NÁKUP "ČISTÝCH" VOZIDEL - Přinejmenším čtvrtina osobních aut státní správy bude muset do konce roku 2013 splňovat požadavky na ekologicky „čistá“ vozidla. Vedle samotných nákupů 25 tisíc vozidel chystá vláda také další dvě zakázky.
Státní správa má během následujících pěti let kupovat jen „čisté“ osobní automobily. Předpokládá to Program obměny vozového parku veřejné správy, jehož návrh má Profit k dispozici. Materiál je v současné době v mezirezortním připomínkovém řízení. Cílem je, aby k 1. lednu 2014 dosáhl podíl „čistých“ vozidel na celkovém vozovém parku využívaném státními úřady 25 procent.
Vládní projekt vychází z obdobných iniciativ na úrovni Evropské unie. Konkrétní tuzemský plán měl být hotov už loni na podzim. „Snažili jsme se připravit co nejvhodnější definici těchto vozidel. Aktualizovali jsme také seznam dostupných aut tak, aby úřady měly prakticky ihned z čeho vybírat,“ vysvětluje hlavní důvody zpoždění mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Materiálem, který vláda schválí formou usnesení, by se rezorty měly povinně řídit už počínaje rokem 2009.
CO JE ČISTÉ
Malá vozidla o výkonu do 60 kW včetně:
• emise CO2 do 135 g/km včetně u vozidel vybavených zážehovým motorem
• emise CO2 do 120 g/km včetně u vozidel vybavených vznětovým motorem
- *Střední vozidla o výkonu od 61 kW do 80 kW včetně:
- *• emise CO2 do 155 g/km včetně u vozidel vybavených zážehovým motorem
• emise CO2 do 130 g/km včetně u vozidel vybavených vznětovým motorem
- *Velká vozidla o výkonu nad 81 kW:
- *• emise CO2 do 170 g/km včetně u vozidel vybavených zážehovým motorem
• emise CO2 do 145 g/km včetně u vozidel vybavených vznětovým motorem
Vícepalivová vozidla, kde alespoň jednou alternativní pohonnou hmotou je směsné motorové palivo s obsahem biosložky nejméně 50 procent nebo čisté biopalivo, uvedené limity emisí CO2 plnit nemusí.
Pokud se jedná o vícepalivové vozidlo, kde alternativní pohonnou hmotou je plynné fosilní palivo (například CNG, LNG), musí vozidlo splňovat stanovené limity CO2 minimálně pro toto plynné fosilní palivo.
Vozidla se vznětovým motorem musí být vybavena filtrem pevných částic, zajišťujícím splnění emisního limitu EURO 5 pro pevné částice.
Pramen: návrh ministerstva životního prostředí
V režii ministerstva financí
Návrh počítá s každoročním nákupem zhruba pěti tisíc nových vozidel, v letech 2009 až 2013 tak půjde přibližně o 25 tisíc aut. Úřady ale nebudou kupovat nová auta „nad plán“, vše se odehraje v rámci běžné obměny vozového parku. „Program nebude mít zásadní vliv na státní rozpočet,“ slibuje ministr životního prostředí Martin Bursík. „Pořizovací cena vozidla je sice vyšší než u standardních automobilů, provoz čistých vozidel ale povede k nižší spotřebě pohonných hmot, a tím i k nižším provozním nákladům,“ dodává. Při současných cenách benzinu či nafty má úspora ke konci prosince 2013 dosáhnout 285 milionů korun ročně – spotřeba na každých 100 kilometrů má klesnout o dva litry.
Hlavním cílem projektu je samozřejmě snížení emisí oxidu uhličitého a ostatních znečišťujících látek. Centrálním zadavatelem zakázek na nákup nových aut má být ministerstvo financí. Ještě na jaře má vybrat specializovanou poradenskou firmu, která navrhne a uskuteční optimální systém nákupu a provozu vozidel. Výběr má proběhnout standardním postupem podle zákona o veřejných zakázkách, podle dostupných informací však zatím tato soutěž vypsána nebyla.
Příklad pro ostatní
Chystaná obměna se týká jen automobilů do 3,5 tuny, tedy osobních a lehkých užitkových vozidel. Ty se podílejí na vozovém parku státní správy 72 procenty, přičemž téměř čtyři pětiny z nich jsou tuzemského původu. Nejvíce odepsaných vozidel (starších čtyř let) mají rezorty vnitra, financí, zemědělství a zdravotnictví.
Usnesení vlády nebude závazné pro nestátní organizace, tedy pro samosprávu. Pro města, obce či kraje tak půjde „jen“ o doporučení. Nákup „čistých“ vozidel státními úřady má být také příkladem pro podnikatele a běžné občany. Jedním z cílů projektu je povzbuzení trhu s těmito automobily. „Státní správa by měla jít příkladem. Bez toho těžko může chtít po veřejnosti, aby ji následovala,“ říká Bursík. Vláda proto chce vybrat firmu, která zajistí mediální prezentaci programu. Její zahájení předpokládá na přelomu září a října.
Kampaň se pravděpodobně nezaměří jen na zdůraznění „průkopnického“ přístupu státu. Má například také motivovat řidiče k ekologicky úspornějšímu způsobu jízdy. Příkladem šlo i samo Bursíkovo ministerstvo, které si letos od automobilky Toyota pronajalo pět vozů s hybridním pohonem. Naopak aktuální zakázka ministerstva vnitra na nákup téměř tří tisíc nových policejních aut, o níž jsme před pár týdny informovali v Profitu, se chystanými pravidly ještě neřídí: Všechny vozy mají mít klasický benzinový pohon, nicméně podmínky soutěže alespoň zvýhodnily uchazeče, kteří nabídnou nižší spotřebu a přísnější emisní limity Euro 5.