Menu Zavřít

Euro Fashion - úvod

10. 10. 2004
Autor: Euro.cz

Módní trendy

Krásné šaty existovaly v každé epoše života člověka, móda však je jevem výhradně dvacátého století. Do té doby se odívání měnilo podle stavu a země. U dvora se lidé oblékali jinak než měšťanstvo a ve Francii se odívali jinak než na britských ostrovech. Ke změně došlo, když Charles Frederick Worth nechtěl být pouhým dodavatelem Její císařské Výsosti Eugénie a své výtvory začal „signovat“ svým jménem jako umělec. To byl moment, kdy se zrodila značka. Tehdy se pouhý dodavatel zakázky, tedy fornisseur, mění v uměleckého dámského krejčího, couturiera, a to, co vytváří, je móda.
Módní průmysl se rozvinul v době, kdy si bohatí začali užívat života při pendlování mezi hotely Grand a luxusními zaoceánskými parníky. V roce 1909 koupil mladý americký nakladatel Condé-Nast týdeník nazvaný Vogue. O pár let později zaměstnal fotografa a barona Adolpha de Meyera, který vyrostl v Paříži a v Německu. Tehdy se nefotografovaly modelky, nýbrž dámy z vyšší společnosti. Když Meyer odešel do Harper´s Bazaaru, nahradil jej Lucemburčan Edward Steichen, pozdější ředitel fotografického oddělení Musea of Modern Art v New Yorku.
Do módy přivedli návrháři módu v 60. letech 20. století. Rozpoznali, že oděv již nemusí být unikátem, aby byl považován za výtvor. Podněty ke změnám vzešly od mládeže, jejíž podíl ve společnosti stoupl díky poválečnému babyboomu. Teenageři, kteří byli v padesátých letech poprvé vzati na vědomí jako spotřebitelé, vyrostli v rebelantské dvacetileté, kteří pochybovali o všem, co bylo jejich rodičům svaté. A samozřejmě i o módě. Věřili, že image je všechno. Kampaně budující image rozhodujících módních značek se stávají přehlídkou velkolepých podívaných a skupina fotografů se díky nim stala extrémně úspěšnými a bohatými. Jedním z nejúspěšnějších tvůrců image se stal fotograf Steven Meisel. Tento Newyorčan považovaný za „zrcadlo své doby“, změnil image návrhářů, jejichž oblečení fotografoval. A proto dnes můžeme obdivovat a hlavně nakupovat modely takových módních gigantů, jako jsou Chanel, Dior či Prada. A kam vedlo 100 let haute couture? Chtělo by se říct, že zpět k počátkům. Dnes znovu vidíme šněrovačky a korzety jako z dob Belle Époque (zlatého věku), a přesto se móda vyvíjí… Když si dnes ženy obléknou šněrovačky a módní tvůrci zůstanou anonymní, činí tak dobrovolně. Kruh se uzavírá. Potěšení z módy však bude lidstvo doprovázet i v dalším století.

Módní trendy podzimu

Grafické eldorádo
Různé druhy materiálů, grafické vzory, kombinace kostky a proužků – to je nový styl této sezony. A rozhodně není určen těm, kteří se bojí popustit uzdu své fantazii. Dámy mohou sáhnout po nabíraných sukních se spodničkami, v barvách, jako je žlutá, červená nebo zelená a puntíkovaných sakách ozdobených barevnými brožemi ve tvaru motýlků, sov či panterů. Páni mohou klasické obleky ozdobit proužkovanými kravatami v duhových barvách nebo barevnými šátky či šálami.

Z vyšších sfér
Kožešiny jsou tuto sezonu více než žhavou záležitostí. Límce pro dámy a ozdobené lemy pánských rukavic jsou letos povinnou výbavou. To, jestli sáhnete po umělých či pravých kožešinách, je jen vaší volbou. Každopádně každý, kdo chce tuto sezonu vypadat trendově a moderně, by měl mít v záloze alespoň jeden kousek oblečení ozdobený kožešinou.

bitcoin školení listopad 24

Ruská pohádka
Na výsluní se opět vyhřívá oblečení inspirované ruskými bájemi a pohádkovými příběhy. Tento styl dovoluje obléknout prošívané obleky spolu s dlouhými koženými kabáty a chlupatými beranicemi. Klasika ustupuje a pánská móda bourá zaběhnutá tabu.

Od soumraku do úsvitu
Kult kovbojů Divokého západu se opět vrací. Kabáty z jemné kůže ke kolenům, pánské boty do špičky a velké brašny přes rameno jsou zpět. Tentokrát ale v decentním duchu elegance a klasiky. Tento styl dovoluje obléknout přesně padnoucí oblek spolu s béžovým kabátkem a vyrazit klidně na důležité pracovní jednání.

  • Našli jste v článku chybu?