Odvětví cestovního ruchu se po téměř dvou letech, během nichž se svět potýkal s pandemií koronaviru, začíná pomalu vzpamatovávat. Kvůli nepříznivé situaci trpěla řada segmentů, která je na turismu závislá, leteckou dopravou nevyjímaje. Velcí výrobci civilních letadel, americký Boeing a evropský Airbus, tak doufají, že se po dlouhé době blýská na lepší časy. V poslední době se opět zvedá poptávka po nákladních a dopravních letounech pro středně dlouhé vzdálenosti. Návrat do ,normálu‘ ovšem nebude jednoduchý.
Zástupci Boeingu tento týden uvedli, že společnost v lednu svým zákazníkům dodala 32 letadel. Je to sice o dvanáct strojů méně než ve stejném období roku 2018, kdy svět ještě žádnou koronavirovou pandemii řešit nemusel a kdy se americký výrobce letadel stále těšil velmi dobré pověsti, i tak to ale na překonání jeho dlouholetého rivala stačilo. Airbus totiž za uplynulý měsíc dodal aerolinkám ještě o dva letouny méně.
Většímu odbytu v případě Boeingu brání hlavně odložený program 787 Dreamliner, což druhému největšímu výrobci na světě neumožňuje vézt se na vlně postupného oživování letecké dopravy. Z dodaných letadel tvořil naprostou většinu model 737 MAX, kterých společnost předala sedmadvacet. Hned sedm si jich objednal irský nízkonákladový dopravce Ryanair, jak informovala agentura Reuters.
Čísla z posledních dvou měsíců minulého roku byla i navzdory nejistotám kolem koronavirové varianty omikron lepší než ta novoroční. Boeing v listopadu předal 34 letadel, v prosinci to bylo ještě o čtyři více. Menší počet lednových dodávek je ale do značné míry zapříčiněn tradičním sezónním poklesem - vloni v tomto období Boeing dodal pouhých 26 letounů.
Aby se společnost zotavila po hubených pandemických letech, je pro ni klíčový odbyt modelů 737 MAX a 787 Dreamliner. Jenže právě u něj přetrvávají kvůli nesčetným defektům problémy s výrobou, a to Boeing přichází velmi draho. Ve čtvrtém kvartálu totiž dopravce musel vynaložit 4,5 miliardy dolarů na pokrytí kompenzací aerolinkám, kterým nestihnul inkriminované letouny dodat včas.
V lednu společnost zaznamenala celkem 77 hrubých, respektive 75 čistých objednávek (dvě byly posléze zrušeny). Hned pětapadesát z nich se týkalo letadel 737 MAX, zbytek tvořily nákladní letouny, které tak alespoň částečně zaplňují díru po Dreamlinerech. O cargo stroje měla největší zájem společnost Qatar Airways, která jich objednala rovnou čtrnáct. Pokračuje tak ve velkých nákupech, s nimiž začala už minulý měsíc, kdy si od Boeingu vyžádala 34 letadel typu 777X a 25 série 737-10 MAX.
Vyhrocený spor pokračuje
Ani Airbus aktuálně nezažívá své nejšťastnější období - v lednu totiž zaznamenal pouhých 36 hrubých objednávek. V dosažení lepších výsledků mu brání mimo jiné vleklý spor s již zmíněnými aerolinkami Qatar Airways, které se s evropským výrobcem soudí o více než 600 milionů dolarů.
Tamní letecký úřad před časem dopravci nařídil odstavit asi dvacet širokotrupých strojů Airbus A350 kvůli prasklinám, které se objevily na jejich laku. Společnost požádala evropského výrobce, aby závadu odstranil. Protože ten však podle jejího vedení nepracoval dostatečně rychle, obrátila se na soud. Následně pak odmítla od Airbusu převzít další ,třistapadesátky‘ s tím, že po Evropanech nejprve chce, aby příčinu těchto problémů řádně objasnili.
Airbus se hájí tím, že tak již učinil. Namísto urovnání sváru ale tento týden došlo k jeho další eskalaci. Olej do ohně přitom přilil samotný výrobce, když Katařanům sám od sebe zrušil objednávku na dva stroje A350. Učinil tak navíc jen pár dní poté, co se zařekl zmíněným aerolinkám nedodat celkem 50 nových letounů A321neo.