Rozhovor s ředitelem marketingu společnosti ETA Zdeňkem Haškem
Tradiční česká značka malých domácích spotřebičů ETA se připojila k projektu Zelené energie Skupiny ČEZ. Příspěvkem ve výši deseti haléřů ke každé odebrané kilowatthodině elektřiny tak společnost ETA podporuje neziskové projekty zaměřené na obnovitelné zdroje energie. Na podrobnosti jsme se zeptali ředitele marketingu společnosti ETA Zdeňka Haška.
Co bylo hlavním impulzem pro vaše rozhodnutí začít odebírat Zelenou energii Skupiny ČEZ? Jako přední výrobce domácích spotřebičů se značkou dobře známou zákazníkům jsme chtěli konkrétně vyjádřit naši odpovědnost za životní prostředí. Podpora projektu Zelené energie je pro to dobrou příležitostí. Rozhodnutí padlo po domluvě s naším dodavatelem elektrické energie a příslušnou dohodu jsme podepsali během pár týdnů na konci minulého roku.
Jak konkrétně se vaše podpora projektu projevuje?
Společnost ETA platí za každou odebranou kilowatthodinu deset haléřů navíc do Fondu Zelené energie, a tyto prostředky jsou pak použity na podporu ekologických projektů zaměřených na výzkum, vzdělávání a využití energie z obnovitelných zdrojů. Skupina ČEZ k tomu přidává další prostředky ve stejné výši a shromážděné peníze jednou za rok jednotlivým projektům přiděluje rada fondu. Za každého zákazníka navíc Skupina ČEZ vysazuje nový stromek v Lese Zelené energie.
Jak se o ekologické iniciativě značky ETA dozví vaši zákazníci? Svou odpovědnost k přírodě ETA mimo jiné vyjadřuje umístěním loga Zelené energie a sloganu Myslíme ekologicky, podporujeme Zelenou energii na všechny nové obaly svých výrobků. A samozřejmě se logo zeleného větrníku objeví i na dalších veřejně přístupných materiálech naší firmy. O naší podpoře jsme informovali naše prodejce a snažíme se – když už jsme se pro to rozhodli – aby symbol Zelené energie a informace o smyslu celé akce byly dobře viditelné.
Proč podle vašeho názoru čím dál více firem podporuje podobné ekologické aktivity?
Pravděpodobně si stejně jako my uvědomují nutnost chovat se k životnímu prostředí ohleduplně a příspěvek na Zelenou energii považují za smysluplný způsob, jak to vyjádřit. Obnovitelné zdroje energie jsou naší budoucností, stojí za to, je podporovat a my chceme k jejich rozšiřování opravdu účinně přispět. Podpora Zelené energie zapadá do strategie firmy ETA v oblasti péče o životní prostředí, kde má podpora konkrétních projektů s viditelnými výsledky své nezastupitelné místo.
Jaké další ekologické aktivity vyvíjíte?
Společnost ETA pomáhá přírodě nejen svým příspěvkem na projekty Zelené energie, ale i svými ekologickými produkty. Na podzim letošního roku například uvedeme na trh energeticky úsporný vysavač, který pro dosažení běžného sacího výkonu spotřebuje o 30 procent méně elektrické energie. Také v provozu firmy ETA realizujeme některá ekologická opatření, jako jsou například ohřev vody pomocí slunečních kolektorů a důsledná recyklace odpadů.
Můžete přiblížit projekt solárních kolektorů blíže?
Na výrobní hale ETA je nainstalován solární systém s desítkou plochých slunečních kolektorů, které spolu s pěti plynovými ohřívači ohřívají vodu v solárním zásobníkovém ohřívači. Díky nepřetržitému monitoringu celé soustavy pro přípravu teplé vody můžeme vyhodnocovat úspory, které změna technologie přípravy teplé vody a hlavně instalace solárního systému přinesla. Celková úspora systému přípravy teplé vody vychází na bezmála 53 procent. Kolektory na hale v Hlinsku nejsou ojedinělou aktivitou, ale spíše cílenou ekologickou iniciativou vedení společnosti, která má svůj původ také ve snaze o reálné ekonomické úspory. ETA se tak postupně řadí k podnikům, jejichž provozy začínají „zelenat“, jak je tomu ostatně ve světě běžné.
Zajímáte se o projekty podpořené Fondem Zelené energie Skupiny ČEZ?
Ano, sledujeme vývoj projektů a vítáme každou zajímavou informaci o jejich průběhu. Zvlášť zajímavé jsou vědecké univerzitní projekty nebo školní osvětové programy včetně soutěží mladých talentů zaměřených na praktické využití obnovitelných zdrojů energie. Jako opravdu velmi zajímavou hodnotíme sérii projektů využívání solární energie a fotovoltaických panelů v hospicích a dalších zařízeních, které poskytují péči potřebným lidem. Musím také říci, že velkou inspirací při rozhodování o podpoře projektu byly další firmy zapojené do projektu Zelené energie, jako je například Komerční banka, Vodafone nebo třeba Skiareál Špindlerův Mlýn.
Jaká je vaše pozice na trhu s domácími spotřebiči?
Společnost ETA je tradiční českou značkou, na trhu působí již od roku 1943 a patří mezi největší producenty tohoto zboží. Spontánní znalost značky mezi českými spotřebiteli dosahuje plných 96 procent. Od roku 2007 je společnost ETA vlastněna investiční skupinou Benson Oak. Důraz na ekologické aktivity společnosti je integrální součástí naší činnosti a promítá se také do marketingu a obchodní činnosti. Podpora Zelené energii je z tohoto pohledu pro nás ideální příležitostí.