Čtrnáct set dolarů nabídl v první polovině 70. let jeden z potencionálních kupců za společnost Columbia Sportsweare. Gert Boyleová (6. března 1924 až 3. listopadu 2019) s ním vyrazila dveře. Namísto toho se rozhodla zachránit firmu ohroženou bankrotem, s níž odmítali spolupracovat dodavatelé. Bylo to správné rozhodnutí.
Obrat výrobce outdoorového vybavení dosáhl loni tří miliard dolarů.
Gert (rozená Lamfromová) sice pocházela z rodiny s dlouhou tradicí v textilním průmyslu, zpočátku její podnikatelské kariéry to však pro ni nevypadalo vůbec dobře.
Než v roce 1937 uprchla židovská rodina Lamfromových před nacisty z Německa do USA, vlastnila největší textilní továrnu v Augsburgu, ze které zásobovala německé vojáky už v zákopech první světové války. Také v nové vlasti se její otec Paul rychle uchytil ve známém odvětví. V Portlandu převzal továrnu na klobouky, ze které se měla později stát dnešní globální Columbia.
Gert mezitím vystudovala sociologii na Arizonské univerzitě. Na jedné ze studentských oslav, kde se opila natolik, že skončila pod stolem, poznala svého budoucího manžela Neala Boylea. Ten po svatbě nastoupil do vedení firmy, která se kompletně přeorientovala z klobouků na outdoor. Gert se mezitím uplatnila jako návrhářka první velmi úspěšné rybářské vesty z portfolia Columbie.
V roce 1970 však Neal náhle zemřel na infarkt; prakticky v Gertině náručí.
Spolu se svým jedenadvacetiletým synem Timem převzala podnik bez jakýchkoliv zkušeností s řízením firmy. „Bylo to hrozné. Hrozné! Viděli jste film Ptáci? Tak jsem se tehdy cítila,“ vzpomínala později. K tomu je potřeba připočítat zastavený dům a mnoho obchodních partnerů, kteří „ženskou“ ve vedení firmy prostě neuznávali.
Nakonec se však Gert a Tim rozhodli bojovat a navzdory rozdílným názorům na směřování firmy, kterých se v průběhu let objevilo mnoho, se stali skvěle fungujícím manažerským duem. A to nejen ve vedení společnosti. Od 80. let začali spolu vystupovat v reklamních spotech. Gert jako drsná matka, Tim jako testovací panák, na kterém „matka Boyleová“ zkouší odolnost materiálů. Kultovní kampaň běžela desítky let a Gert se stala díky ní celebritou.
Zároveň se až do vysokého věku věnovala řízení firmy. Když na začátku listopadu v Portlandu zemřela, stále zastávala pozici šéfky správní rady.
O autorovi| Jan Brož, broz@mf.cz