Menu Zavřít

Emil Ulrych: Potenciál Latinské Ameriky je ve srovnání s vyspělými státy obrovský

4. 2. 2019
Autor: Euro.cz

Se šéfem regionálního centra CzechTrade sídlícím v Limě o rostoucích perspektivách českého exportu v regionu Latinské Ameriky, úspěších tuzemských podnikatelů a také zvláštnostech obchodních jednání.

* * Co je typické napříč ekonomikami států regionu?

Všechny země Latinské Ameriky, a platí to od těch největších, tedy Mexiko, Brazílie a Argentina přes středně velké státy Kolumbii, Peru a Chile až po nejmenší jako Ekvádor a Bolívie, i celá Střední Amerika a Karibik mají jeden výrazný společný rys – je jím velká budoucnost a nesmírné nerostné a přírodní bohatství. Tempo ekonomického růstu těchto zemí stoupá díky obrovským zásobám nerostných surovin, jako jsou měď, stříbro, zlato, uhlí, železo a vzácné kovy, také ropa a plyn. Tím pádem patří mezi těžební světové špičky ve všech rudách a nerostech.

* * Předpokládám, že to není všechno.

Určitě ne, ještě daleko větší bohatství je v regionu ukryto, zaměřímeli se na rozmanitost přírody, klimatu a navazující zemědělskou produkci a rybolov. Kdo by neznal růže z Ekvádoru, kávu z Kolumbie či Brazílie? Nebo chilli z Mexika, rum z Guatemaly, víno z Chile, sóju z Argentiny nebo sardinky z Peru? A to je pouze malinkatý zlomek exportního potenciálu zemí, které mají obrovskou produkci, avšak slabé technologické zázemí k jejímu zpracování a exportu do světa. Ovšem hlavním bohatstvím všech těchto zemí je jejich mladý lidský kapitál a snaha rychle dosáhnout evropské úrovně a vyrůst ve střední třídu. To jim na dalších padesát let zabezpečuje potenciál nesrovnatelný s vymírající Evropou, Ruskem nebo dalšími vyspělými zeměmi, ve kterých přírůstek mladé generace vykazuje záporné hodnoty.

* * O jaké české výrobky mají v Latinské Americe největší zájem? A jaký tam mají české produkty zvuk?

V celém regionu Střední a Jižní Ameriky najdeme etablované československé, resp. české výrobky a značky. V Peru, Kolumbii, Ekvádoru a Mexiku patří k nejluxusnějším značka bot Baťa. Pikantní je, že v těchto státech jsou všichni přesvědčeni, že Baťa pochází právě od nich. V každé zemi také najdete místní pivo Pilsen, které zakládali čeští sládci. Znají nás tam díky kvalitním strojům a technologiím, stavěli jsme totiž elektrárny, dříve uhelné a vodní, také cukrovary a pivovary. Nejsou to ale jen obrovské monumentální stavby a technologie, co zvyšuje povědomí o České republice. Jsou to také drobné výrobky, které předávají naši českou tradici, historii a kulturu do takto vzdálených zemí. Krásný příklad najdete v nejzapadlejších kostelících ve vesničkách, kde ani nemají elektřinu, je jím Nino Jesús de Praga neboli Pražské Jezulátko. Dalšími jsou český křišťál Bohemia, klobouky Tonak, hudební nástroje Strunal a jiné, které tvoří náš odkaz.

* * Můžete jmenovat české vývozce, kteří v Latinské Americe uspěli?

Mnoho firem má úspěch s tradičními výrobky a technologiemi, přece jenom máme šikovné české ruce a kvalitu Německa. Stinnou stránkou je ovšem fakt, že naši sousedé kupují levně naše výrobky a prodávají je zde pod svými značkami násobně dráže. Obecně platí, že úspěch sklízejí všichni, kdo zde vidí potenciál a myslí to se svým podnikáním vážně. Příkladem mohou být kontejnery Kovobel, obráběcí stroje Strojimport, bižuterie Šenýr Bijoux, korálky Preciosa, Crystalex, zdravotní postele Linet, malá sportovní letadla několika výrobců, bezpečnostní a obranná technika, Tatra, Škoda, výrobky pro armádu, záchranáře a zdravotníky.

* * Objevují se mezi těmito dnes už tradičními produkty i nějaké moderní technologie?

