Americký mobilní operátor AT&T zaplatí 105 milionů dolarů za poskytování a účtování nevyžádaných „služeb“
Vynalézavost marketingových mágů dosáhla nového, vyššího stupně – až už to bylo příliš. Mobilní odnož americké telekomunikační společnosti AT&T bude muset zaplatit v přepočtu více než dvě miliardy korun za to, že systematicky tahala z desetitisíců svých klientů peníze, aniž by o tom měli tušení. Celkem si tak přišla na „stovky milionů dolarů“, tvrdí americké úřady. V říjnu o tom rozhodly federální orgány v Atlantě.
Praxe fungovala na stejném principu, na němž bohatne nepoctivý hostinský, když si účtuje couvert i u jídel, kde to nemá opodstatnění – za pečivo k vepřové se zelím a knedlíkem, například. V případě AT&T na sebe podobu nevyžádaného, nepozřeného, ale zaplaceného pečiva vzaly „služby třetích stran“. Klientům největšího amerického operátora začaly v roce 2012 přicházet esemesky s předpovědí počasí, s obchodní nabídkou toho či onoho zboží, s horoskopy, s tipy na flirtování a podobně cennými informacemi.
Obvykle to lidé brali jako nutné zlo, jež s sebou vlastnictví mobilního telefonu nese. Netušili však, že za to platí – a ne zrovna málo.
AT&T si za tyto služby účtovala 9,99 dolaru, tedy něco přes 200 korun měsíčně.
NESROZUMITELNÉ ÚČTY
Na telefonním účtu se těch téměř deset dolarů objevovalo pod nesrozumitelnými názvy a zkratkami jako 8888906150BrnStorm23918, z nichž nebylo možné zjistit, k čemu se vztahují. Pod termínem „uživatelské služby“ si lze představit cokoli. Společnost tyto služby uváděla na účtech vedle dalších položek. Protože deset dolarů patří obvykle k nižším položkám, firma zjednodušeně řečeno doufala, že si toho nikdo nevšimne. AT&T odvedla 65 procent z vybrané částky poskytovatelům služeb, zbytek si ponechala. Vtip je samozřejmě v tom, že AT&T svým klientům služby poskytovatelů horoskopů a spol. buď nenabídla vůbec a rovnou je začala účtovat, nebo je nabídla v rámci smluv o koupi tarifu. Klienti tak služby nejen obvykle nevyužívali, nýbrž o nich ani nevěděli. Telekomunikační smlouvy (i následná vyúčtování z nich plynoucí) jsou přitom koncipovány tak, že se v nich spolehlivě nevyzná žádný klient laik. Co víc, nesrozumitelnost je zde záměrem. Tak to alespoň vidí americké federální úřady pro regulaci trhu, FTC (úřad, jehož funkce přibližně kombinuje pravomoci českého ministerstva obchodu, antimonopolního úřadu a obchodní inspekce) a FCC, telekomunikační úřad. Obě instituce spojily síly a společně se začaly věnovat vyšetřování této pozoruhodné praxe zvané cramming (český ekvivalent dosud neexistuje). Výsledkem je nejvyšší trest v historii amerických telekomunikací: v rámci vyrovnání s poškozenými, s úřady jednotlivých států i s úřady federálními zaplatí AT&T 105 milionů dolarů.
