Audi Q7 a Mercedes-Benz GLS představují dva odlišné přístupy k luxusnímu sedmimístnému SUV. Postavili jsme je proti sobě
Velkorysá prostorem, impozantní svými rozměry a nabitá nejmodernější technikou… Není divu, že velká SUV prémiových značek do značné míry nahradila sedany vyšší třídy v roli pojízdných symbolů prestiže, společenského postavení a ovšem i finančního zabezpečení majitele.
Audi Q7 i Mercedes-Benz GLS patří k těm modelům, které po vzoru tradičních SUV akcentují spíš všestrannost a praktickou stránku věci než sportovní ambice. Ale nedivili bychom se vám, kdybyste se na první pohled zdráhali považovat nejnovější generaci Q7 za přímého soupeře velkého Mercedesu, který v rámci nedávné modernizace přibral do svého modelového označení písmeno S. V Ingolstadtu totiž drasticky snížili výšku - hlavně kvůli jízdním odporům (a tedy emisím CO2), ale i kvůli imagi. Q7 teď působí spíš jako velké kombi, opticky postrádá majestát třídy GLS. Nenechte se ale zmást.
Přestože Audi je o něco kratší než Mercedes (5052 vs. 5130 mm), délkou stále odpovídá limuzínám nejvyšší třídy. A oproti GLS je dokonce širší, takže půdorys mají oba modely překvapivě podobný.
Kulturní šok
Zatímco do Audi usedáte téměř jako do normálního auta (a nemusíte ani snižovat vzduchové pérování do nejnižší polohy), na výstup do kabiny Mercedesu aby si jeden vzal kyslíkovou masku. A v té výšce vás čeká menší kulturní šok. Třída GL je sice od roku 2012 na trhu ve druhé generaci a má čerstvě po faceliftu, ale interiéru se zatím vyhnula revoluce, kterou Mercedes udělal v kabinách tříd S, C a E (v tomto pořadí). Vzhled, logika ovládání i volba materiálů odpovídají poměrům, které u značky převládaly před deseti lety - ať už se bavíme o přístrojích před řidičem, nebo středovém panelu s ovladači klimatizace a systému Comand.
Kabina Audi je nesrovnatelně modernější, úhlednější a subjektivně hodnotněji zpracovaná.
Manipulovat s přesně aretovanými páčkami i otočnými knoflíky je učiněná haptická rozkoš, a třebaže infotainment MMI Touch se co do funkčnosti víceméně shoduje s Comandem, dojem z grafického rozhraní i ovládání (za pomoci vícesměrového otočného ovladače a dotykové plošky pro psaní prstem) vytváří mezi oběma auty propast. A chování na silnici rozhodně nepomůže tuto roklinu zúžit.
Sporťák versus náklaďák
Přestože oba třílitrové diesely dosahují v zásadě srovnatelných parametrů, výrazně lehčí Audi je pocitově i reálně daleko rychlejší. A v zatáčkách působí oproti Mercedesu div ne jako sportovní auto, o tolik je přesnější a mrštnější. Mimo jiné díky natáčení zadních kol, které oceníte třeba i při manévrování v úzkých nájezdech a sjezdech patrových parkovišť.
Řidič třídy GLS si musí daleko víc hlídat nájezdovou rychlost do zatáček a přistupovat k jízdě rozvážněji.
Pneumatické pérování sice karoserii v rozhodující chvíli podrží, ale stejně vždycky trvá, než se všechna ta vysoko položená hmota uráčí vychýlit z oběžné dráhy do nového směru.
Nová devítistupňová převodovka Mercedesu nefunguje špatně. V některých situacích sice párkrát zkusmo přeřadí, než najde z mnoha rychlostních stupňů ten nejvhodnější, ale většinu času o ní vůbec nevíte. Osmistupňový automat v Audi je nicméně přinejmenším stejně hladký a většinou pohotovější. Celkové zpřevodování na nejvyšší stupeň je stejné, v rychlosti 130 km/h točí oba motory asi 1750 otáček za minutu.
