NEMnohdy zaznívají věty, že rodina je základem společnosti. Domnívám se, že tuto skutečnost narušujeme, když dovolujeme v debatách podobného typu, aby se rodina drolila. Když se podívám zpět do své rodiny, mám dojem, že se nám tradiční svět a názor na uspořádání osobního života nezbortil.
MIROSLAVA NĚMCOVÁ, poslankyně (ODS)
NE
Mnohdy zaznívají věty, že rodina je základem společnosti. Domnívám se, že tuto skutečnost narušujeme, když dovolujeme v debatách podobného typu, aby se rodina drolila. Když se podívám zpět do své rodiny, mám dojem, že se nám tradiční svět a názor na uspořádání osobního života nezbortil. Ani mým prarodičům, kteří zažili první světovou válku, ani rodičům, kteří prožili druhou světovou válku, ani mně, která žádnou válku nezažila. Úmyslně nemluvím k žádnému z již předložených návrhů zákona o registrovaném partnerství konkrétně, podle jednotlivých paragrafů. Domnívám se totiž, že technické nahlížení na tento zákon v danou chvíli není možné. Hodnoty jako rodina jsou natolik konstantní, že si zasluhující naši úctu a vážnost. Měli bychom jasně říci, že rodina existuje jako základ společnosti a máme zde jednou dané parametry: buďto je člověk svobodný či svobodná, nebo ženatý či vdaná. Od tohoto momentu se pak odvozují rozvedení nebo vdovci či vdovy. A pak je zde paralelně běžící struktura druhů a družek.
JAN ZAHRADIL, poslanec(ODS)
ANO
Sněmovna se, bohužel neúspěšně, zabývala legislativním ošetřením vztahů osob téhož pohlaví již třikrát. Vždy zvítězila ideologická stanoviska. Chápu, že gayové a lesbičky měli ke každému z návrhů určité výhrady. Mám však za to, že důležitý je alespoň nějaký - sněmovnou průchodný - zákon. Navzdory tomu, že by naší republice v této otázce slušela ta nejotevřenější legislativa, kterou mají především země relativně malé a liberálně orientované. Často zaznívá mnoho argumentů, aby byl zákon přijat kvůli zrovnoprávnění a nediskriminaci menšiny. Mám na to poněkud jiný pohled - bylo by dobré, kdyby byl zákon přijat proto, aby se vycházelo z toho, že u gayů a lesbiček vůbec nejde o menšinový problém, ale o součást lidské přirozenosti. Vytvoření takového vnímání bude jistě složité, ale potřebné. A to navzdory tomu, že tento pohled velmi naráží na některé radikální feministické kruhy, které homosexualitu chtějí vnímat jako výsostně menšinové téma. Určitě by celé věci prospělo, kdyby o tom pro začátek proběhla alespoň kvalifikovaná diskuze.