Mohu říci, že v poslední době tyto tradiční odkazy začíná převyšovat nový trend, což jsou právě úspěchy českých firem s nejmodernějšími technologiemi a top výrobky či spotřební zboží. Krásným příkladem je firma Compelson, světová jednička ve vývoji software pro policejní vyšetřovatele a soudní znalce, který jim slouží k analýze mobilních telefonů. Dále antivirus Avast nebo Micos Telcom vyrábějící pasivní prvky pro optické sítě. Jelikož si latinskoamerické ženy velmi potrpí na svůj vzhled, v několika zemích sklízí úspěch Dermacol, výrobce tradiční české kosmetiky, nebo kosmetika a aromaterapie Hanna Maria Therapy poskytující exkluzivní přírodní produkty pro krásu těla i duše.

* * Některé státy Latinské Ameriky jsou členy Tichomořské aliance. Do jaké míry představuje členství v ní výhodu i pro české podnikatele?

Tichomořská aliance je obdoba evropského hospodářského prostoru, funguje tam úzká spolupráce v oblasti přenosu kapitálu, zboží a investic. Jejími členy jsou Mexiko, Kolumbie, Peru a Chile. Z hlediska českých podnikatelů je její hlavní výhodou fakt, že tyto země spolu s Ekvádorem mají uzavřené dohody o volném obchodu s EU. Dále zde fungují dohody o uznávání evropských certifikátů výrobků, u některých zemí smlouvy o zamezení dvojího zdanění a ochraně investic. Existuje tam ovšem i druhé obchodní uskupení, tzv. Mercosur. Sdružuje Brazílii, Argentinu, Uruguay a dříve také Venezuelu. Tyto země jsou konzervativnější v oblasti dovozů, zejména kvůli absenci dohod o volném obchodu s EU a vysokým clům, preferují a chrání tak místní výrobce. Nicméně díky posledním politickým změnám začínají zvažovat postupné otevírání svých ekonomik světu a uvolňování cenové politiky. Zároveň jsou velmi otevřené přenosu technologií a know-how a také investicím do založení výroby v dané zemi.

* * Jak se připravit na jednání s podnikateli z Latinské Ameriky, v čem jsou specifická?

Obchodní jednání jsou zde založena na osobním přístupu „tváří v tvář“, lidé jsou zde velmi opatrní a nevěří sebekrásnějším e-mailům. Logicky je dobré mít propagační materiály ve španělštině, resp. v portugalštině. Exportéři si musejí uvědomit, že v zemích probíhá stejný konkurenční boj jako v USA nebo Evropě a že se vždy najde někdo, kdo umí podobný výrobek nabídnout lépe nebo levněji. Je nutné s obchodními partnery komunikovat a umět jim nabídnout řešení na přání. Platí zde osvědčené přísloví „kout železo, dokud je žhavé“. Nečekejte na aktivitu, je dobré jít obchodním partnerům naproti.

* * Jaké konkrétní služby nabízejí českým podnikatelům zahraniční kanceláře CzechTrade v Latinské Americe?

CzechTrade se v Latinské Americe zaměřuje na poskytování individuálních služeb firmám přesně na míru a dle požadavku každého zákazníka, vzhledem k jeho obchodnímu plánu a finančním možnostem. Nabízíme osobní asistenční služby. A to jak v jednotlivých zemích, kde máme stálé zastoupení, tak i v okolních, podle působnosti příslušných zastupitelských úřadů, neméně zajímavých zemích, jako jsou celá Střední Amerika a Karibik, Panama, Ekvádor, Bolívie, Uruguay a další.

* * Co z nabídky služeb CzechTrade byste rád zdůraznil?

Dokážeme české firmě pomoci zrealizovat expanzi nejen do jedné, ale do sedmi zemí v celé Latinské Americe najednou. Již poněkolikáté jsme úspěšně zorganizovali navazující obchodní jednání v šesti a sedmi zemích v rozsahu jednoho měsíce. Firma si zvolí země a my kompletně připravíme obchodní jednání s partnery. Od cesty a zajištění hotelů přes prezentace pro pozvané hosty až po náš osobní doprovod a asistenci po dobu pobytu. Zástupci firmy pouze přelétají ze země do země a mají vždy stoprocentní servis zaměřený na poskytnutí maximální kvality v plném rozsahu. Naposledy jsme tuto službu zajišťovali na přelomu listopadu a prosince 2018 pro firmu Compelson (více o firmě na str. 22 a 23).

* * Co je podle vás podmínkou pro úspěšnou realizaci českého exportu do Latinské Ameriky?

Víra, skromnost, houževnatost, vytrvalost, upřímnost a porozumění obchodním partnerům. x

CzechTrade se v Latinské Americe zaměřuje na poskytování individuálních služeb firmám přesně na míru a dle požadavku každého zákazníka, vzhledem k jeho obchodnímu plánu a finančním možnostem.

bitcoin_skoleni

Mnoho firem má úspěch s tradičními výrobky a technologiemi, přece jenom máme šikovné české ruce a kvalitu Německa.

  • Našli jste v článku chybu?