Systém e-podání ministerstva průmyslu a obchodu umožňuje podnikatelům činit z domova podání k živnostenskému rejstříku. „Než začne fungovat konverze dokumentů z papírové podoby, jsou však její možnosti omezené,“ tvrdí ředitel odboru živností ministerstva Petr Kameník.
Aplikace elektronických podání (EPO) živnostenskému rejstříku získala titul IT projekt roku. Jak elektronická podání fungují a jaký mají přínos pro podnikatele?
Elektronická podání je potřeba rozdělit do dvou skupin: elektronická podání na úřadě, která dělá úředník společně s podnikatelem, a elektronická podání, která může podnikatel vlastnící zaručený elektronický podpis učinit z domova. Elektronické podání z domova v současné době nemá takový přínos, neboť současná legislativa neumožňuje připojovat elektronické dokumenty k podání tak, aby byly na roveň papírovým originálním dokumentům. To umožní až zákon o konverzi dokumentů a datových schránkách s účinností od 1. července. Od tohoto data očekáváme daleko větší zájem ze strany podnikatelů.
Kolik podání prozatím podnikatelé uskutečnili z domova a kolik s asistencí úředníka na úřadě?
Elektronických podání z domova bylo od počátku října loňského roku do konce letošního ledna uskutečněno celkem 144. Asistovaná podání na úřadě začala fungovat od července 2008, v prvním měsíci tvořila tři procenta všech podání. Poslední statistika za leden vykazuje již 49 procent všech podání učiněných vůči živnostenskému úřadu. Do budoucna počítáme s tím, že elektronicky s asistencí bude 60 až 70 procent všech podání.
Co brání většímu využívání elektronických podání z vlastního počítače, je překážkou právě i nutnost vlastnit zaručený elektronický podpis?
Elektronizace se u nás rozvíjí pomaleji, ale předpokládá se, že e-podpisy budou časem využívány v daleko větší míře. Bude to obdobné, jako si lidé postupně zvykli na placení platební kartou. Vedle elektronického podpisu brzdí elektronická podání z domova právě nemožnost přikládat některé přílohy. Elektronická podání jsou totiž osvobozena od správních poplatků, ale úkon musí být učiněn kompletně elektronicky. Jakmile musí podnikatel předložit nějaký papírový doklad nebo něco vyřídit na úřadě, aby podání zkompletoval, pak už není osvobozeno od poplatků. Tím pochopitelně ztrácí pro podnikatele efekt finanční úspory.
K čemu pak vlastně mohou podnikatelé využívat aplikace EPO z domova?
Možností je mnoho. Když jsem poprvé vstupující podnikatel, můžu ohlásit živnost volnou jako fyzická osoba, která má místo podnikání totožné s bydlištěm. U tohoto podání není potřeba žádný doklad, kterým by podnikatel prokazoval odbornou způsobilost nebo něco podobného. Samozřejmě lze takto ohlašovat téměř všechny změny, pokud to nejsou změny týkající se ohlášení další živnosti nebo něčeho, kde je nutné dokazovat odbornou způsobilost. Elektronické podání z domova se dá využít i v případech, kdy jsou data živnostenskému úřadu k dispozici už z dřívějších ohlášení a není je tak nutné znovu prokazovat papírovým dokladem.
Jaké úspory přináší e-podání podnikatelům?
Především ušetří na správních poplatcích, elektronická podání jsou od nich osvobozena. Spočítali jsme, že průměrná výše správních poplatků za jedno podání je asi 200 korun. Jen na správních poplatcích tak u prozatím uskutečněných podání podnikatelé ušetřili celkem téměř 300 tisíc korun. Nedá se ale říci, že toto by byla hlavní úspora. Podnikatel si totiž může k počítači sednout kdykoliv, kdy má čas, a ne podle úředních hodin. Odpadá mu tak cesta na úřad, čekání ve frontě.
Je možné spočítat, kolik díky elektronizaci ušetří úřady?
Úplně přesně to nejde. Hlavní výhoda je v tom, že mezi úřady kolují data, a ne papíry, a úředníci, kterým jsou data předávána, již nemusí data z formulářů neustále přepisovat do svých databází. Kdybychom počítali úspory za kopírování předávaných formulářů, tak za půl roku fungování jenom na straně živnostenských úřadů by činily zhruba 246 tisíc. Na poštovném by to vycházelo asi na 600 tisíc.
Elektronické podání minulý týden vyhrálo soutěž IT projekt roku 2008. Je to pro vás motivace do další práce?
Jsem rád, že jsme za naši snahu při zjednodušování vstupu do podnikání dostali i formální ocenění v podobě výhry na specializované soutěži. Na zrodu elektronického podání se podílelo více subjektů, a i pro ně je určitě výhra motivací do další práce. V neposlední míře patří dík i úředníkům na živnostenských úřadech při vlastní realizaci projektu. Nejdůležitější hodnocení elektronického podání je ale názor podnikatelů. Z jejich reakcí se dá usuzovat, že jdeme správnou cestou.