Šestá generace Golfu GTI je oproti předchozí verzi legendy mezi nabroušenými hatchbacky spíše jemným vylepšením než výraznou evolucí. Auto, které se pravidelně pere s Fordem Focus RS o titul nejrychlejšího vozu této kategorie, je ve své šesté generaci tím správným mixem praktičnosti a agresivity, dané skvělými jízdními vlastnostmi.
Lepší odhlučnění jak motoru, tak aerodynamického hluku a nastavitelná tuhost podvozku dělají z Golfu GTI pohodlné auto pro každodenní ježdění. Výraznější akustický projev přeplňovaného dvoulitru se do kabiny dostane, až když otáčky vzrostou přes čtyři tisíce za minutu, a to je už daleko za hranicí běžného posouvání po městě. K cestovnímu komfortu přispívají i perfektní sedačky, jejichž vynikající boční vedení drží řidiče i spolujezdce v těsném objetí i při sportovní jízdě. Design interiéru je typicky německý, tedy strohý a ucelený. Jednoduché tvary jej propojují i s exteriérem, který je rovněž konzervativní, i když méně než předchozí pátá řada. I přes své sportovní zaměření je Golf GTI také praktické auto. Má dostatečně velký kufr s nízko položenou nakládací hranou a v pětidveřovém provedení uveze čtyři dospělé v relativně slušném komfortu.
Přesto není pohodlí primárním účelem tohoto vozu. Tím je zábava za volantem a současné GTI jí poskytuje víc než dost. Má sice podstatně menší výkon než například Focus RS, který bude soupeřit spíše s Golfem R, přesto je jízda v GTI nejméně stejně příjemná. Přemotorování malého auta a pohon na jednu nápravu totiž dokážou neustálou ztrátou přilnavosti a zvedáním přídě v případě Focusu RS pěkně otrávit život. Oproti tomu GTI zrychluje možná pomaleji, ale automat s řazením pod volantem sází rychlosti neskutečným tempem, na jaké se ručně řazená převodovka nikdy nezmůže. Tradičně skvělá trakce a nastavení podvozku umožňuje Golfu GTI tvrdou a nekompromisní jízdu na technicky náročných tratích. Na papíře možná GTI na Focus RS, který byl doposud neohroženým hegemonem kategorie, ztrácí. Avšak na skutečné silnici v rukou dobrého řidiče se může snadno stát, že vyvážené jízdní vlastnosti a dostatečný použitelný výkon jsou víc než koně, které nelze přenést na silnici.
Nový sportovní Golf má na koncernové poměry relativně komunikativní řízení a skvělou citlivost na změny zatížení v podélné ose. Jinými slovy to znamená, ze současné GTI umí přecházet do přetáčivého driftu bez citelného odporu a i při opravdu ostrých manévrech si zachovává patřičnou předvídavost, což je pro něj další velké plus při pohybu po zakroucených okreskách.
Ze zeleného hlediska jde navíc o poměrně úsporné auto. Při defenzivní jízdě s důrazem na spotřebu jde dosáhnout v kombinovaném režimu hodnoty pod osm litrů na sto kilometrů. Samozřejmě v případě maximálního využití potenciálu vozu se jeho apetit výrazně zvýší. Tvrdá jízda na hraně schopností může spotřebu GTI vyhnat až k hranici dvaceti litrů na sto kilometrů.
Současná generace Golfu GTI je perfektně odvedená práce. Auto je praktické a přitom nepřišlo ani o fous svých hodně nadprůměrných jízdních vlastností. Škoda jen tradičně vyšší ceny, kterou Volkswagen za svou žijící legendu požaduje.
klady
Motor
Design
Brzdy
Výkon
zápory
Cena
Tabulka:
VW Golf GTI
Motor: řadový čtyřválec TFSI
Objem: 1984 ccm
Převodovka: DSG-7
Výkon: 155 kW
Zrychlení 0–100 km/h: 5 s
Spotřeba: 7,4 kombinovaná
Cena: 744 300 Kč základní