Český trh internetových aukcí, jemuž v posledních letech jasně dominuje server Aukro.cz, čeká na začátku příštího roku významná událost. Světová aukční jednička eBay totiž od února spustí naplno svou českou verzi a pokusí se ohrozit monopol Aukra.
Autor: Jakub Stadler
Dosavadní neotřesitelná vedoucí pozice portálu Aukro.cz na českém trhu internetových aukcí brzy projde „zátěžovým“ testem. Českou jedničku se totiž pokusí ohrozit jednička celosvětová, portál eBay.com. Ten doposud v Česku fungoval jen ve značně omezené podobě. Od začátku února příštího roku však plánuje spuštění plnohodnotné verze.
Jak jsou rozdány karty? Aukro.cz, jež od roku 2003 provozuje polská Allegro Group, se v Česku může pochlubit prakticky monopolním postavením. Obchoduje na něm přes jeden a půl milionu uživatelů. Ti vloni vydražili zhruba šest milionů položek v celkové ceně 2,6 miliardy korun. Letos i díky ekonomické recesi zažívá Aukro.cz úspěšný rok a podle své výkonné ředitelky Pavlíny Zábojníkové očekává, že se přes jeho servery prodá zboží za více než čtyři miliardy. Počty uživatelů konkurenčních českých aukcí jako Odklepnuto.cz nebo iKup.cz se pohybují jen v desetitisících. Naproti tomu eBay registruje celosvětově přes 230 milionů uživatelů a suma uskutečněných obchodů se počítá na miliardy dolarů. Ve většině zemí, kam eBay vstoupil, si brzy podmanil trh. V Česku to ale zřejmě nebude mít snadné.
eBay pozicí Aukra zatím neotřese
Nakolik může zahraniční eBay ohrozit postavení aukcí na Aukro.cz? Nástup zřejmě nebude nijak raketový. Ondřej Průša ze serveru Bonus.cz přirovnává situaci k souboji vyhledávačů Seznam a Google. Seznamu se totiž i několik let po příchodu Googlu do Česka daří držet si vedoucí pozici ve vyhledávání. „Aukro si v Česku vybudovalo podobnou monopolní pozici jako Seznam.cz a podobně se také inspirovalo v zahraničí. eBay tak u nás bude v podobné pozici jako Google,“ tvrdí Ondřej Průša. eBay tak podle něj budou využívat spíše zkušenější uživatelé. „Rychlost nástupu eBay bude záležet především na reklamní kampani,“ dodává Průša. Výrazný vliv bude mít i cenová politika eBay, tedy především ceny za vystavení zboží nebo výše provize z uskutečněných obchodů, placená provozovateli. Tyto poplatky jsou v současnosti na eBay především u levného zboží výrazně vyšší než na Aukru. Jak ale upozorňuje Patrick Zandl ze serveru Lupa.cz, výhodou amerického giganta je naopak mnohonásobně větší počet uživatelů. Prodávající tak může prodat zboží rychleji i dráž, kupující má zase větší výběr.
Aukro.cz si nicméně prozatím žádné ohrožení své pozice nepřipouští a alespoň navenek se nijak na příchod nové konkurence nechystá. „Scénář pro nástup eBay připravený nemáme a ani jej nechystáme. Od počátku tvoříme Aukro pro české uživatele, snažíme se přinášet kvalitní služby a na tom ani s příchodem deseti nových konkurentů nic měnit nebudeme,“ konstatuje Pavlína Zábojníková. Hlavním trumfem oproti eBay má podle ní být především dlouholetá zkušenost s českým trhem a uživateli. „Navíc Aukro stále více objevují firmy, pro něž se náš portál stává novým atraktivním prodejním místem,“ doplňuje Pavlína Zábojníková.
Nástup nového silného hráče na český trh však neznamená hrozbu jen pro aukční servery. Kvůli rostoucímu zájmu o internetové aukce, který navíc posílila nepříznivá ekonomická situace, cítí určité ohrožení i prodejci nového zboží – klasické internetové obchody. Část jejich potenciálních zákazníků místo nákupu nového zboží raději volí levnější nákup z druhé ruky.
Marketingový ředitel společnosti Mall.cz Petr Král sice tvrdí, že aukce nepředstavují pro e-shopy přímou konkurenci, přesto na zprávy o chystaném spuštění plné české verze eBay reagoval tiskovou zprávou. V ní varuje nakupující před riziky on-line aukcí. „Není všechno zlato, co se třpytí. U komodit, jako je elektronika, kde existuje riziko vady či pozdější poruchy vyžadující reklamaci, může zákazníka čekat nemilé překvapení,“ varuje Petr Král.
Co nového přinese český eBay?
Portál eBay není na českém trhu úplným nováčkem. Částečně do češtiny přeložená verze totiž už funguje od letošního března. Nejde však o plnohodnotnou verzi aukčního portálu, ale pouze o částečnou lokalizaci. Ta neumožňuje tuzemským uživatelům využít všech možnosti portálu – omezuje především potenciální prodejce. Od února 2010, kdy eBay vedle Česka vstupuje také na norský, švédský či dánský trh, se však čeští uživatelé dočkají několika novinek.
Získají například plnohodnotnou technickou podporu a odpadne také nutnost přepočítávat ceny ze zahraničních měn. Nově bude eBay všechny přepočítávat podle aktuálního kurzu na koruny sám. Dalšími novinkami budou podle serveru Lupa.cz možnosti lokálního prodeje, výprodeje nebo různé akce vázané na Česko.
Podobně jako v zahraničí se však ani s českou verzí prodávající nezbaví povinnosti nabízet jako jednu z možností platby převod přes systém PayPal, jejž eBay rovněž vlastní. Oproti české konkurenci bude mít i plně lokalizovaný eBay některé nevýhody. „Určitá jazyková bariéra tu bude stále. Titulky a popisy zboží vystaveného v angličtině zůstanou nepřeložené do češtiny,“ jmenuje další „trumf“ tuzemského Aukra Pavlína Zábojníková.
Specializované auk
ce nejspíš přežijí
Vedle dominantního Aukro.cz působí na českém trhu ještě několik menších aukčních webů. Počet jejich uživatelů je ale řádově nižší: například server iKup.cz udává přes 130 tisíc registrovaných uživatelů, konkurenční Odklepnuto.cz pak necelých 100 tisíc. Pro tyto portály bude příchod eBay znamenat další zhoršení už tak nelehké pozice. Ještě méně lidí prodává a nakupuje na specializovaných webech, jako jsou Mimiaukce.cz se zbožím pro děti nebo ArtBohemia.cz zaměřená na dražby grafik a kreseb. Tyto servery registrují jen několik tisíc uživatelů, z eBay přesto zřejmě strach díky své úzké specializaci na české zákazníky mít nemusejí.
Portál eBay příliš neovlivní ani postavení novinky na českém internetu, takzvaných aukcí s placeným příhozem. První vlaštovkou v zahraničí populárních aukcí je v Česku server Bonus.cz. Ten se právě v zahraničí inspiroval a funguje na poněkud odlišném principu: do aukce nabízí nové zboží od svých smluvních partnerů. Jiný je i způsob dražby. Místo peněz uživatelé přihazují předem koupené kredity. V zahraničí populární typ dražby si podle Ondřeje Průši z Bonus.cz v Česku vyzkoušelo už téměř 100 tisíc lidí, kteří vydražili zboží za zhruba dvacet milionů korun.