Rvropská unie začne od soboty uplatňovat cla na dovoz elektrokol z Číny. Podle úředního věstníku EU budou cla v rozmezí od 18,8 do 79,3 procenta. Evropští výrobci si v minulosti stěžovali, že čínští vývozci elektrických kol dosahují nižších cen díky vládním subvencím Pekingu a zaplavují jimi trh.
Rozpětí cel je v souladu s návrhem Evropské komise, o kterém státy unie hlasovaly v prosinci. Například produkce tchajwanské společnosti Giant, která je největším světovým výrobcem jízdních kol a má závody v Číně i Nizozemsku, bude podléhat clu 24,8 procenta.
Antidumpingová a antisubvenční cla jsou poslední v sérii opatření EU proti čínskému vývozu, od solárních panelů až po ocel, na což Peking reagoval s velkou nevolí.
Evropská komise zjistila, že čínský vývoz elektrokol do EU se od roku 2014 do září 2017 více než ztrojnásobil, přičemž cena těchto kol se snížila v průměru o 11 procent. Jejich podíl na trhu dosahuje 35 procent.
Skóre obchodní války: Čína doplácí na Trumpova cla, Spojené státy bohatnou
Mezi producenty EU patří nizozemské skupiny Accell a Gazelle, rumunská společnost Eurosport DHS a německá Derby Cycle Holding.
Evropský svaz výrobců jízdních kol rozhodnutí EU přivítal s tím, že unijní cla ochrání 800 malých a středněvelkých firem, které zaměstnávají 90 tisíc lidí. Upozornil však, že čínští výrobci elektrokol si už připravují cestu do Evropy přes třetí země, kde jsou kola přebalována.
LEVA-EU, evropská obchodní asociace pro elektrokola, které sdružuje výrobce i obchodníky, ale naopak uvedlo, že cla jsou ochranářská a absurdní a že postihnou spotřebitele i menší evropské podniky a jdou proti cílům EU v oblasti změny klimatu, uvedla agentura Reuters.
Dále čtěte: