Radia
PRAHA (vru) – Začíná to lítým bojem o licence, končí to (většinou) nejrůznějšími spekulativními propletenci v oblasti mediální sféry. V pozadí mnohdy bývá jediný vlivný vlastník, který dává těm menším jen malou šanci na úspěch. Ve hře jsou i obavy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která pečlivě sleduje majetkové poměry společností žádajících o licence. Ukládá jí to nový mediální zákon (č. 231/2001 Sb.), který přehledně vymezil, za jakých podmínek může RRTV žádosti zamítnout a co je překážkou ve vysílání. A mimo jiné také umožnil stávajícím provozovatelům požádat o prodloužení licence. Zákon platí od července minulého roku a znatelně zamíchal kartami.
Černého Petra si vytáhla rádia Limonádový Joe, Radio Brno VALC, Radiohrad a VOX, jimž licence prodloužena nebyla. Stanice s výjimkou Radiohradu se obrátily na soud. RRTV jejich žádosti zamítla s tím, že licence již byla udělena jinému provozovateli. „Rada se rozhodla upřednostnit nové provozovatele, jejichž projekty mají originální programové formáty a přinášejí oživení naší rozhlasové scény,“ uvedl Petr Štěpánek, místopředseda RRTV na setkání s novináři.
Rozhodnutí je možné vykládat různě, nicméně je pravdou, že se dnes o slovo hlásí tři nová rádia - v Praze stanice Beat (licence po Radiu VOX) a Expres (Limonádový Joe), v Brně Petrov (Radio Brno Valc).
Podle žánrových kritérií by mohlo mít nejvíce šancí Radio Expres a jeho projekt bulvárně-hudebního radia. Radio Petrov prozatím svou strategii tají, ale zdá se, že si své posluchače najde. Nejvíce pozitivních ohlasů však má Radio Beat, provozované společností Broadcast Media. Jeho ředitel Martin Hroch očekává podle předběžných odhadů v tomto roce až třicet tisíc věrných posluchačů. Na finance si prozatím nestěžuje, přestože je na jeho vlnách reklama vysílána pouze sporadicky. Michal Zelenka, prezident Asociace provozovatelů soukromého vysílání (APSV) je v tomto ohledu poněkud opatrnější. „Co se příjmů týče, rádio s podílem (na poslechu rozhlasu) čtyř procent na regionálním trhu má šanci na živoření, od sedmi procent na slušný život. Velmi zhruba. Důležité však je také, o jaký trh se jedná, jaká je konkurence, jaká je cílová skupina posluchačů a jak velký a kvalitní je prodejní tým rádia. Příjmy z národní reklamy jsou v podstatě adekvátní podílu na poslechu rádia v Česku,“ říká.
Podle údajů společnosti ARBOmédia jsou ve výdajích do reklamy značné sezonní výkyvy. Nejvíce je žádána v říjnu a v listopadu. V roce 2001 putovalo do rádií kolem 1,04 miliardy korun. To je podle statistik o 5,6 procenta více než v roce 2000, ale představuje to pouhých sedm procent celkových výdajů do reklamy v ČR. V letošním roce se předpokládá mírný růst. Nejvíce aktivní jsou v rádiích telekomunikační společnosti, finační ústavy a tištěná média.
Pomineme-li vliv na valnou většinu populace, je opravdu zač bojovat. Větší bouři než problémové ztráty licencí by mohlo zejména vyvolat možné propojení tří stanic, jejichž zákulisí prý vede k bývalému komplexu Beseda Holding, potažmo k televizi Prima. Podle informací serveru radiotv.cz stojí v pozadí ostravského Rádia Fajront, brněnského Radio Špica a Czech Radio Praha jeden vlastník. RRTV tuto kauzu sleduje, ale prozatím se k ní nechce až do skončení správního řízení vyjadřovat.