členy nového výboru J. P. Morgan. „Má mimořádnou schopnost vybírat si špičkové lidi,“ tvrdí člen správní rady Bank One, John W. Rogers Jr. “Vždy pro svou organizaci získá silné a dynamické top-manažery.“ Zákazníci J. P. Morgan by mohli nejmarkantnější změny pocítit po nástupu Dimona v 530 pobočkách Chase. V zájmu naplnění hesla o sjednocení aktivit možná Dimonův šéf drobného bankovnictví Charles W. Scharf nechá obléci pracovníky na přepážkách a v odděleních úvěrů banky Chase do jednotných košil a kravat, stejně jako to dříve udělal v Bank One. Na zaměstnance v Chase se vyvine tlak, aby si osvojili agresivnější styl a nabízeli hypotéky a kreditní karty společně s depozitními certifikáty a šekovými konty. Po završení fúze mohou pracovníci banky očekávat, že na základě dotazování spotřebitelů padne rychlé rozhodnutí o tom, zda bude na budovách všech 2300 poboček nové spojené banky logo Chase, nebo Bank One.
Dimonův talent na vytipování schopných marketingových manažerů zachránil někdejší problémovou oblast kreditních karet v Bank One a měl by podobně zapůsobit na kartové divize Chase v J. P. Morgan. Další Dimonův člověk, William Campbell, nepochybně prosadí větší kreativitu v designu a marketingu karet, což je hlavním klíčem k úspěchu v přesyceném světě karet, v němž pohledávky spojené banky dosahují 125 miliard dolarů, což je jen krůček za první Citigroup. Nabídky Bank One nyní zahrnují některé nové produkty. Ve spolupráci se společností Starbucks nabízí držitelům futuristicky vyhlížející průsvitné karty Duetto Visa možnost vydělat určité procento z každého nákupu na kartu. Částka se připisuje na účet karty Starbucks a “duetto dolary” se mohou poté použít na nákup čehokoli v obchodech Starbucks. Tato “příbuzenská” marketingová strategie podporuje držitele karet Chase, aby nosili další kartičky, a tím přinášeli prospěch blízkým firmám či profesním skupinám. Dimon nejen chrlil zbrusu nové produkty, ale také se v Bank One věnoval systematickému rozvíjení elektronických kanálů. Všechny banky, které získali jeho předchůdci v dlouhé historii fúzí a akvizic ve čtrnácti státech, napojil na jediný počítačový systém. Mnoha bankám se podobně složitý a nákladný úkol nikdy nepodaří. V J. P. Morgan musí překlopit několik počítačových systémů do jednoho a do systému jednotných dat zavést nekonečné množství klientů investičního bankovnictví.
Pracovníci z investičního bankovnictví J. P. Morgan se netají svým nadšením z toho, že přichází tak charismatický člověk, jakým Dimon bezesporu je. Vřelé přijetí ale určitě nezmění nic na jeho neústupnosti v některých rizikovějších operacích. Brock Vandervliet ze společnosti Lehman Brothers se domnívá, že by například mohl inklinovat k utlumení vlastního obchodování banky s akciemi a obligacemi, což jsou operace s velikým mezičtvrtletním kolísáním výnosů. “Myslím, že Dimon tohle nebude příliš tolerovat,“ dodává Vandervliet. Morgan bude stále obchodovat, ale méně. Dimon možná bude držet na uzdě také investice do kmenových akcií soukromých firem, kde jsou peníze dlouhodobě a riskantně vázány, jak uvádí analytik Lehman Brothers. Dimonův zdravý respekt z rizika je charakteristickým znakem jeho funkčního období v Bank One. “Jamie změnil kulturu Bank One směrem k lepšímu vnímání úvěrových rizik a vytváření dostatečných rezerv,” říká ředitel John R. Hall.
Přes veškerý osobní přínos nově vznikající bance se bude mít Dimon také co učit od Morganu. Jeho hlavním nedostatkem u Bank One byla špatná schopnost generovat příjmy. Odštěpením ztrátových aktivit snížil roční výnos ze 17,7 miliardy dolarů v roce 1999 na 13,9 miliardy v roce 2000 a loni byly výnosy stále pouhých 16,2 miliardy. Dimon uznává, že postupoval příliš vehementně při omezování poskytování úvěrů podnikům střední velikosti, jejichž objem se snížil z předloňských 30,3 na loňských 26,6 miliardy. “Jeho řízení bylo příliš konzervativní,“ prohlašuje analytik Andy Collins z U.S. Bancorp Piper Jaffray. “Myslím, že mu nedovolí, aby takto nekontrolovaně okleštil J. P. Morgan.“ J. P. Morgan bude pravděpodobně při jeho nástupu do funkce v lepším stavu, než v jakém byla někdejší Bank One. Podle prohlášení z 21. ledna vydělala loni banka 6,72 miliardy dolarů, což je více než čtyřnásobek ve srovnání s rokem 2002, kdy dosahovaly zisky pouhých 1,66 miliardy.
Během dvaceti let obchodování a budování impérií se Dimon naučil některé důležité zásady od svého učitele ze Citigroup, Sanforda I. Weilla. Nejdůležitější je podle jeho slov odvaha, požadování rychlé ziskovosti a schopnost zajistit, aby každá akce a každé oddělení společnosti přispívaly k bohatství akcionáře. Nyní bude mít Jamie Dimon mnohem větší pole působnosti, než měl v Bank One na to, aby podobné zásady uváděl do života. A možná dokonce zastíní Citi.

Dimonizace v J. P. Morgan Můžeme-li soudit podle působení Jamieho Dimona v bance Bank One, chystá v J. P. Morgan Chase následující:

  • ZEŠTÍHLIT sedmadvacetičlenný výkonný výbor a šestnáctičlennou radu přibližně na dvanáct členů v obou případech
  • ROZDÁVAT méně služebních požitků, jako jsou například příspěvky do individuálních důchodových účtů u pracovníků s nejvyššími příjmy, a redukovat opční práva
  • PŘEZKOUMAT každou aktivitu na různých úrovních, zbavit se nevýkonných pracovníků a zredukovat rizikové oblasti, jako je například vlastní obchodování s akciemi a obligacemi
  • INTEGROVAT 2 360 poboček do jediného počítačového systému a pod jedinou značku – a to co nejrychleji
  • ZAMĚŘIT SE na podporu obchodního jména oblečením přepážkových a úvěrových pracovníků do uniforem s logem firmy a přeměnou poboček v prodejní kanceláře, kde budou zákazníci nasměrováni k osobním bankéřům a atraktivním nabídkám.
  • PROSAZOVAT více inovací a co-branding u kreditních karet, jako je například karta Bank One Starbucks s dvojí funkcí

Pramen: BusinessWeek

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Zuzana Suchá, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?