Je jasné, že podobně velký a silný motor se v rozložitější třídě GLS nadře víc. Zatímco s Q7 lze bez přemáhání dlouhodobě jezdit za méně než devět litrů, Mercedes si žádá přibližně o dva a půl litru víc.
Do obou aut si můžete objednat vyspělý adaptivní tempomat a systém udržování v pruhu s funkcí automatického popojíždění v koloně. Ve městě pomoc k nezaplacení. Třída GLS nás ale opakovaně znervózňovala tím, že při jízdě na tempomat nezaznamenala auto stojící na semaforech, Audi zase někdy bez zjevného důvodu „nevidělo“ bílé čáry na silnici, a nedokázalo se tak v koloně samo vést.
Takže žádné plusové body pro Mercedes? Pomalu, ještě jsme neskončili.
Komfortnější tahoun
Předně je tu otázka užitných vlastností. Zatímco Q7 nemá navzdory nastavitelné výšce vážnější terénní ambice, do třídy GLS si můžete objednat sadu „off-road technik“ s redukční převodovkou, uzávěrkou středového diferenciálu a přídavnou ochranou spodních partií. Takové vybavení už stačí i na náročnější terén, než jsou obrubníky v podzemním parkovišti nákupního centra.
Q7 zaostávalo také v komfortu. Ze zkušeností s jinými exempláři víme, že to Audi umí lépe, ale testovaný kus se sportovním paketem „S line“ a 21palcovými koly se projevoval nepříjemnými rázy na ostrých nerovnostech a překvapivě výrazným valivým hlukem. Ostré hrany výmolů a kanálových vík nezvládal dobře ani Mercedes (vzduchové podvozky jsou v této disciplíně z principu horší než ty konvenční), celkovým komfortem jízdy i vnímanou kultivovaností však soupeře jasně předčil.
A když si někdo pořizuje sedmimístné SUV, asi je pro něj docela důležité pohodlí cestujících na druhé a třetí řadě sedadel. Kabina Q7 je o něco širší a nabízí výrazně lepší prostor pro nohy ve druhé řadě - o osm centimetrů za průměrně vzrostlým řidičem. Jenže Audi si zde pomohlo podobným trikem, jaký tuze ráda používá Škodovka, totiž zkrácením sedáku na podměrečných 43 cm. Na tom nesejde, pokud máte vzadu jen dětské sedačky, ale dospělý se bez ohledu na čísla usadí komfortněji v Mercedesu.
Podobná situace se opakuje i ve třetí řadě. Díky mnohem delším sedákům (47 vs. 35 cm) a přirozenějšímu úhlu v kolenou je třetí řada v Mercedesu opravdu použitelná i pro odrostlejší děti nebo dospělé - na rozdíl od Audi. V kufru je to remíza. Q7 vyniká šířkou mezi podběhy (109 vs. 103 cm), Mercedes má delší ložnou plochu při sklopené třetí řadě (117 vs. 125 cm).
Verdikt
Audi Q7 je v řadě ohledů dokonalejším produktem.
Jeho klíčová přednost - totiž že vedle kolosálního Mercedesu GLS působí při jízdě jako normální auto -je ale zároveň největší slabinou. Čím více času jsme s oběma rivaly strávili, tím bylo zjevnější, že více než dynamická suverenita Audi nás oslovuje neuspěchaná důstojnost majestátního Mercedesu.
Srovnání Motor: Maximální výkon: Maximální točivý moment: Maximální rychlost: 0-100 km/h: Hmotnost: Kombinovaná spotřeba: Cena od: Cena testovaného vozu:
Audi Q7 3.0 TDI quattro vznětový šestiválec 3,0 l 200 kW/3250-4250 ot./min 600 Nm/1500-3000 ot./min 234 km/h 6,5 s 2135 kg 5,7 l/100 km 1 714 900 Kč 2 412 900 Kč
Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic vznětový šestiválec V6 3,0 l 190 kW/3400 ot./min 600 Nm/1600-2400 ot./min 222 km/h 7,8 s 2455 kg 7,6 l/100 km 1 886 390 Kč 2 656 507 Kč
O autorovi| Jiří Červenka, spolupracovník redakce