Vratislav Strašil
Prodejům nových automobilů v Česku vládne domácí Škoda Auto s téměř polovičním podílem na trhu. O zbytek prostoru mezi sebou bojují importéři, kteří k nám dovážejí vozy zahraničních značek. Dlouholetá jednička dovozců, společnost Import Volkswagen Group (IVG), ale letos přišla kvůli mohutné ofenzivě Fordu o svůj primát. „Stojí za tím několik důvodů, zejména to, že výrobní kapacity nestíhají pokrýt poptávku. V neposlední řadě je důležitá i ziskovost,“ říká vedoucí divize osobních vozů Volkswagen IVG Vratislav Strašil. Týdeník EURO s ním hovořil o současné situaci na trhu nových vozů, trendech a nástupu alternativních paliv.
EURO: Považujete ztrátu pozice jedničky v importech vozů za velký problém? STRAŠIL: Ani ne. Pokud si údaje o registracích rozebereme po jednotlivých segmentech, neděje se nic tragického. Když se podíváme na ten úplně nejmenší segment, což je A00, kde prodáváme model Fox, zjistíme, že vůz oproti loňskému objemu ztrácí pozici. Důvodem je cenová politika a ziskovost tohoto modelu. Nevyměním zisk z vozu za skvělá prodejní čísla, to by byla neudržitelná strategie. Raději se nyní soustředíme na to, jak tyto objemy vykompenzovat nárůstem prodejů v jiných segmentech. Například v segmentu vozů typu Golf, Octavii a podobně, kde po Škodě Auto stále držíme první pozici. Co se týče vyšší střední třídy, tedy vozů typu Passat, Mondeo, Superb, Vectra a podobně, také tam jsme první na trhu, přestože tato třída vozidel letos klesla jako celek. Trochu výjimečná situace nastala u modelu Polo, u něhož jsme byli od začátku roku hodně limitovaní výrobní kapacitou. Bohužel právě modely Fox a Polo reprezentují ty prodejní objemy, které nám chybějí ve statistikách registrací, abychom dohnali své předchozí výsledky.
EURO: Očekáváte výraznější zlepšení prodejů v příštím roce? STRAŠIL: Máme velké šance díky našemu vstupu do A-SUV segmentu (malých sportovně užitkových vozů - pozn. red.), který je pro nás nový. Začínáme prodávat model Tiguan. Zajímavé je, že už v současné době, aniž bychom spustili reklamní kampaň, máme 160 zákaznických objednávek. Přestože zájemci vůz vůbec neviděli na vlastní oči. Ale vrátím se ještě k letošku. V současné době máme nevyřízené objednávky na 1911 vozů, téměř devět stovek z toho tvoří model Polo, u kterého jsme se dostali na dodací dobu čtyř až šesti měsíců. Takže ani ten letošní rok vůbec není špatný.
EURO: Škoda Auto už dříve oznámila, že u ní došlo ke změně nejprodávanějšího modelu nabídky z Fabie na Octavii. Vnímáte podobný posun i u modelové nabídky Volkswagenu? STRAŠIL: Zcela jednoznačně lze vidět, že zákaznická poptávka se přesouvá z vyšší střední třídy, tedy Passatu, do segmentu SUV. Sportovně užitkové vozy jsou nejrychleji rostoucí skupinou v celém spektru automobilového průmyslu. Příčinou může být růst životní úrovně v Česku, zájem o bezpečnost a mnoho jiných faktorů.
EURO: Právě od SUV Tiguan si hodně slibujete. Jak velký je jeho prostor na trhu v Česku? STRAŠIL: Když se podívám na konkurenční vozy v segmentu, dovedu si představit prodeje vozů Tiguan kolem tisícovky ročně. I přestože je to zcela nový model bez předchůdce.
EURO: Volkswagen nabízí i vozy na zemní plyn (CNG). Budete je výrazněji prosazovat i v Česku? STRAŠIL: Máme připravený produktový program, který se jedním směrem upíná na snižování emisí CO2, takzvaný Blue Motion. Druhá větev je CNG. V Česku dodáváme na CNG model Touran. Bohužel u nás chybí spojení takového pohonu s daňovým systémem, takže mí auto na zemní plyn nepřináší žádnou výhodu.
EURO: Spíš naopak, kapacita nádrží stačí na 400 kilometrů a čerpacích stanic je třináct. To znamená, že za zasíťovanou oblast můžeme považovat pouze Prahu. Není to málo? STRAŠIL: Samozřejmě, ale do roku 2010 se jich kolem sto padesáti nových otevře. Těch sto až sto padesát stanic je hranice, kdy se dá mluvit o zasíťování celé země.
EURO: Vozy na CNG budou cenově zařazené mezi benzinové a naftové automobily. Společně s relativně nižší cenou plynu budou ekonomicky výhodné. Dojde k nějakému masivnímu přelivu zájmu zákazníků? STRAŠIL: Těžko říct, jestli s růstem počtu prodaných vozů dojde ke srovnání cen CNG automobilů s benzinovými. Záleží na vývoji ceny CNG. Pokud bude auto na plyn pořizovacími náklady mezi benzinem a naftou a palivo v ceně 20 korun za ekvivalentní litr benzinu, sníží se role tradice a lidé tyto vozy přijmou za své. K určitému posunu pak dojde. Ekonomický faktor ale už předtím přesvědčí manažery firemních flotil.