S bezpilotním létáním se úzce pojí otázka bezpečnosti. Řeší ji nejen národní autority, ale i samotní letci, kteří chtějí v případě selhání techniky ochránit svůj i cizí majetek, nemluvě o zdraví lidí. Jedním z nejjednodušších řešení jsou malé padáky, které se v případě poruchy postarají o měkké přistání dronu. Takové zařízení vyvíjejí pod svou startupovou firmou iMK system imladí podnikatelé z Liberce František Manlig a Martin Klesal.
Jak vás napadlo vyrábět zrovna padáky pro drony?
Klesal: Již dlouho jsem létal s drony a jednoho dne jsem natáčel skupinové video. Napadla mě myšlenka, co by se stalo, kdyby dron selhal a na někoho spadl. Byl jsem rozhodnut si padák pro dron koupit, ale na trhu byly jen ty pro profesionální drony za astronomické ceny. Zde vznikla myšlenka vyrobit si padák na dron sám. A postupně ho udělat cenově dostupným pro amatérské piloty.
Můžete laikovi popsat, jak zařízení funguje?
Manlig: Padák zabalíte do boxu, nasadíte na dron pomocí kotvicích popruhů a zapnete elektroniku. Ta následně v případě pádu zajistí vypuštění padáku. Samotný pád pak uživatel ovládat nemůže, záleží na větru, hmotnosti dronu a podobně. Padák lze použít i opakovaně, což byl jeden z hlavních parametrů pro vývoj. Snažíme se také umožnit nasazení padáku na co nejvíce dronů.
Jakou má váš padák maximální nosnost?
Manlig: Jsou doporučené bezpečné rychlosti klesání, které jsou kolem 4,5 až šest metrů za vteřinu. My doporučujeme dron do 1,5 kilogramu. Pokud se použije dron těžší, zvyšuje se jen dopadová rychlost, což je ovšem stále lepší než volný pád.
Vesmírní Oscaři. Mladí čeští vědci slaví úspěch se zařízením pro integraci dronů do vzdušného prostoru
Jak padáky vyrábíte?
Manlig: K výrobě využíváme technologii 3D tisku. Umožňuje nám rychlé změny v konstrukci. Pro hlavní zatěžované a pohledové díly používáme materiál ABS, který následně povrchově upravujeme pro zvýšení pevnosti a docílení lepšího designu. Protože se snažíme myslet i na ekologickou stránku věci, využíváme pro další díly materiál PLA. Hlavní část výroby zajišťujeme sami, snažíme se však navázat spolupráci s dalšími firmami, ideálně českými, a chráněnými dílnami.
Limituje vás nějak uzavřenost systémů dnešních dronů?
Klesal: Pro vlastní použití rozhodně ne. Avšak pro konečného uživatele se snažíme práci s padákem co nejvíce zjednodušit. Vyrobili jsme tedy vlastní elektroniku pro padák, která má své napájení a senzory a je tak zcela nezávislá na dronu.
Přemýšlíte o rozšíření funkčnosti vašeho zařízení?
Klesal: Vývoj jde pořád dopředu. Máme spoustu nápadů, jak padák zdokonalit. Ve všem hraje svou roli čas. Vývoj trvá dlouho a testování ještě déle. Nicméně určitě chceme jít směrem zmenšování a odlehčení celého systému.
Biliony na nebesích: na dronech vydělávají i Češi
Jak vypadaly vaše podnikatelské začátky?
Manlig: Stále v začátcích jsme, vezmeme-li relativní měřítko, tak byly dost náročné. Jsme studenti, takže veškerý volný čas jsme museli vložit do firmy a brigád, abychom vývoj zaplatili. Řešili jsme mnoho konstrukčních variant, nejnovější verze s detekcí pádu je již snad osmá.
Co vývoji předcházelo?
Manlig: Bylo nutné provést mnoho testů, sběr dat, analýzy. Zabýváme se bezpečností dronů, nemůžeme si tedy dovolit chyby. Proto jsou naše testy také velmi náročné, a už se nám dokonce stalo, že nám dron sám od sebe šel k zemi a náš padákový systém ho zachránil.
Jak je na tom vaše firma nyní?
Klesal: Momentálně hledáme distributory. Zatím se snažíme zajistit celý proces objednávek sami, ale dost nás to časově omezuje. Zákazník má dnes možnost si produkt zakoupit pouze na našich webových stránkách, což bychom chtěli změnit.
Provoz dronů bude upravovat nová evropská legislativa. Jak ji hodnotíte?
Klesal: Osobně jsem rád, že vzniká. Po přečtení mi však přijde jako zbytečně přísná a radši bych byl za mírnější přístup v kategoriích menších dronů. A pokud by bylo třeba, zpřísňovat až později. Podle mě to odradí spoustu lidí, kteří mají létání jako hobby.