Účtenky za první pololetí potvrdily jasný trend. Díky pandemii koronaviru se přesouvá stále víc obchodu na internet. Celkově se obrat české e-commerce v letošním prvním pololetí meziročně zvýšil skoro o třetinu na 83 miliard korun. Vyplývá to ze statistik největšího českého poskytovatele e-shopových řešení Shoptet, přepočtených podle jeho podílu na trhu. „V první polovině roku jsme u nás registrovali pět tisíc nových internetových obchodů, což je dvojnásobek oproti stejnému období loni,“ uvádí Miroslav Uďan, šéf platformy, která celkem spojuje přes 21 tisíc e-shopů a pokrývá tak zhruba polovinu tuzemského trhu.
Nejvíc si polepšil online prodej jídla
Největší podíl na celkovém obratu e-commerce si v prvním půlroce držela s třetinovým podílem elektronika. Mezi nejčastěji prodávané typy zboží patřily také potřeby pro dům a zahradu, oblečení a móda, sportovní vybavení a auto-moto zboží. „Pokud bychom se však podívali na nejrychleji rostoucí kategorie, první příčka patří jídlu a pití s meziročním nárůstem sto dvacet procent. Za tím stojí především protiepidemická opatření, kvůli kterým Češi jídlo více nakupovali online. Týká se to i drogerie, jejíž meziroční obrat stoupl v prvním pololetí o šedesát procent,“ vysvětluje Miroslav Uďan.
Poptávka po dezinfekci vzrostla o víc než tři tisíce procent
Pandemie samozřejmě katapultovala také prodeje některého
zdravotnického materiálu. Rekordní byly prodeje dezinfekcí, které v prvním
pololetí překonaly loňský první půlrok dokonce o 3200 procent. U rukavic a
dalších ochranných pomůcek byl nárůst 2400 procent. Výrazně víc se oproti loňsku
prodávaly ale třeba také šicí stroje nebo domácí pekárny.
Průměrná objednávka přesáhla podle dat Shoptetu za první
pololetí loňskou objednávku ze stejného období o 241 korun, když dosahovala
2117 korun oproti loňským 1876 korunám. Online platby kartou s podílem 32
procent překonaly dobírku. Více než polovinu všech objednávek spotřebitelé
vyřizovali z mobilních zařízení.