Menu Zavřít

Důležitá je důvěra jak zaměstnanců, tak klientů

29. 6. 2020
Autor: Euro.cz

Podle generálního ředitele ČPP Jaroslava Besperáta byl obor pojišťovnictví na současnou situaci připravený daleko lépe než jiná odvětví

Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) působí na českém trhu již 25 let. Z poměrně malé pojišťovny se vypracovala mezi nejvýznamnější v tuzemsku.

„V neživotním pojištění máme dnes čtvrté místo na trhu,“ říká generální ředitel a předseda představenstva ČPP Jaroslav Besperát.

* Co považujete za mezníky v pětadvacetileté historii ČPP?

Pro ČPP byla důležitým mezníkem především demonopolizace povinného ručení v roce 2000. Do tohoto roku bylo možné sjednat povinné ručení pouze u České pojišťovny. ČPP tehdy získala asi dvě stě tisíc klientů. Od té doby se pojišťovna začala velmi slibně rozvíjet. Dalším mezníkem byly povodně 2002. Bylo to náročné, ale dokázali jsme situaci zvládnout. V roce 2005 pak majitel pojišťovnu v dobré kondici prodal. Firma v rámci koncernu dále rostla, v povinném ručení jsme v roce 2011 pojistili milion vozidel. Úspěch v autech nám pomohl k růstu v ostatních segmentech, k vnímání ČPP jako univerzální pojišťovny. A loni jsme si splnili jeden z velkých a dlouhodobých cílů, když se nám podařilo překonat v objemu předepsaného pojistného hranici deseti miliard korun.

* Přestože je ČPP univerzální pojišťovnou, má v názvu „podnikatelská“. Jak se ČPP daří speciálně v oblasti podnikatelských rizik?

V neživotním pojištění, jehož součástí je autopojištění, pojištění majetku a také podnikatelská rizika, máme dnes čtvrté místo na trhu. Pojišťujeme subjekty všech velikostí, napříč všemi obory, od výroby přes transport a logistiku až po služby. U nás nabízíme firmám pojištění ve formě balíčků, které jsou sestaveny z několika druhů pojištění tak, aby kryly co nejvíce případných rizik podle typu činnosti. A hlavně pamatujeme také na nejmenší podnikatele a živnostníky. Za naši nabídku pro podnikatele máme čerstvě stříbro v kategorii podnikatelských pojištění ze soutěže Zlatá koruna.

* Od roku 2005 jste součástí skupiny Vienna Insurance Group, společně s Kooperativou. Jak fungují dvě významné společnosti na malém trhu, jako je Česko?

Strategií skupiny bylo a stále je ponechat na trhu více značek. Každá si našla svou pozici a cílovou skupinu. Společně využíváme sdílené služby tam, kde je to efektivnější, optimalizujeme tak provozní procesy. Dnes jsou například velké investice do IT, do digitalizace. Můžeme vyvíjet a využívat nové technologie společně, což je velká výhoda. Oddělený u každé značky je však obchod, marketing, vývoj a tvorba produktů a likvidace. Takto Vienna Insurance Group funguje s malými rozdíly po celé Evropě.

* Jak byste srovnal tehdejší ekonomickou situaci ČPP s dnešní?

V roce 2001 byl náš podíl na trhu asi dvě procenta a měli jsme jedenácté místo v žebříčku, dnes máme téměř sedm procent a pátou pozici. V povinném ručení patříme dlouhodobě mezi tři největší hráče na trhu. Tehdy v začátcích jsme měli pojištěných aut dvě stě tisíc, dnes jich máme pojištěných o milion víc. Už jsem zmínil, že autopojištění nám pomohlo k nárůstu také v ostatních oblastech pojištění, v životním, majetkovém i podnikatelském. Za loňský rok jsme měli desetiprocentní nárůsty prakticky ve všech segmentech. To, že se nám daří a jsme úspěšní, potvrzují nejen hospodářské výsledky, ale i ocenění našich služeb a produktů. Vážíme si našich úspěchů v anketě Pojišťovna roku organizované pojišťovacími makléři, v soutěži Nejlepší pojišťovna vyhlašované deníkem Hospodářské noviny nebo právě ve Zlaté koruně.

* Co vám pomohlo k úspěchu?

