Trend byl patrný již v uplynulých třech letech, nicméně díky nastalé krizi se výrazně zvýšil, jak co do objemu a množství realizovaných transakcí. Průzkum byl uskutečněn mezi 1000 respondenty v SAE, Saúdské Arábii a Egyptě. 70 procent respondentů uvedlo, že jim kvůli covid-19 klesly příjmy kvůli redukci platů, dalších 49 procent uvedlo, že pro ně došlo na druhou stranu i ke zvýšení životních nákladů.
V intencích nákupních trendů průzkum odhalil, že lidé více utratili za nákupy potravin, zábavy a média, pokles útrat pak zaznamenalo oblečení a obuv, útraty v restauracích a jejich doručovací služby. Lidé nakupovali v průměru méně, ale když nakupovali, utratili za nákup výrazně více než před krizí.
Současná krize by tak mohla dle výkladu výsledků průzkumu přimět velká nákupní centra v regionu k přehodnocení jejich prodejního formátu a strategie nabídky produktů. Je těžké předjímat, jak se prodejci v těchto nákupních centrech skutečně v budoucnu zachovají. Nicméně průzkumy ukazují, že zákazníci si navykli formou online nákupů pořizovat mnohem širší spektrum zboží, než tomu bylo dříve.
Tento trend tak může vyústí v to, že „kamenný obchod“ se stane místem, kde se zákazník vizuálně seznámí s produktem, jeho kvalitou a samotný obchod pak bude realizován ve virtuálním světě. Nákupní centra tak budou možná více v pozici showroomu, což přinese i změnu formátu jednotlivých prodejen, dispozic vnitřních prostor atd.
Lidé také začali mnohem více používat sociální média a komunikační aplikace, kdy nejrozšířenější je WhatsApp.
Michal Nedělka, CzechTrade Dubaj