Internetové obchodování patřilo loni k oborům, které nebyly tvrdě zasaženy recesí. Přestože malé e-shopy se problémům s nedostatkem zákazníků nevyhnuly, velcí hráči zvyšovali počty zákazníků i objem tržeb.
Autor: Alza.cz
Dobrých zpráv ze strany podnikatelů a obchodníků nebylo v loňském roce slyšet mnoho. Většina firem zápasila s odlivem zákazníků vinou nepříznivé ekonomické situace a tím i s nižšími tržbami a zisky. Jednou z mála výjimek byly internetové obchody. Těm krize naopak „přihrála“ i zákazníky, kteří by za normální situace upřednostnili kamenné prodejny.
Největší české e-shopy tak hlásí i za loňský rok nárůst počtu nakupujících i tržeb. Například obchodu s počítači a elektronikou Alza.cz loni obrat vzrostl o 30 procent na více než čtyři miliardy korun, meziročně vyšší tržby zaznamenal ve všech měsících roku 2009 i konkurenční Mall.cz. Rostoucím počtem zákazníků se může pochlubit i skupina e-shopů Kasa.cz. Růst všechny zmiňované obchody očekávají i v letošním roce.
Stejně jako každý rok přitom on-line obchodníci nejvíce těžili z předvánočního nákupního šílenství. „Co do počtu objednávek jsme v předvánočním období evidovali meziroční nárůst o 25 procent. Z hlediska obratu však činil meziroční nárůst pouze 1,5 procenta, protože průměrná hodnota objednávky v předvánoční sezoně klesla o pětinu,“ potvrzuje ředitel skupiny Kasa.cz Tomáš Richter.
Velcí internetoví prodejci se loni často vyhnuli i drastickým úsporným opatřením či propouštění. „Hlavní předností internetových obchodů v porovnání s kamennými jsou totiž obecně nízké marže, které je nutí fungovat maximálně efektivně bez ohledu na aktuální ekonomický vývoj. Z tohoto důvodu jsou e-shopy na nepříznivý vývoj připraveny mnohem lépe,“ vysvětluje Tomáš Richter.
Internet vítězí díky cenám
Co za zvyšujícím se zájmem o nákupy na internetu stojí? „Jednoznačně je to cena. Internetové nakupování je synonymem k levným nákupům, a tak v době krize, kdy je cena až na prvním místě, prožívají e-shopy renesanci,“ uvádí hlavní trumf marketingový ředitel loni nejúspěšnějšího českého e-shopu Alza.cz Jan Samko. Díky výhodnějším cenám prožily poměrně úspěšný rok i některé menší internetové obchody, které se zaměřují na prodej specializovaného nebo pro internetový prodej ne úplně typického zboží. „Stavební materiál se zákazníci na internetu teprve učí hledat. Díky velkému potenciálu nám tak loni i přes klesající objem výstavby počet zákazníků rostl,“ tvrdí František Valeš z webStavebniny.cz. Za růstem počtu nakupujících podle něj byla opět cena. „Stavebníci zjišťují, že materiál na stavbu domu je možné na internetu koupit se slevou v řádu desítek procent,“ tvrdí František Valeš.
Nízké ceny však podle Jana Samka pomáhají e-shopům přetáhnout zákazníky kamenných obchodů jen do určité míry. „Na internet přišlo mnoho prvokupců, ale neřekl bych, že zákazníci opustí nákupy v kamenných prodejnách. Výpravy do nákupních center jsou pro Čechy typické a zvyk je železná košile,“ tvrdí Samko. Řada nakupujících navíc kvůli „honu“ za nejvýhodnější cenou zažila s e-shopy i špatnou zkušenost. „Spousta z nich na e-shopy zanevřela jen proto, že si přes zboží.cz objednali u nejlevnější a nesolidní firmy, a ta jim zboží nedodala,“ vysvětluje Jan Samko. Další příčinou byly i některé menší obchody, které nebyly na nápor objednávek připraveny a zboží dodaly pozdě nebo vůbec.
Levnější značky? Ano i ne Ekonomická recese v loňském roce snížila kupní sílu zákazníků. Ti proto své nákupy daleko pečlivěji zvažovali a srovnávali důkladněji i ceny. Proto hlásily v loňském roce nárůst i takzvané internetové srovnávače cen jako zboží.cz, které vybírají mezi nabídkami jednotlivých e-shopů ty cenově nejzajímavější. Zkušenosti jednotlivých e-shopů s prodejem levnějších značek jsou však různé. Například v prodejnách Kasa.cz podle ředitele Tomáše Richtera zákazníci vybírali zboží z nižší cenové i kvalitativní kategorie poměrně často. „Vedle toho jsme pozorovali i zvýšenou poptávku po úsporných spotřebičích v energetických třídách A, A+ či A++,“ dodává Richter. Naopak v e-shopu Alza.cz zájem o levnější značky výrazně klesl. „Takzvané b-brandy paradoxně nezažily vůbec dobrý rok, naprosto o ně opadl zájem,“ diví se marketingový ředitel Alza.cz Jan Samko. Možná vysvětlení jsou podle něj dvě. „Buď konzumenti těchto levnějších značek nyní skutečně nemají peníze, nebo teď lidé skutečně více věří zaběhlým značkám než produktům vyrobeným v Číně,“ odhaduje Jan Samko. Podle ředitele Mall.cz Marka Lišky je navíc u některých druhů zboží takové srovnání zavádějící. „Obecně jdou například ceny elektroniky každým rokem dolů. Letos si tak mohlo LCD televizi či plazmu dovolit zase více zákazníků než v minulých letech,“ vysvětluje Liška. Malé e-shopy přežijí jen specializací**
Ekonomická recese urychlila také konsolidaci českého trhu internetových obchodů. Silní hráči v loňském roce ještě posílili svoji pozici. Mnoho malých e-shopů naopak ukončilo činnost či se stalo akviziční „kořistí“ velkých on-line prodejen. „Slabí hráči logicky odpadávají a silní se dostávají k zajímavým akvizicím,“ potvrzuje Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis. Ta v Česku provozuje například internetové obchody Hodinky.cz nebo Parfemy.cz a právě díky krizi pohltila několik menších obchodů. „Aktuální situace jsme samozřejmě využili a koupili jsme již sedm menších konkurenčních e-shopů,“ říká Martin Rozhoň.
Podobný trend očekávají zástupci velkých internetových nákupních galerií i v letošním roce. „U menších e-shopů se nemusí jednat rovnou o krach. Spousta z nich si ale jednoduše spočítá, že je pro ně jejich druh prodeje nerentabilní, a tak prostě ukončí činnost,“ odhaduje Jan Samko z Alza.cz. Podle Marka Lišky z Mall.cz přežijí především velké e-shopy, které mají zvládnutý systém dodavatelsko-odběratelských skladů nebo systém skladových zásob, distribuce a doprovodných služeb. Ke konsolidaci přispějí podle Jana Samka navíc i opožděné důsledky krize na českém trhu. Ty se podle něj projeví naplno až v letošním roce. „V Česku jsme ve všem trošku pozadu a i krize sem dojde až letos. Sázel bych na to, že zákazníci rozhodně omezí nákupy více než loni,“ varuje před přílišným optimismem Jan Samko.
Konsolidace trhu nicméně nebude automaticky znamenat ohrožení pro všechny menší internetové obchody. „Menší obchodníci musejí zvolit vhodný sortiment a služby. Mohou se například vydat cestou úzké specializace, kterou si velké e-shopy nemohou dovolit,“ tvrdí ředitel skupiny Kasa.cz Tomáš Richter.