Důvody vstupu na Slovensko jsou u obou českých soukromníků různé. Radim Jančura tam rozšiřuje své portfolio, jeho vlaky jezdí už třeba mezi Bratislavou a Komárnem, kde si jeho služby objednalo tamní ministerstvo dopravy. Leoš Novotný zase hledá nové trhy. Doma ho táhne ke dnu linka z Prahy do Ostravy, kde prodělávají koneckonců oba soukromníci (ČD tvrdí, že nikoliv).
A o ČD právě půjde v nadcházejícím soudním sporu. Leoš Novotný chce za ušlý zisk přes 400 milionů korun, RegioJet své ztráty ještě nevyčíslil. Podle čerstvého vyjádření Radima Jančury pro týdeník Euro to bude částka šplhající až k miliardě korun.
Scénář na Slovensku se bude dost pravděpodobně opakovat. Regiojet už oznámil, že bude mezi Bratislavou a Košicemi jezdit za méně než deset eur, tedy za poloviční cenu oproti slovenským železnicím. Ty svoji taktiku ještě neprozradily, cenu ale na původní hodnotě držet nemohou.
Jančura i Novotný budou do Košic jezdit od letošního prosince. V té době už by mohlo být jasné, zda České dráhy zneužívají na trati do Ostravy svého dominantního postavení nebo ne (podnět řeší i Evropská komise). A před slovenskými ZZSK bude těžké rozhodnutí, jak s novou konkurencí naložit.
Čtěte také: