Politický neklid v zemi stálou klientelu neomezil, získávání nových zájemců ale půjde hůř, říká marketingový ředitel Exim Tours
Největší cestovní kancelář v Česku, společnost Exim Tours, má za sebou perné časy. Z Egypta kvůli politickému neklidu v plné sezoně stahovala 3000 klientů a vyšlo ji to téměř na 50 milionů korun. O svou pozici tam ale přijít nechce. Destinace rozšiřuje i díky propojení nabídek s německým turistickým gigantem DER Touristik, který podobně jako obchodní síť Billa nebo Penny Market patří do skupiny Rewe. Ta před necelými dvěma lety koupila v Eximu 51procentní podíl. „Myslel jsem si, jak jsme s 250 tisíci klienty za loňský rok a obratem 3,4 miliardy velká cestovka, oni ale obsloužili přes šest milionů lidí a tržby mají 122 miliard korun,“ říká marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma.
* Změnila se zhruba rok a půl poté, co jste se stali součástí DER Touristik, vaše firma?
Zatím se začlenění projevuje hlavně v integraci ekonomických procesů a standardů. Neplánuje se přejmenovávání a podobně, fungujeme spíše jako partneři. Pracujeme také na strategiích do budoucna. Sice se říká, že Němci mají všechno lepší, ale jsou destinace, kde máme obchodně výhodnější pozici a lepší ceny my. I my tedy do mozkového trustu přispíváme. Byznysově se zatím moc nezměnilo, jen do své nabídky postupně zařazujeme produkty cestovek DER Touristik. To je pro český trh novinka – je u nás možné koupit zájezd zahraniční cestovky s veškerými garancemi.
* Jeden z vašich nejsilnějších trhů je Egypt, kde byla letos dost komplikovaná situace. Jak se to projevilo ekonomicky?
To nás vyšlo nesmírně draho. My jsme se na základě různých informací rozhodli rychle repatriovat všechny klienty, měli jsme jich tam 3000. Pro nás by bylo samozřejmě nejjednodušší (a nejlevnější) nechat je „dobydlet“, ale cítili jsme, že situaci přestáváme mít zcela pod kontrolou, a proto jsme k urychlené repatriaci přistoupili. Především jsme měli obavy z transferů na letiště, která jsou za podobných situací bezpečnostně nejrizikovější. Udělali bychom to znovu a kdekoli na světě, i když nás to přišlo téměř na 50 milionů korun.
* Projevuje se neklidná atmosféra v Africe a na Blízkém východě na poptávce?
Třeba na Maroko to absolutně nemělo vliv. Do Egypta nám aktuálně létají plná letadla, máme obsazenost 90 procent, což není běžné ani v hlavní sezoně. Roste zájem hlavně o středisko Marsa Alam, které je na mapě trochu níž a je nové. To nám pomáhá i v udržení čísel, protože nám vypadla Taba a na pár měsíců i Šarm aš-Šajch. Situace tedy není tak strašná, Egypt má klientelu vybudovanou a do těchto dvou letovisek se bude létat celou zimu.
* Plánujete příští sezonu, budete nasmlouvávat kapacity, zohledníte nějak neklid v Egyptě?
Pořád máme ambici si v Egyptě udržet vysoká čísla. Do nabídky jsme prozatím nezařadili Tabu, ale jinak počítáme, že Hurghada a Marsa Alam to vyváží. Střediska jsou hlídána velmi pečlivě. Přijde mi, jako by se Egypt vracel tak trochu do Mubárakovy éry. Ať už je to posílením armády, nebo opatřeními od zákazu Muslimského bratrstva po omezení nočního vycházení v metropolích. Plavby po Nilu se již obnovují, problémem ale nejspíš budou výlety do Káhiry. Je otázka, jak na to zareagují klienti. Ti, co si Egypt oblíbili, si ho neodepřou. Jak to ale bude se získáváním nových zákazníků, to si netroufnu odhadnout.
* Mohou zájezdy typu first moment nahradit nabídky last minute, kterých bylo obecně letos málo?
Jde spíše o to, že se cestovky daleko lépe naučily odhadovat svůj potenciál. Nejsou už jako před lety nuceny vyprodávat tak velké množství zájezdů v režimu last minute. First momenty je částečně přejímají, budou dál růst, jen u nás letos posílily o 40 procent. Mohou se zdát dražší, ale třeba v případě čtyřčlenné rodiny to tak být nemusí. Předně si klienti vybírají z nepřebraných zájezdů – dostanou se k širší nabídce, mohou využít více slev a lépe naplánovat dovolenou.
* Jaké jsou nejnovější trendy v oboru? Uvažujete třeba o nabídce pro seniory?
Obecně je pro cestovky štěstí, že Češi hodně investují do dovolených. Vzhledem k výši výplat je to nadprůměr. Dalším trendem je zkracování dovolené. To je možná projev krize, ale kvůli ní se nešetří – průměrná cena zájezdů se oproti loňsku zvedá o stokoruny. Senioři jsou dnes jiní než dříve. Jde často o zajištěné lidi, kteří chtějí cestovat aktivně, a ne se sdružovat do zájezdů seniorů. Říkalo se, že skupují nejlevnější zájezdy, ale podle našich statistik kategorie 55+ kupují naopak kvalitnější zájezdy. Často o tisíce korun dražší, než je pro danou destinaci průměr. My je nechceme kategorizovat podle věku, chápeme jejich potřeby jiným způsobem. I kvůli této kategorii klientů připravujeme koncept luxusního katalogu.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz