Menu Zavřít

Eso druhým podáním

26. 5. 2010
Autor: Euro.cz

Vynikající model zachránil automobilku před zánikem

Zrození modelu XF nenastalo zrovna pod šťastnou hvězdou. Auto, které mělo jediný úkol – zachránit automobilku – přišlo na svět v momentě počátku ekonomické krize, jež se obzvláště vyřádila na automobilovém průmyslu. Na Jaguaru XF ležel osud celé firmy. Uspěje-li, tradiční britská značka přežije. Pokud ne, čeká ji konec.
V té chvíli mateřský koncern Ford neudržel nervy na uzdě a automobilku prodal. Na vzniklý britsko-indický podnik se veřejnost zpočátku tvářila rozporuplně. Pochyby se točily hlavně kolem postavení značky, která přece jen spojením s indickými výrobci „takyaut“ utržila další ránu do zad. Jenže po odhalení plachty na ženevském autosalonu se nehledě na minulost i aktuální majitele dostavil pořádný efekt „wow“ a manažerům Jaguaru se ulevilo. Naopak u Fordu zřejmě pochopili, že panický výprodej prémiové divize, do níž Jaguar patřil, byl minimálně v tomto momentě pořádný krok vedle. Efekt nadšení pokračuje v případě tohoto auta nejen po dobu statické prezentace, nýbrž i během dvou tisíc testovacích kilometrů. Jde o jeden z mála vozů na současném trhu, u něhož vrácení klíče po ukončení testu opravdu bolí.
Vnější design přináší totální změnu image automobilky. Model XF v sobě pojí geniálním způsobem podanou majestátnost a dravost současně. Od mohutné přídě s dominující maskou chladiče přes výdechy horkého vzduchu za předními koly až po záď à la Aston Martin si auto uchovává skvělou vyváženost. Takhle nějak by mohly vypadat konzervativní tvary za patnáct let. Uvnitř vozu hra na dokonalý vzhled pokračuje. Až příliš strohá přístrojová deska je oživená automaticky otevíranými průduchy klimatizace. Kombinace tradiční krémové kůže, dřevěného obložení a hliníku působí futuristicky, což podtrhuje červeně pulzující tlačítko startéru. Až po jeho stisku se vysune kruhový volič, který u modelu XF netradičně nahrazuje řadicí páku. Má to svou logiku, u automatické převodovky lze jeden z pěti režimů zvolit i elegantnějším nástrojem než tradičním „klackem“. Sekvenční řazení se nachází pod volantem. Místo pro posádku je dostatečné, řidič má prostor i v oblasti nohou, kde navíc není žádná hrana otlačující pravé koleno. Na zadní sedadla se pohodlně vejdou i vyšší postavy.
Testovaný vůz poháněl naftový šestiválec s dvojitým turbem. Díky vyvažovacím hřídelím motor v luxusní limuzíně nevibruje ani neduní. V nízkých otáčkách není slyšet vůbec a ve vysokých do kabiny jen jemně proniká sympatický, téměř benzinový zvuk. Motor Jaguaru XF 3,0 Diesel patří svou kultivovaností mezi absolutní elitu. Z hlediska síly a živosti je autu nejlépe na okresních silnicích. S aktivovaným systémem Dynamic, který přitvrdí ovládání plynu, změní chování převodovky, odpružení a stabilizačního systému, se z pohodlné limuzíny stane pozoruhodný rychlík, který na výjezdech ze zatáček trojčí jako nevycválaný smrkáč z nižší střední třídy.
Svezení Jaguarem XF je zážitek, jaký umí v současné době nabídnout jen BMW a jeho řada 5. Ve sportovní jízdě jde bavorská automobilka dál, v pohodlí a luxusu bere body zase Jaguar. S šestistupňovým automatem dosahuje srovnatelné spotřeby jako třílitrový bavorák, který však nemá tak precizně vyladěný a kultivovaný motor. Kombinovaných devět litrů nafty na sto kilometrů je přijatelná daň za jízdní vlastnosti a dynamiku, jakou XF nabízí.

Tabulka:
Jaguar XF
Motor: vznětový šestiválec
Objem: 2993 ccm
Nejvyšší výkon: 202 kW
Převodovka: automatická šestistupňová
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0–100 km/h: 6,4 s
Spotřeba: 9,3 l/100 km (kombinovaná)
Cena: 1 681 162 Kč

klady
Design
Výkon
Komfort
Zpracování
Motor
Jízdní vlastnosti

bitcoin_skoleni

zápory
Úzký vstup do kufru

  • Našli jste v článku chybu?