Čínská společnost Wanda miliardáře Wanga Ťien-lina neustále rozšiřuje svůj rozmach na světovém sportovním trhu. Silnou pozici má u mezinárodní fotbalové federace FIFA, kterou sponzoruje a ovládá vysílací práva. Nově uzavřela partnerství s Adidasem, gigantem na poli sportovního oblečení a vybavení.
Skupina Wanda má opravdu široký záběr aktivit. V posledním roce a půl se však zaměřila převážně na sport. A expanzi pojala ve velkém. Zaujal ji například basketbal a triatlon, což vyústilo v několik sponzorských kontraktů, jasný prim však u ní hraje fotbal.
Výhodné partnerství
Nejnovějším tahem Wandy je uzavření partnerství s německou společností Adidas. Výrobce sportovního oblečení a vybavení se postará o sponzorství triatlonových závodů pod patronací Wandy a zároveň se zavázal přispět k růstu čínského fotbalu a basketbalu. Na oplátku dostane prostor v nákupních centrech spadajících pod čínskou společnost, kde hodlá otevřít velké obchody.
Dohoda dává smysl pro obě strany. Wanda se snaží přispět k velkému čínskému plánu, jehož vyvrcholením má být vítězství na světovém šampionátu do roku 2050, Adidas chce zase posílit svou pozici světové fotbalové jedničky a rostoucí čínský trh je k tomu ideálním prostředkem.
„Čína je pro Adidas jedním z nejdůležitějších světových trhů,“ zdůrazňuje výkonný ředitel společnosti Herbert Hainer. Čísla jeho slova potvrzují. Prodeje Adidasu se tam totiž za loňský rok zvedly o 18 procent na 2,5 miliardy eur, čímž se země pro Adidas stala nejrychleji rostoucím trhem na světě.
Zachránce FIFA
Wanda to s fotbalem myslí vážně. Již dříve skupina koupila podíl v předním španělském fotbalovém týmu Atlético Madrid a následně zamířila ještě výš.
Od mezinárodní fotbalové federace FIFA se kvůli korupčním skandálům začali odvracet sponzoři a v nelehké situaci ji zachránila právě čínská společnost. Podepsala s ní totiž lukrativní sponzorskou smlouvu až do roku 2030. Wang Ťien-lin prozradil, že v dohodě vidí velkou příležitost pro čínský fotbal. Zároveň věří, že tato a podobné dohody by mohly pomoci Číně ve snahách uspořádat fotbalové mistrovství světa. Podle současných regulí FIFA by to bylo možné nejdříve právě v roce 2030.
Wang Ťien-lin (vlevo) a předseda FIFA Gianni Infantino po podpisu sponzorské smlouvy. (Zdroj: čtk)
Wanda se tak k fotbalové federaci přivázala ještě více. Už dříve totiž za částku přesahující jednu miliardu eur získala švýcarskou sportovní agenturu Infront Sports & Media, která se skrze dceřinou společnost HBS stará o produkci televizního vysílání fotbalových světových šampionátů.
Všeuměl Wanda
Portfolio aktivit čínské společnosti nemá hranic. Působí na trhu s nemovitostmi a hotely a angažuje se i v zábavním průmyslu. Do konglomerátu patří například řetězec amerických kin AMC Entertainment, jehož prostřednictvím na začátku března koupila konkurenční Carmike Cinemas s jasným cílem – vybudovat největší řetězec kin na světě.
Jako troufalý by se dal označit její záměr konkurovat společnosti Disney na poli zábavních parků. Se záměrem sesadit amerického hegemona z pozice světové jedničky jich totiž už několik v Číně otevřela. Jejich start však nebyl bezproblémový – Disney konkurenta obvinil z plagiátorství.
Přečtěte si více o čínských investicích do fotbalu Fotbalový Milán ovládnou Číňané. Kupují oba rivalské týmy |