UŽ TO NEÚČTUJEME
Nemůže se ze strany AT&T jednat o omyl? Podle úřadů to nepřipadá v úvahu. „Místo aby AT&T podnikla (po stížnostech některých obezřetnějších klientů) kroky ke zrušení nevyžádaných služeb třetích stran, pokračovala v této praxi a nadále si z plateb ponechávala 35 procent,“ citoval předsedkyni FTC Edith Ramirezovou deník The Wall Street Journal. „Naopak, společnost se snažila ujistit své partneryposkytovatele služeb, že nebude klientům peníze vracet v plném rozsahu. Těmto společnostem AT&T sdělila, že bude vracet neautorizované platby se zpětnou platností pouze za dva měsíce, bez ohledu na to, jak dlouho se platby na klientských účtech objevovaly.“ AT&T se omezila na konstatování, že už řečené platby od klientů nevybírá. „Přestože jsme měli nastavené pevné principy ochrany proti neautorizovaným platbám, přestali jsme loni v prosinci prémiové SMS účtovat,“ citovala agentura Reuters firemní prohlášení. „Dohoda o vyrovnání dává našim zákazníkům, kteří se domnívají, že jim bylo něco účtováno neprávem, možnost získat peníze zpět.“ Platba se podle postupu hojně využívaného v USA oficiálně nejmenuje pokuta, nýbrž vyrovnání, protože společnost nenechala záležitost dojít k soudu. AT&T Mobility souhlasila s tím, že zaplatí poškozeným klientům 80 milionů dolarů, 20 milionů vládám jednotlivých států a pět milionů telekomunikačnímu úřadu FCC. Jak napsal například texaský zpravodajský server El Paso Inc., pokud je tedy správný předpoklad federálních orgánů o tom, že se zisk AT&T plynoucí z nezákonně poskytovaných služeb pohyboval v řádu stovek milionů, společnosti se podfuk pořád bohatě vyplatil.
KVADRILIONY NA SPLÁTKY
Svět volné hospodářské soutěže by teoreticky měl zaručit, že když někomu firma provede takovou taškařici, spotřebitel se otočí, práskne dveřmi a půjde rovnou ke konkurenci. V praxi je to slabší: AT&T nehřeší sama. Prakticky totožný případ začala komise FTC vyšetřovat již v červenci tohoto roku; tehdy se jednalo o americkou pobočku německého operátora T-Mobile. Protože v tomto případě ovšem firma nepřistoupila na dohodu o vyrovnání, bude muset projít celou justiční mašinerií, jejíž výsledek lze očekávat nejdříve v řádu měsíců. I T-Mobile si účtoval 9,99 dolaru za „prémiové textovky a ponechával si z nich podle úřadů 30 až 45 procent“, napsal list The New York Times. Přímé okrádání zákazníků není u telekomunikačních operátorů tak docela novinkou. Jen AT&T musela v minulosti platit pokuty za různé prohřešky, počínaje měněním podmínek paušálních tarifů (750 tisíc dolarů v roce 2012) až po kuriózní případ ze státu Colorado v roce 2008. Firma tehdy po výpadku své vysílací stanice BTS lživě sdělila všem poškozeným, že jejich smlouvy vypršely a k obnovení služeb si musejí zakoupit nové tarify i s novými (a drahými) telefony. Podvod se provalil během týdne a AT&T musela zaplatit milion dolarů pokuty. K větším rybám poslední doby patří případ Slovak Telekomu, dcery Deutsche Telekomu, jenž zneužíval monopolního postavení v oblasti „poslední míle“ (nejnákladnější část infrastruktury, jež připojuje jednotlivé zákazníky ke zbytku sítě) na slovenském venkově. Obě firmy dostaly celkem 69,9 milionu eur pokuty (Deutsche Telekom i proto, že za stejný prohřešek byla firma potrestána v Německu již v roce 2003).
AT&T účtovala klientům deset dolarů měsíčně za služby, o které nestáli a většinou o nich ani nevěděli. Sto milionů? Drobné
Stomilionová pokuta AT&T je největší, jakou americká Federální komunikační komise (FCC) kdy udělila. Největší pokuta vůbec byla udělena v Evropě, když francouzští mobilní operátoři SFR, Orange SA a Bouygues Telecom zaplatili v roce 2006 celkem 535 milionů eur pařížskému antimonopolnímu úřadu za kartelovou dohodu. Ovšem ve srovnání s největšími pokutami korporátní historie jde o částku téměř zanedbatelnou. Zdroje: Wall Street Journal, fr.viadeo.com
O autorovi| Daniel Deyl • deyl@mf.cz