Agentura GfK provedla v říjnu opakovaný výzkum znalosti e-aukcí energií a měřila, jak se změnilo vnímání v obcích po proběhlé aukci. Z výsledků vyplynulo, že povědomí o e-aukcích se zvýšilo, ale více lidí si uvědomuje možná rizika
Průzkum proběhl formou osobních rozhovorů s 518 obyvateli vybraných obcí, ve kterých se uskutečnily e-aukce energií. Pohled lidí na elektronické aukce se výrazně změnil. Zatímco před jejich začátkem si je lidé spojovali především s nižší cenou elektřiny nebo plynu (67 procent), nyní jen přibližně dvě pětiny lidí věří v cenovou úsporu, což je o 25 procentních bodů méně než před jejich zahájením. Naopak podíl lidí, kteří si je spojili se změnou dodavatele energií (předtím 20 procent), se zdvojnásobil (44 procent).
Kromě toho si ve srovnání s obdobím před jejich spuštěním (25 procent) více lidí (39 procent) po jejich průběhu uvědomilo, že jde o složitější problematiku a že toho o aukcích moc nevědí.
Lidé jsou stále špatně informováni o organizátorech aukcí Zajímavé je, že i po konci e-aukce se většina lidí mylně domnívá, že pořadatelem je město, a nikoli soukromá společnost, jak je tomu ve skutečnosti.
„Tento podíl se oproti situaci před aukcemi (48 procent) ještě zvýšil o 16 procentních bodů a téměř dvě třetiny lidí nesprávně uvedly města jako organizátory. Správného organizátora, tedy aukční domy, dokázali určit jen přibližně tři z deseti lidí, kteří mají povědomí o elektronických aukcích,“ upozorňuje na jednu z největších mýlek Petr Megela, konzultant agentury GfK.
Cenová úspora se týká jen silové složky elektřiny Po uskutečnění elektronických aukcí se zvýšil podíl lidí vnímajících správně zdroj úspory, který s sebou přinesou aukce. Že se aukce týká jen silové elektřiny, která činí méně než polovinu celkové ceny, uvedly necelé dvě pětiny lidí, což je o 11 procentních bodů více než před aukcemi. Přibližně polovina lidí nesprávně uvedla, že úspora plynoucí z elektronických aukcí se týká celkové ceny elektřiny bez ohledu na to, z čeho se skládá. Z toho vyplývá jedno z dalších rizik, a to že očekávání možné úspory je mnohem vyšší, než jaké lze skutečně dosáhnout.
Lidé důvěřují aukcím méně než dříve Z průzkumu GfK vyplynulo, že po uskutečnění elektronických aukcí se zvýšila nedůvěra vůči nim u lidí, kteří o nich mají povědomí. Zatímco před samotnými aukcemi jim nedůvěřovala pětina lidí, nyní se tento podíl zvýšil o 10 procent a nedůvěřují jim zhruba tři z deseti Čechů.
Vyšší nedůvěra lidí plyne zejména z obavy, že výsledná úspora nemusí dosahoenergetika vat takové výše, jakou očekávali. Obávají se i toho, že úspora může být méně zajímavá než pokles cen energií v příštím roce, a též nutnosti uzavření dlouholeté smlouvy s vítězem aukce.
Aukce nezohledňuje kvalitu služeb Nižší důvěra v elektronické aukce souvisí s tím, že zákazníci poznali jejich mnohá úskalí. Například cena, za kterou se energie v určitý den a hodinu nakoupí, bude platit bez možnosti změny po danou dobu (například dvou let), a to i když v tomto období bude díky vývoji na trhu ostatním odběratelům klesat. Dále - účastník aukce si vybírá pouze podle ceny, která ale o kvalitě, serióznosti a perspektivě dodavatele nevypovídá. Tato hlediska přitom nejsou zanedbatelná a hrají významnou roli při případných problémech, komunikaci s dodavatelem apod.
Změnou dodavatele může odběratel také nevratně přijít o veškeré výhody a bonusy, které byl v minulosti zvyklý využívat.
Díky nim přitom mohl ušetřit víc než u samotné ceny energie od nového poskytovatele. „Třeba oprava plynového kotle může znamenat až několikatisícové výdaje. Zatímco například zákazníci Pražské plynárenské a některých dalších tradičních dodavatelů ji mohou mít zdarma, jiní za ni musejí zaplatit,“ říká mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek. Dalším příkladem jsou podle ní různé věrnostní programy, kdy může odběratel čerpat slevy a výhody například u cestovních kanceláří, na sportovištích, v kinech, divadlech, restauracích nebo při nákupu zboží a služeb.
Velmi důležitý je také bezproblémový kontakt s dodavatelem. Je velký rozdíl mezi tím, když provozuje obchodní kanceláře, nebo své zákazníky „obsluhuje“ pouze zdlouhavou a neosobní korespondenční cestou.
Tři čtvrtiny zákazníků na změně dodavatele prodělají Z průzkumu, který letos v červnu zveřejnila agentura IBRS, navíc vyplynulo, že přechodem k jinému dodavateli ušetřilo pouhých 26 procent domácností, zbývajících 74 procent naopak prodělalo. Přestože většina dotazovaných přechodem prodělala, 56 procent zákazníků si přesto myslí, že ušetřili.
Na vině je podle agentury hlavně nezájem lidí o vyúčtování. Výsledky průzkumu také ukázaly, že počet neúspěšných změn stoupá.
„Zatímco před rokem prodělalo 61 procent dotazovaných, letos je to 74 procent. Zvýšila se i průměrná ztráta, z loňských 110 korun na 126 korun letos,“ říká Tomáš Horejsek z agentury IBRS.
Nízká cena bývá mnohdy navýšena o aktivační a deaktivační poplatky, platbu za studii o výhodnosti nabídky nebo za zavolání na zákaznickou linku.