Menu Zavřít

Elektro-bike-man

29. 10. 2019
Autor: Euro.cz

Elektrokolo je daleko efektivnější dopravní prostředek než elektromobil, říká Jakub Ditrich, majitel společnosti ekolo.cz, která prodává vlastní značku elektrokol Agogs

Jakub Ditrich je byznysmen. A zároveň je nadšenec a průkopník e-mobility v Čechách. To vše v jednom. Jeho branží jsou elektrokola a vůbec lehká elektromobilita, o níž ví vše. Před deseti lety se nadchl pro elektrické bicykly, stvořil prodejce ekolo.cz a postupem času přidal vlastní značku elektrokol Agogs. Teď svou firmu s obratem přes 30 milionů korun ročně směřuje k uzavřenému ekosystému služeb, které se týkají všeho, co mohou individuální zákazníci i firmy potřebovat ke koupení a používání elektrokol. Od jejich dodání přes servis, financování až po nabíječky a projetí cesty na elektrokole z domova do práce.

* Před 12 lety jste začal jako jeden z prvních na českém trhu prodávat elektrokola a věřil jste jejich vizi. Stále to platí?

Samozřejmě. Jen ta moje původní vize se ještě ani z deseti procent nenaplnila.

* Jak to myslíte?

Elektrokol se prodává stále víc. Jenže já je vnímám jako něco důležitějšího než jen zábavný prostředek pro rekreační víkendové ježdění. U nás se na elektrokola nahlíží jako na součást cyklistiky, a to obvykle ještě jako cyklistiky pro starší a nemohoucí. To je špatně. Podle mě jsou součástí komplexní mobility. Je to čistý dopravní prostředek, který mohu používat na výlet, ale také na cestu do práce či na nákup. Rozhodně to není jen sportovní pomůcka.

* Proč to takto rozlišovat?

Pokud se na elektrokolo díváte jako na cyklistickou pomůcku, tak ji obvykle odmítnete. Protože si řeknete, že není důvod nechat si pomáhat, když jste při síle a chcete sportovat. Masové rozšíření přijde až s tím, že ho lidé přijmou jako dopravní prostředek, který se navíc zásadně liší od elektromobilu. Je totiž daleko efektivnější. Auto, ať už s elektro-, nebo spalovacím motorem, veze nejprve samo sebe. Pak teprve pasažéry. Elektrokolo vychází hmotnostně daleko výhodněji a s tím souvisí spotřeba elektřiny a jeho efektivita.

* Jenže když prší, tak se na kolo člověku obvykle nechce.

Obzvlášť v saku do práce. Já jezdím na elektrokole do práce za každého počasí a každému rád ukazuji, že mám v jedné malé kapse nepromokavou bundu, která mi zakryje celé tělo a ve druhé rukavice a čepici, které bohatě stačí na jakékoli počasí. Je to jen o rozhodnutí jít do toho.

* Co podle vás chybí k tomu, aby se elektrokola jako dopravní prostředek více rozšířila?

Mám na to svou teorii, jejíž opodstatněnost ukáže čas. Dnes je rychlost všech prodávaných elektrokol v EU omezena na maximálně 25 kilometrů za hodinu.

Vzniklo to historicky v Německu v roce 1993, kdy o masově vyráběných elektrokolech neměl nikdo potuchy a vztahovalo se to na jejich malé elektroskútry. Toto hloupé nařízení ale v legislativě přežilo.

Jenže podle mých zkušeností by měla být rychlost navýšena alespoň na 32 kilometrů v hodině. Pak se z elektrokol totiž stanou opravdu dopravní prostředky. Je to určitý breaking point, kdy ho chcete opravdu začít relevantně používat k dopravě. A elektrokola jsou pak i bezpečnější, protože nyní brzdí auta, což může vést k riskantnímu předjíždění, a lépe splynou s městskou kolonou.

* Co se s nešťastnou legislativou dá dělat?

Snažím se o tom veřejně mluvit, snažím se upozorňovat autority, jsem v kontaktu s výrobci. V USA i v Kanadě mají limit 32 km/h a celý koncept elektrokol je díky tomu podstatně užitnější. A to, předpokládám, všichni chceme. Méně aut ve městech, více čisté a zdravé dopravy.

* Vy jste rozjel pod vaší prodejnou ekolo.cz také vlastní značku kol Agogs. Jak vznikla?

V roce 2007 jsem se rozhodl, že chci lidem nabídnout zážitek z jízdy na elektrokole, které mě tehdy oslnilo. Tenkrát se tady prodávaly jen opravdu drahé modely, tak jsme začali vozit generická elektrokola z Číny. Kvalita nic moc, ale trefili jsme se do doby, kdy obor jako takový startoval i na Západě. Pamatuji si, že jsme například jeli vystavovat 15 kusů do Německa a prodali jsme je tam obratem všechny. Bylo na nich ale napsáno ekolo.cz a Mnichovanům se to moc nezdálo. Tak jsme vymysleli značku Agogs. Je to francouzské slovo použité v angličtině a znamená: zažít něco, co nečekáte. Takové to wow. Prostě pocit, když poprvé sednete na elektrokolo a ono vám začne pomáhat.

* Mít vlastní značku znamená mít větší prodejní marže? Podílet se na vývoji a specifikaci kol? Co ještě?

Jde hlavně o to, že si produkt můžeme specifikovat do podoby, o níž si myslíme, že je nejlepší. A nejde jen o design. Máme na našich kolech například takzvaný walk-mode. Podle legislativy totiž mohou elektrokola jet sama do rychlosti šest kilometrů v hodině. Toho ale výrobci prakticky nevyužívají a všichni používají standardní systém, že musíte při rozjezdu nejprve šlápnout do pedálů. My ale máme na řídítkách přidané tlačítko, které vám s rozjezdem významně pomůže, motor se sám roztočí, a když ho držíte, můžete s ním jet pomalu bez šlapání. Jednoduché a praktické. Děláme to osm let a ještě to nikdo neokopíroval.

* Jak vám s byznysem pomáhá ČSOB?

Letos nám pomohla významně v souvislosti se zavedením antidumpingových cel na dovoz elektrokol z Číny. Potřebovali jsme navýšit provozní úvěrovou linku kvůli kompletaci kol v Česku, která proces dodávání na trh o několik měsíců zpozdila. Obecně spolupracujeme dlouhou dobu, dobře se známe a bankéři chápou specifika našeho byznysu, což je fajn.

* Jak chcete svou značku Agogs profilovat ve srovnání s nadnárodními giganty?

Jdeme cestou specializace. Prodáváme oficiálně rychlejší kola s nastavením na 32 km/h, protože plně využíváme jednu možnou výjimku na tyto stroje, všechny naše stroje mají užitečné tlačítko walk-mode a nabízíme také například horské kolo s největší kapacitou baterie na trhu. Má kapacitu 1030 Wh, což znamená, že ujede 200 kilometrů. Prostě ho nevybijete.

* Jak se vyvíjí celý trh s elektrokoly?

Pořád jde strmě nahoru. Když srovnáte jaro 2019 versus 2018 je nárůst na českém trhu zhruba 35 procent. A navíc rostou stále i ty nejrozvinutější trhy, jako je například Holandsko. Tam je 65 procent nově prodaných kol elektrifikováno a stejně trh stále vykazuje dvouciferné nárůsty. V podstatě už tam elektrokola v prodejnách vytlačila ta běžná. A tento boom ještě dlouho neskončí.

* Jaká máte plány dál?

Na zimu jsem si pořídil nákladní elektrokolo, které je delší než běžné kolo a dá se s ním snadno odvézt až 150 kilogramů. Chci zjistit, zda se mi povede na dlouhé cestě domů včetně nákupů všechno zvládnout bez auta.

* Co vám dělá radost?

Když se mi podaří přesvědčit další lidi o tom, že elektrokola v dopravě mají smysl a pak poslouchat skvělé zážitky z jejich jízd.

Předpokládám, že všichni chceme méně aut ve městech, více čisté a zdravé dopravy.

Petr Manda ředitel Firemního bankovnictví ČSOB

bitcoin_skoleni

Jakub Ditrich a jeho ekolo.cz je prototypem úspěšného podnikatele, který vybudoval svou firmu od samého počátku. V okamžiku, kdy se vysloví slovo elektrokolo, tak se mu vyčaruje úsměv na rtech. Stejně jako jeho zákazníkům, kteří si elektrokolo v jeho prodejně poprvé vyzkoušejí. Elektromobilita je asi to, co jej nejvíc zajímá. Právě v elektrokolech spatřuje způsob, jak vyřešit svízelnou dopravní situaci ve velkých městech, ale také možnost rychlé a efektivní přepravy osob a různých nákladů. Aktivně připomínkuje a sleduje evropskou legislativu, radí v této oblasti například městu Praha, vystupuje jako hlavní řečník na odborných konferencích. Pořád je to především podnikatel, který kolem lehké elektromobility vytváří celý ekosystém. Je to prodejce, výrobce, dodává firemní flotily elektrokol, jejich servis, vyrábí unikátní nabíjecí stojany, kola různě vylepšuje a také se o ně stará. Neustále vymýšlí nové způsoby, jak celý tento obor posouvat dále. Je pro nás v mnohém inspirací a jsme rádi, že s ním můžeme spolupracovat. Jakubovi Ditrichovi přeji spoustu spokojených zákazníků a co nejvíc prodaných elektrokol. •

  • Našli jste v článku chybu?