Založila a vede firmu, jejíž prosperita je závislá na přípravcích, které vznikají na základě jejích originálních receptur. Synonymem českéluxusní kosmetiky je Ryor. Synonymem pro úspěšnou tuzemskou podnikatelku je Eva Štěpánková.
Autor: Jakub Stadler
Stačí jen několikaminutové setkání s Evou Štěpánkovou a je jasné, že před vámi stojí energická, soběstačná, zdravě sebevědomá žena. Hodilo by se pro ni módní označení – hyperaktivní nebo workoholik, i když ona sama vysvětluje, že jen nedokáže nečinně sedět. Majitelka prosperující české kosmetické firmy Ryor je víc než činorodá.
„I pár minut, kdy by musela nečinně čekat, než se všichni usadí třeba k obchodnímu jednání, využije k uvaření kávy pro všechny, i když má sekretářku. Kdokoli, kdo vedle ní absolvuje celý den, se k večeru už těší na odpočinek, jenom ona vymýšlí, co by se dalo ještě podniknout. Často mě z ní chytá depka,“ přiznává s úsměvem její spolupracovnice Hana Fabíková.
První krém z rybízu
EVA ŠTĚPÁNKOVÁ
Datum narození: 3. dubna 1945
- *Bydliště: Praha, Pod Spiritkou Postavení: Majitelka a ředitelka kosmetické firmy Ryor Až do mateřské dovolené sedmnáct let šéfovala výrobě kosmetických přípravků v Ústavu lékařské kosmetiky v Praze. A právě v době, kdy byla s dcerou Janou doma, začala spolupracovat se Státním statkem Praha-západ. Dodnes třeba vzpomíná, jak vybírala i stroje pro výrobu kosmetiky. „To nebyla doba, kdy se o vás dodavatelé přetahovali, naopak. S miminem v náručí jsem ale dosáhla příznivějších lhůt dodání,“ vrací se Štěpánková do roku 1989, kdy pro statek vyvíjela přípravky založené na přírodních extraktech, především z černého rybízu. Výrobna vznikla v bývalém objektu Lidových milicí. „Zbyly tam stojany po zbraních a všudypřítomná plíseň. Nikdy nezapomenu na parfumerii Na Můstku, kam jsme dodali první výživný krém,“ vzpomíná podnikatelka ověnčená nejvýznamnějšími tituly pro tuzemské byznysmeny. Pro státní statek vymyslela dva krémy a pleťové mléko pod značkou Kora, z prvních slabik slov kosmetika racionální. Pak se vydala vlastní cestou. Ryor dobře zní i vypadá RYOR V ZAHRANIČÍ Austrálie, Bulharsko, Finsko, Indonésie, Kanada, Lotyšsko, Mongolsko, Německo, Norsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Slovinsko, USA, Ukrajina Když šly statky do restituce, vsadila na značku Ryor. Autorem tohoto názvu byl někdo z pracovníků statku, ale protože si jej nedal patentovat, zůstal v rámci dohody při rozchodu Štěpánkové, což byl určitě výborný tah začínající podnikatelky. Značku, jež vytváří v zákazníkovi dojem luxusního zahraničního zboží, dodnes marketingoví odborníci velmi chválí. Přitom neskrývá nic tajemného, jenom opět začátky slov, tentokrát rybíz a oranž. „Značka Ryor dobře zní i vypadá, a je i zapamatovatelná. To vše bohužel u většiny českých značek není samozřejmostí,“ míní Ondřej Obluk, ředitel agentury Mather Communications. Dcera Štěpánkové Jana, budoucí majitelka firmy Ryor, dosud zodpovědnost za značku a udržení firmy prý moc nepociťuje. „Ale až to dolehne, nebude to jednoduché. Zatím je odpovědnost o zaměstnance, peníze, aby všechno fungovalo a všem jsme vycházeli vstříc, na mamce,“ přiznává jednadvacetiletá blondýnka, která si pochopitelně úspěšnou rodinnou firmu pochvaluje. Jediné, co i ona matce s úsměvem vyčítá, je její přílišná aktivita. „O Vánocích máma slibuje, že budeme ležet, číst si, koukat na pohádky a užívat si nicnedělání. První den vydrží s knížkou, trochu se prospí a druhý den začne uklízet. Mně je trapné nic nedělat, jdu jí pomoci, a vracím se do práce úplně sedřená.“ Mezi oběma ženami, matkou a dcerou, je věkový rozdíl třiačtyřiceti let. Přesto působí jako sehraná dvojice, což je pro budoucnost firmy důležité. Z propagačního pohledu je zase pro kosmetickou společnost lukrativní, že té starší z nich by těžko někdo hádal čtyřiašedesát let. Štěpánková je vdaná i rozvedená dvakrát. Co způsobila jedna noc? CESTA RYORU rok - obrat - počet zaměstnanců 1991 - 790 tisíc Kč - 1 2008 - 100 milionů Kč - 70 Jenom jednu noc přemýšlela Štěpánková, zda se v době privatizačních změn osamostatnit. Ráno měla jasno: „Řekla jsem si, proč mám prodávat nebo půjčovat mozek. Co jsem se naučila, využiji sama,“ vzpomíná na rozhodnutí, které ji ověnčilo mnoha podnikatelskými cenami. Dnes už spíš zasedá v porotě podobných soutěží. Vedle diplomů má vystaveny v jednací místnosti firmy i certifikáty, které dokumentují její odbornost, a ta ji, jak říká, především živí. První tuby a lahvičky s krémy Ryor plnila v roce 1991 v obývacím pokoji svého rodinného domu v Praze. Vařila i míchala na pronajaté technologii od státních statků. Začala s přípravky pro profesionální kosmetičky, které si ji hýčkaly, protože vznikající kosmetické salony a školy se na trhu marně sháněly po kvalitních přípravcích. V té době je totiž nikdo nedělal ani nedovážel. Štěpánkové Ryor se objevil v tu nejvhodnější dobu. Vyhovuje mi, že facky dostávám jen já Krémy, mléka, masky, masážní emulze – asi dvacet prvních přípravků vymyslela a připravila do výroby. Nejprve měla zákazníky jen v Praze, postupně v celém Československu. Už v prvním roce existence firmy 1991 dosáhla obratu 790 tisíc korun. Nyní se pohybuje kolem sta milionů korun, nejvyšší dosáhl až 120 milionů. Také sortiment se značně rozšířil. Značka Ryor v současnosti nabízí ve všech variantách balení až 160 výrobků. „Myslela jsem si, že zůstanu jen u profesní kosmetiky pro salony, a když dotáhnu obrat do jednoho milionu, tak to bude hodně, hodně úspěšné. Nedokázala jsem si představit, že dojdu tak daleko.“ Největší ránu prý utržila Štěpánková v letech 1997 až 1998, kdy do tuzemska vtrhly obchodní řetězce, které pochovaly hodně českých firem. „To nastal doslova cirkus. Teprve pak začala rvačka na trhu,“ charakterizuje období, v němž už nabízela kosmetiku i v obchodech. Ovšem do této podle jejích slov drsné doby už vstoupila s konsolidovanou firmou. Opustila dosavadní tři působiště doma na Spiritce, v Dejvicích i v Jenči, a nechala za 40 milionů korun postavit nové na zelené louce v Kyšicích u Prahy. Projekt vznikl v roce 1995 a za dva roky se rozjela výroba v novém areálu o rozloze 3000 metrů čtverečních, jehož součástí je nejenom profesionální výrobna kosmetiky, ale i laboratoře, firemní prodejna a potřebné zázemí společnosti. „Nikdy jsem nelitovala, že jsem se trhla. Jsem strašně ráda, že jsem sama. Zodpovídám za své výhry i prohry, jde to do mé i z mé kapsy. Když padnu, tak také sama. Facky dostávám jen já, ale tak mi to vyhovuje,“ tvrdí Štěpánková, která dnes zaměstnává téměř 70 lidí. Pětina výroby jde na vývoz CENY EVY ŠTĚPÁNKOVÉ 1998 - Lady Pro 1999 - Podnikatelka roku ČR 2000 - Vedoucí podnikatelka světa 2007 - Marketérka roku Kosmetické přípravky Ryor lze dnes najít nejenom v tuzemských kosmetických salonech či šesti stech prodejnách, ale