Směnky by měli podepisovat členové představenstva pokaždé, kdy se obmění. Jen loni se na postu jeho předsedy protočili dva lidé - Miroslava Kupce nahradil Václav Nebeský, obměnili se i řadoví členové. Podle informací týdeníku Euro však nejsou na směnkách aktualizované podpisy již řadu měsíců.
Podnik na přímý dotaz situaci nepopřel. „V rámci nové strategie optimalizujeme mix produktů krátkodobého financování v souladu se standardem aktuálního ratingového pásma a jdeme cestou snížení nákladů a efektivního financování, mimo jiné v oblasti komitovaných kontokorentních linek,“ odpověděl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Konkrétnější však už nebyl a zůstává tak nejasné, jak přesně by mělo nové krátkodobé financování vypadat.
Přečtěte si komentář: Poučení Arrivou
Možnost krátkodobého financování funguje jako takzvané „buffer money“ - doplní zdroje hotovosti, pokud by byly zrovna potřeba. Pro České dráhy je to spíše rezerva ve financování, kterou nyní nečerpá. I ta je ovšem důležitá pro finanční stabilitu firmy, jak ji posuzuje ratingová agentura Moody’s. Na ní zase záleží, jak si České dráhy vedou před věřiteli. Podnik nyní dluží zhruba 35 miliard korun a většina z toho jsou právě veřejně obchodovatelné dluhopisy.
S ratingovou agenturou Moody’s měly ČD jednu drobnou nepříjemnost už loni v červnu, kdy veřejně zapochybovala nad tím, že státní podnik nepodléhá politickým tlakům. Během předchozích devíti měsíců byli odvoláni dva předsedové představenstva firmy. Nejprve v září 2018 Pavel Krtek, se kterým ve vedení skončili i Ludvík Urban a Martin Bělčík, loni v červnu pak Krtkův nástupce Miroslav Kupec. Posléze skončil ale i on, letos v září ho nahradil Václav Nebeský, bývalý náměstek na ministerstvu pro místní rozvoj.
Čtěte také:
Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí
Dejvické monopoly. Trať na letiště vábí developery a trápí obyvatele
Česká nádraží a koleje jsou v exekuci. Kvůli pár desítkám tisíc
Výkres za 40 miliard. Plán stavby trati na letiště je hotov a zásadně změní tvář Prahy