Menu Zavřít

Dva kohouti

15. 4. 2004
Autor: Euro.cz

Není možné o problémech jen diskutovat, tvrdí Jaroslav Míl

Zástupci Svazu průmyslu a dopravy budou již za několik dní, přesněji 29. dubna, v Prostějově volit svého nového prezidenta. Současný šéf svazu Stanislav Kázecký má oproti původním předpokladům protikandidáta. Je jím bývalý generální ředitel elektrárenské společnosti ČEZ Jaroslav Míl. Jeho kandidaturu mnozí považují za překvapení. „Přivedu nové významné členy,“ láká voliče Míl. To samé slibuje Kázecký.

EURO: Pokud budete zvolen, jaké změny hodláte prosadit? MÍL: Před svazem stojí jeden zásadní úkol konečně začít prosazovat své strategické cíle. Dalším velkým úkolem je zahájit intenzivní práci v rámci Evropské unie. Zní to jako klišé, protože o vstupu České republiky do unie se stále hovoří, ale faktem je, že podnikatelské prostředí bude dneska z velké míry určováno z Bruselu. Dnešní stav je takový, že svaz předkládá nějaké návrhy, rokuje s vládou, nicméně řada diskusí vede k tomu, že po ukončení jednání se účastníci dohodnou na vytvoření nějaké komise, což je většinou cesta k odložení problému. Popřípadě se na některé dohody zapomíná se zavřením dveří jednacího sálu. Svaz musí zjednodušit argumentaci, být srozumitelnější a soustředit se pouze na čtyři, maximálně pět strategických cílů.

EURO: Můžete být konkrétnější? MÍL: Zjednodušení daňové soustavy a legislativního prostředí, přístup k Evropské unii. To znamená nevytvářet v České republice prostředí, které znevýhodňuje podnikatele působící na našem území oproti zahraniční konkurenci. Čtvrtým bodem je efektivní prosazování zájmů členů v Bruselu. A tím pátým - doposud neexistuje hospodářská strategie vlády, formulovaná vize, co by mělo být zdrojem pro tvorbu hrubého domácího produktu v České republice za pět, deset, dvacet let. Naše ekonomika by měla stát na kvalifikovaných službách, k tomu máme historicky ideální příležitost. Budoucnost vidím mimo jiné v oblasti strojírenství, konstrukce a informačních technologií. Pokud ale chcete takové služby poskytovat, musíte mít na odpovídající úrovni technické vysoké školství. Soustředil bych se v tomto případě skutečně na podporu školství, na to, aby za deset, patnáct let skutečně existovala základna pro ekonomiku postavenou na kvalifikovaných službách.

EURO: Takže požadujete, aby stát dal více peněz na technické školství? MÍL: Nejde o to, že by vláda někomu měla dávat více peněz. Kabinet bude muset dříve či později zavést školné. Pak existuje naprosto jednoduchý systém podpory, na vysokých technických školách může být třicet procent z toho, co na ostatních. Takovým způsobem lze ovlivnit dané prostředí.

EURO: Proč jste se vůbec rozhodl kandidovat? MÍL: Skončí jedna etapa života a stojíte před rozhodnutím, kam směřovat dále. Život nekončí a nepadá s tím, co člověk dělal předtím. Otevírají se nové perspektivy. Jedna z možností vedle byznysu, práce pro firmu či nadnárodní korporaci je věnovat se na nějakou dobu veřejnému životu. Pro mě například je to svaz. Když padla úvaha o kandidatuře, setkal jsem se s ohromnou podporou. Jediné, co mě mrzí, je, že mým soupeřem je Kázecký. Naše vztahy byly vždy korektní.

EURO: Velice často se v souvislosti s vedením svazu hovoří o teplém místečku pro vysloužilé manažery… MÍL: Pokud se to říká, je to rozhodně škoda a bude nutné něco změnit. Určitě bych si mohl vybírat z jiných nabídek. Není to věc, kterou bych chtěl dělat více než jedno volební období.

EURO: Takže touto funkcí nechcete ukončit kariéru? MÍL: Ani náhodou.

EURO: Není to jen předehra pro vstup do politiky? MÍL: To je otázka, na kterou bych musel najít odpověď nejdřív doma. Jak znám ale atmosféru, považuji za málo pravděpodobné, že by se něco takového stalo.

WT100

EURO: Někteří členové svazu se obávají, že zpřetrháte dobré vztahy s vládou, které se podařilo v posledních letech vybudovat…. MÍL: Část členů svazu by měla definovat, zda má na mysli dobré vztahy s kabinetem nebo vazby na poradce některých vládních činitelů. Tak, jak jsem poznal české politiky, nemyslím, že by měl být v budoucnu problém s komunikací, uzavíráním dohod, respektive sdílením společných zájmů. Pokud svaz nezačne efektivně prosazovat zájmy svých členů vůči současné vládě, tak je nebude schopen prosazovat vůči žádné jiné.

EURO: Nedávno jste kritizoval vedení svazu, že prosazuje pouze zájmy velkých členů a malé opomíjí. Sám jste přitom vedl ČEZ, který patří ke skupině firem, jejichž zájmy svaz prosazoval. Neprotiřečíte si?
MÍL: ČEZ si dost věcí prolobboval sám, jako každá velká firma. Považuji za fatální chybu, že se svaz nepostaví za malé a střední podniky, které vytvářejí jedenapadesát procent hrubého domácího produktu České republiky. Když skutečně kvalifikovaní lidé zpracují celý program rozvoje včetně konkrétních návrhů a svaz tyto věci prostě důsledně a razantně neprosazuje.

  • Našli jste v článku chybu?