Mám zásadu, že když něco slíbím, tak to platí. Funguje to tak i u nás ve firmě. Držíme slovo. Druhá věc, která má velký vliv na chod firmy, je vzájemná důvěra mezi managementem a zaměstnanci. Třetí věc, která ovlivňuje úspěch, je flexibilita. Stále přicházíme s novinkami, reagujeme na aktuální potřeby trhu. Poslední pilíř úspěchu podle mého názoru je, že jak zaměstnanci, tak klienti vědí, že jsme stabilní společnost. A že nám mohou věřit. A především v období koronaviru to bylo velmi důležité.

* Co znamenala pro vás, respektive pro ČPP krize způsobená covidem-19?

Všechny jsem uklidňoval, že pokud auta jezdí, musejí mít pojištění, takže pojišťovna musí fungovat. Zaměřili jsme se na dostupnost pro klienty a sjednatele. Během dvou tří dnů se nám podařilo převést 95 procent zaměstnanců na home office. Sám jsem byl překvapený rychlostí, s jakou se nám povedlo, aby činnosti běžely v zásadě v nezměněném režimu. Už předtím byly nastavené z velké části online, pandemie však procesy jednoznačně urychlila.

* Využijete nynější zkušenosti například právě s home office?

Vyzkoušeli jsme si, že takový systém funguje bez problémů. Tam, kde to charakter práce umožňuje a kde je měřitelný výkon, například u likvidací škod a správy, zvažujeme, že by tento způsob dále pokračoval. Home office jsme využívali ve firmě i dříve, ale v menší míře. Jde o to, aby systém vyhovoval oběma stranám.

* A z hlediska ekonomické stránky? Lze tuto situaci s něčím srovnat?

Vzpomínám si na povodně z roku 2002. Nikdo se tehdy nezabýval ničím jiným. Tisíce telefonátů a pojistných událostí. Přes velkou náročnost pojišťovny situaci zvládly a dostály svým závazkům. Ale od té doby byl na nás vyvíjen velký tlak ať už ze strany akcionářů, tak ze strany ČNB, aby pojišťovny do budoucna byly připraveny na krizové situace. Dozor sice byl vždycky, ale od povodní byl velmi důsledný. Díky tomu jsme třeba finanční krizi 2008 výrazně nepocítili. Takže si myslím, že obor pojišťovnictví byl na současnou situaci v podstatě připravený daleko lépe než jiná odvětví.

* Období 25 let se letos týká i vás osobně. Je to 25. rok, kdy se pohybujete v pojišťovnictví. A posledních deset let v čele ČPP. Nelitujete někdy, že jste si na počátku nezvolil jinou profesní dráhu?

Abych pravdu řekl, kdyby mi někdo po dokončení studia na Strojírenské fakultě ČVUT řekl, že budu pracovat v pojišťovnictví, asi bych mu to nevěřil. Dnes musím přiznat, že jsem rád součástí tak důležitého oboru. Ať už si to lidé uvědomují, nebo ne, pojištění prostupuje celým jejich životem. Kdykoli se jim něco stane – nabourají nebo se něco v životě pokazí, potřebují pojištění. Ročně jenom v ČPP vyplácíme přes 200 tisíc škod v objemu více než pět miliard korun. Pojišťovna je neuvěřitelné spektrum činností, které do sebe musejí přesně zapadat jako ta pověstná kolečka v hodinkách.

* Chystáte k výročí ČPP něco speciálního pro klienty?

Jsem pyšný na to, že lidem dokážeme nabídnout takové služby a produkty, jaké chtějí a jaké potřebují. V letošním jubilejním roce máme kromě inovací naší produktové nabídky také jednu speciální – 25procentní slevu na naše nejprodávanější produkty.

Česká podnikatelská pojišťovna Již 25 let ČPP svým klientům poskytuje komplexní služby v oblasti životního a neživotního pojištění. Patří mezi největší pojišťovny v ČR. S více než milionem pojištěných vozidel je dlouhodobě trojkou na trhu v povinném ručení. Aktuálně spravuje více než dva miliony smluv a její služby využívá přes jeden milion klientů. ČPP je součástí Vienna Insurance Group. Jaroslav Besperát (49) V pojišťovnictví se pohybuje 25 let. V ČPP začínal v roce 2002 jako obchodní ředitel. V roce 2008 se stal náměstkem generálního ředitele. Do funkce předsedy představenstva a generálního ředitele byl jmenován v březnu 2010. V soutěži Fincentrum Banka roku získal dvakrát titul Pojišťováka roku a je také držitelem titulu Manažer roku v odvětví Bankovnictví, pojišťovnictví a poradenství.

WT100

O autorovi| Vlastimil Poliačik, poliacik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?