Menu Zavřít

Důstojné loučení

12. 5. 2006
Autor: Euro.cz

Možná byste si odcházejícího modelu ani nevšimli. Možná by to byla škoda.

Touha šokovat za každou cenu je riskantní záležitostí. Na každý rekord v Guinnessově knize připadá minimálně jeden záznam v černé kronice informující, jak nějaký chlápek skončil v márnici, protože se k smrti přejedl největší pizzou na světě. Není bezpečnější pokusit se držet něčeho naprosto průměrného? Jako například Volva S80?
Současná generace Volva S80 patří mezi první modely značky, které se snažily zaoblenějšími tvary dále posunout vnímání švédských vozů trochu jiným směrem. „Konec účelovosti, my umíme navrhovat rovněž přitažlivé automobily,“ mělo hrdě hlásat. Jenže právě to nikdy nebylo jeho teritorium. Schopnost upoutat pozornost okolí se na stupnici od nuly do deseti u S80 pohybuje někde kolem minus tří a v porovnání s přicházející novou generací, jež vyzařuje ladnost a eleganci z každého detailu karoserie, tato vlastnost vynikne ještě výrazněji. Nicméně novinka se na českém trhu objeví až v červenci, díky čemuž se cena současné S80 zdá být s blížícím se létem čím dál zajímavější. Nová generace je ostatně také důvodem, proč české Volvo opětovně zařadilo S80 do své flotily testovacích vozů. Prostě je potřebují doprodat.
Volvu S80 se dá vytýkat několik věcí, ale to, nakolik umí odlišit odpočinkovou jízdu od nudné, mezi ně nepatří. I po třech letech od posledního faceliftu působí kabina důstojně. Nekomplikovaná architektura palubní desky i středové konzole pomáhá zachovat střízlivě moderní ráz, čímž S80 vcelku úspěšně bojuje proti stárnutí. Hlavně však interiér zaujme nadmíru kvalitním zpracováním materiálů. Všechno je na svém místě, takže se rychle zorientujete, odnikud nepřicházejí nepatřičné zvuky a kolem vás se nachází spousta přívětivého prostoru. Posaďte se za volant a po pár stovkách kilometrů kabinu oceníte ještě víc. Působí totiž tak uklidňujícím dojmem, že je velice snadné jí propadnout a zapomenout na uspěchané dohánění ztracených minut.
Přeplňovaný benzinový pětiválec dokáže přesto Volvu S80 pomoci k užitečným výkonům. Jeho 210 koní postačí, aby velký sedan akceleroval na stovku za chvályhodných 7,9 vteřiny. Především však má díky turbu spoustu točivého momentu (a tudíž zátahu) od velmi nízkých otáček. Jeho zvuk se za běžných rychlostí v kabině pohybuje v oblastech lidskému sluchu nedosažitelných, průměrná spotřeba dosahuje rozumných jedenácti litrů na sto kilometrů a k relaxovanému pojetí jízdy přispívá automatická převodovka, která je do verze s pohonem všech kol dodávána v základní výbavě. Jenom když se chystáte na rychlé předjetí, hodí se podřadit ručně, protože ani sportovnější režim řazení neuchrání automobil od nesympatické vteřinové prodlevy po sešlápnutí plynu.
Kvůli dynamické jízdě byste ale o Volvu S80 stejně neuvažovali. Měkký podvozek dobře zvládá hrbolaté silnice, každá rychleji projetá zatáčka jej však přinutí k citelnému náklonu. Přidejte k tomu necitlivé řízení a výsledkem je, že se v takové chvíli můžete spolehnout spíše na pohon všech kol. Kvůli němu a kvůli vynikajícímu benzinovému motoru 2,5T má cenu o dobíhající generaci vůbec uvažovat. A to přestože se v nabídce S80 řadí svou cenovkou na vrchol.
Ceníková čísla však právě u S80 mají menší vypovídací hodnotu než dříve. Objevují se různé akční slevy, třeba jako automobil ve výbavě Black Edition, kde se spolu s neužitečnými sedmnáctipalcovými litými koly a černou barvou objevily i výborné bi-xenonové světlomety, příjemné (i když stále trochu klouzavé) kožené čalounění, elektrické vyhřívání sedadel nebo kvalitní audioaparatura s přehrávačem kompaktních disků. V tomto případě zvýhodnění přesáhlo 150 tisíc.
Nemyslím si, že by nějakých sto tisíc korun ušetřených při koupi auta za milion a čtvrt ospravedlňovalo jakoukoli jeho nekompetentnost. Zároveň ale podvědomě tuším, že tam venku jsou lidé, kteří nedávají přednost pouze vynikající ovladatelnosti a dokonalým průjezdům zatáček ve stočtyřicítce. A stejně tak existují ti, kdo na svoji přítomnost na světě nepotřebují poukazovat nesmyslně okázalými gesty nebo automobily. Jen se třeba chtějí v pohodlném a klimatizovaném prostředí přesouvat za zvuků Mozarta z místa na místo. Volvo S80 to dosud umí zprostředkovat velmi dobře.

Volvo S80 2,5T AWD Motor: přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem: 2521 cm3
Max. výkon: 154 kW
Převodovka: 5stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Průměrná spotřeba: 10,5 litru na 100 km
Základní cena: 1 345 000 Kč

bitcoin_skoleni

Klady + pružný a silný motor
+ kvalitní zpracování interiéru
+ slušná výbava

Zápory - málo přizpůsobivý automat
- náklony v zatáčkách
- je to v podstatě starší model

  • Našli jste v článku chybu?