Uživatelé nevěří informacím na internetu, reklama zde umístěná proto nemůže růst Internetová reklama je stále kreativnější díky novým technologiím, ale také stále agresivnější díky klesající úspěšnosti. Úspěšnost internetu jako reklamního média stojí na jiných základech než na vymýšlení nových způsobů oslovení potenciálních zákazníků.
Uživatelé nevěří informacím na internetu, reklama zde umístěná proto nemůže růst
Internetová reklama je stále kreativnější díky novým technologiím, ale také stále agresivnější díky klesající úspěšnosti.
Úspěšnost internetu jako reklamního média stojí na jiných základech než na vymýšlení nových způsobů oslovení potenciálních zákazníků. Především jde o vybudování důvěry v internet jako informačního média.
Internet versus tisk a televize
Z letošního průzkumu společnosti Princeton Survey Research Associates uskutečněného dle zadání Consumer W ebWatch jasně vyplývá, že fakta uvedená na internetu jsou věrohodná pro méně než třetinu lidí surfujících na této informační dálnici. Naopak televize a tištěná média mají důvěryhodnost mnohem vyšší - celkem 58 %. Je tomu tak i přesto, že informace v tištěných médiích jsou mnohdy naprosto shodné s jejich internetovou podobou a navíc se často stává, že bulvárnost tištěných a televizních médií mnohonásobně předčí i ty nejdivočejší bulváry internetu. To je však dáno především postavením internetu jako informačního média. I mnoho let po zpopularizování internetu panuje přesvědčení, že je nedůvěryhodným zdrojem informací, protože „kdekdo si tam může napsat co chce“. Je to ale zrovna ten správný přístup? Vždyť do tištěného média lze vložit stejně mylnou a nepravdivou zprávu jako na síť.
Střední vrstva především
Jednou z dalších věcí, která snižuje kredibilitu internetu je představa o jeho uživatelích. Obecně rozšířený mýtus říká, že normálním uživatelem internetu musí být nutně nadšenec, který žije svůj život uvnitř počítače a za žádných okolností nevylézá ven. Opak je ale pravdou. Tato představa byla totiž pravdivá někdy před dvaceti lety. Pravými uživateli dnešního internetu je střední vrstva - „bílé límečky“, jak tomu s oblibou říkají v Americe. Hnacím motorem internetu jsou úředníci, nižší management a příslušníci ostatních kancelářských profesí, kteří mají dostatek prostředků k jeho využívání, ale zároveň nejsou zaneprázdněni natolik, aby jim nezbýval čas jen tak prolézat weby a surfovat, kde se jim zrovna zlíbí.
Oddělit reklamu
Jde především o to, aby si inzerenti, ale také internetová média, uvědomili, že uživatel, tedy konzument jejich reklamy, má určité priority. Jako hlavní uvedli účastníci průzkumu nutnost jasně oddělit reklamu od samotného obsahu webu. Jasně oddělit podle nich znamená zmenšit počty reklam, oddělit prostor pro reklamu a obsah. Někteří z respondentů navrhovali možnost úplného vypnutí reklamy na stránkách, což je ovšem nereálné, protože právě reklama mnoho serverů živí a jsou na ní životně závislé.
Reklama ničí reklamu
Na nedůvěryhodnosti reklamy na internetu se paradoxně podepisuje i reklama samotná. Když si čtenář technického magazínu během pěti přečtených stránek shlédne reklamu pěti různých firem, z nichž všechny o sobě tvrdí, že jsou nejlepší, a čtyři z nich garantují nejnižší ceny, musí mít pocit, že se jedná o hru „sbal prachy a vypadni“.
Největší inzerenti za rok 2002 (údaje jsou v mld. impresí)
Amazon.com, Inc. 3,11
Classmates.com 2,51
eDiets.com, Inc. 2,31
USA Interactive 1,97
Columbia House Company 1,84
Bank One Corporation 1,51
DELL Computer Corporation 1,45
Sabre Inc. 1,44
AOL Time Warner Inc. 1,41
Barnes & Noble, Inc. 1,38
Pramen: Nielsen / NetRatings AdRelevance