Manažerský panel
Podle novinových titulků a zpráv z významných světových autosalonů by se mohlo zdát, že za chvíli už budou všichni motoristé jezdit v elektromobilech. Elektrická vozidla jsou bezesporu perspektivní a z dlouhodobého hlediska lze očekávat, že jim bude patřit budoucnost. Jejich nástup ale bude komplikovanější, než se může zdát. Skupinky nadšenců elektromobility společně s řadou slavných osobností jsou sice hodně slyšet a pomáhají dostat elektromobily do povědomí lidí, jejich entusiasmus ale bohužel ne úplně odpovídá reálnému zájmu většinových zákazníků. Proč? Jedním z problémů je cena, která je stále ještě o něco vyšší než u klasických vozů. Druhým problémem je nutnost přijmout menší uživatelský komfort způsobený nedostatečnou infrastrukturou, jejíž vybudování je otázkou let. Další problém se týká použité energie. Elektromobily jsou ekologické pouze v případě, že se k výrobě elektřiny, kterou spotřebovávají, nepoužívají fosilní paliva, ale takzvaně čisté zdroje jako jádro (pomineme-li problém s vyhořelým palivem) nebo obnovitelné zdroje energie. S aktuálním přístupem mnoha evropských zemí k atomové energii a obnovitelným zdrojům vůbec si však nejspíše na čistou energii ještě chvíli počkáme. V České republice navíc chybí kvalitní legislativa, která by k rozšíření elektromobilů přispěla, a to jak stimulací obcí a státních institucí, tak zákazníků. Je nutné uvažovat o daňových pobídkách, zvýhodněných vjezdech do center měst a podpoře budování infrastruktury. Za zvážení stojí také opatření typu osvobození od používání dálničních známek, zřízení zvláštních parkovacích míst nebo začlenění rychlonabíjecích stanic do plánů územního rozvoje měst. Klíčová bude také schopnost evropských politiků dohodnout se na společném postupu. Pokud budou vznikat různé nekompatibilní standardy například pro nabíjení, Evropa a její automobilový průmysl ztratí konkurenceschopnost. Firmy i veřejný sektor čeká spousta práce, kterou je nutné co nejdříve zahájit. Ostatní totiž nečekají. Jedna ze zemí už má dokonce vládní politiku podpory elektromobility. Systematicky si zajišťuje přístup k nerostným zdrojům pro výrobu elektromobilů doma i v zahraničí a už teď je největším výrobcem baterií coby jedné z nejdůležitějších částí elektromobilu. Tou zemí je Čína.
Příště:
Jaroslav Hloušek
generální ředitel ANECT a.s.