Penta chce stavět novou přistávací a vzletovou dráhu
Vykoupíme všechny potřebné pozemky a postavíme novou přistávací a vzletovou dráhu, hlásá vedení Letiště Praha. Avizovaný plán se šéfům státní firmy ale prozatím nedaří naplňovat. Do hry o výstavbu třetí přistávací dráhy v Ruzyni vstoupil silný hráč, investiční skupina Penta. Ta oznámila, že vlastní zhruba čtvrtinu pozemků, na nichž se má dráha stavět. Navíc Penta před několika týdny zaslala generální ředitelce Letiště Praha Haně Černochové dopis, v němž nabízí spolupráci při budování dráhy formou PPP projektu. Dopis téhož znění zaslala investiční skupina mimo jiné i premiéru Jiřímu Paroubkovi a ministru dopravy Milanu Šimonovskému.
Dva scénáře.
Penta v dokuementu, který má týdeník EURO k dispozici, nabízí dva scénáře, jak současnou situaci vyřešit. V prvním navrhuje státní firmě odkoupení všech potřebných pozemků s tím, že dráhu postaví sama a poté pronajme Letišti Praha. Ve druhé variantě pak chce vytvořit společný podnik, do něhož zúčastněné strany vloží jako nepeněžitý vklad pozemky potřebné pro výstavbu dráhy a společně zajistí financování projektu. Odborníci se shodují, že bez pozemků, které nyní vlastní Penta, nemá Letiště Praha šanci novou vzletovou a přistávací dráhu postavit. Ta je přitom pro rozvoj letiště klíčová, bez ní jen těžko může Praha konkurovat třeba Vídni a Mnichovu. Vedení Penty tvrdí, že novou dráhu postaví buď sami nebo s Letištěm Praha, jiné varianty nepřipouští. „O prodeji neuvažujeme. Máme pozemky, na kterých chceme stavět a nabízíme vstřícné řešení, tedy vybudovat dráhu v rámci PPP projektů, které jsou podporovány jak vládou, tak i Evropskou unií. Určitě se hodláme podílet na podnikání letiště, “ sdělil týdeníku EURO investiční ředitel Penty Zdeněk Kubát. Zároveň dodal, že si jsou vědomi toho, že výstavba je pro další rozvoj státní firmy nezbytná. „Hodláme se zúčastnit privatizace Letiště Praha, takže chceme, aby dráha stála. Nechceme brzdit rozvoj, a tím snížit hodnotu firmy,“ vysvětlil Kubát. Paralelní dráhu potřebuje letiště nejpozději do roku 2010, jinak mu hrozí kolaps. Ruzyně totiž očekává prudký nárůst odbavených pasažérů. V letošním roce má jejich počet přesáhnout jedenáct milionů, v roce 2015 dokonce až dvacet milionů pasažérů ročně.
Možná i vyvlastnění.
Ředitelka státní firmy Hana Černochová na dopis reagovala s tím, že Letiště Praha nemůže samostatně rozhodovat o tom, zda bude s Pentou spolupracovat. Uvedla, že takové rozhodnutí je záležitostí ministerstva dopravy. Šéf resortu Milan Šimonovský však konstatoval, že aktivity spojené se společností Penta podporovat nebude. Letiště Praha může v boji o pozemky spoléhat na podporu Poslanecké sněmovny. Ta totiž pustila do druhého čtení zákon, který má budování nové dráhy prohlásit za veřejný zájem a umožnit vyvlastnění pozemků. Koncem minulého týdne rychlé přijetí zákona podpořila, i přes odpor ODS, na mimořádném zasedání většina členů hospodářského výboru sněmovny. Návrh zákona předložila skupina poslanců z ČSSD, KSČM, KDUČSL a Unie Svobody. Druhé čtení zákona by se ve sněmovně mělo uskutečnit již tento týden, třetí pak do konce října.
Platíme si lobbisty.
Chystaný zákon o vyvlastnění pozemků považuje Penta za protiústavní. Tvrdí, že v tomto případě nejde o postup proti veřejným zájmům. „Nabídli jsme Letišti Praha buď spolupráci při budování dráhy, nebo že ji postavíme sami. Pokud pouze nechtějí, abychom se podíleli na podnikání letiště jako vlastníci pozemků, tedy pokud jde pouze o to, aby Letiště Praha nemělo před privatizací žádného dalšího partnera, pak nejde o veřejný zájem. Jde jen o to vytěsnit Pentu a zvýhodnit proti ní někoho jiného, a to Letiště Praha, což je v podstatě poskytnutí nedovolené státní podpory,“ tvrdí Kubát.
Penta ve zmíněném listu upozorňuje: „Kontroverzní zákon prosazuje Letiště Praha za pomoci lobbistických firem (Pan Solutions), za které utrácí nemalé částky z majetku České republiky, který obhospodařuje ve snaze přesvědčit zákonodárce, aby hlasovali pro jeho schválení“.