i v zahraničí. V současné době vyváží firma dvacet procent produkce do 16 zemí. „Není destinace, kam bychom se dostali lehce. Schvalovací řízení a certifikáty mimo země Evropské unie trvají i měsíce. Nikdy nevím, zda budu úspěšná, ale je dobré mít co nejvíc destinací, diverzifikuje to rizika,“ prozrazuje strategii firmy její majitelka. Mezi nejlukrativnější státy patří země bývalého Sovětského svazu, především Rusko a Ukrajina. Tamní zákaznice se s výrobky Ryor často prvně potkaly v Karlových Varech a pro osmnáctiletou tradici a kvalitu je chápou jako luxusní značkovou kosmetiku. Ceny se pohybují v jiných dimenzích než v Česku. Například tentýž výrobek na ruském trhu je minimálně o 150 procent dražší než v tuzemském maloobchodě. V Česku je výhodné prodávat kosmetiku v lékárnách, ovšem kvůli vysokému, více než třicetiprocentnímu rabatu se v nich Ryor těžko uchycuje. Ceny přípravků Ryor se pohybují od jedné do pěti stovek. Například z tisícikorunového krému Vichy má lékárník pochopitelně vyšší zisk než z Ryoru. „Jsme jen tam, kde je lékárník náš fanda a ví, že zbohatne na jiných věcech. Speciálně v Karlových Varech k nám lékárny mají dobrý vztah,“ prozrazuje Štěpánková, podle níž mají zákaznice ke kosmetice ve farmaceutických prodejnách větší důvěru. Vymyslela i kosmetiku pro ženy s nádorem prsu Základem Ryoru je přírodní bylinná kosmetika. Například z Francie dováží extrakty z mořských řas, luxusní jsou preparáty s výtažky z kaviáru nebo jako první v Evropě začali vyrábět přípravky z amarantového oleje. Amarantový olej, vylisovaný z amarantu, laskavce či zlata Inků, jak se této zázračné obilovině také říká, má výrazné regenerační a antioxidační účinky, takže dokáže účinně regenerovat radioterapií poškozenou pleť. Štěpánková jako první využila úžasné vlastnosti látky právě v kosmetice. „Považuje sociální marketing za naprostou samozřejmost, jakmile může někde pomoci, tak se hrne. Sponzoruje akce pro handicapované, staré a nemocné lidi, dětské domovy a podobně. Členky nadace Mammahelp, sdružující pacientky s nádorovým onemocněním prsu, ji požádaly, aby přišla s něčím, co jim pomůže. Proto vytvořila kosmetickou řadu Ryamar. Všechny přípravky této řady jsou úžasné, já je úplně zbožňuji,“ tvrdí mluvčí společnosti Hana Fabíková. Ředitelka Mammahelp Jana Drexlerová dodává, že Štěpánková darovala centru i automobil a v rámci akce Korunka pro ženu jim posílá z každého prodaného výrobku Ryamar jednu korunu, což ročně dělá kolem osmdesáti tisíc. Navíc mají ženy s rakovinou prsu zdarma její kosmetickou poradnu a zlevněné přípravky, které podporují regeneraci ozářené pokožky. „Trpí na nás, je naším dlouholetým sponzorem,“ vysvětluje Drexlerová. Vyrobit umí každý vůl, ale prodat jenom bůh Jedna z nejznámějších českých podnikatelek sama vymýšlí základní koncept jednotlivých kosmetických přípravků, které vznikají na základě její originální receptury. Zatímco laikům se zdá, že právě to je nejsložitější, ona sama považuje v byznysu za nejtěžší marketing. „Řeknu to vulgárně. Vyrobit umí každý vůl, ale prodat jenom bůh,“ říká Štěpánková. „Henkel dává do marketingu stovky milionů korun ročně, my deset.“ Přitom trvá dva roky, než se výrobek od prvotní myšlenky dostane na trh. Předtím ovšem musí projít testy, Ryor si je nechává dělat ve Státním zdravotním ústavu. „Za jeden přípravek jim platíme 80 až 200 tisíc korun.“ Nad laickou otázkou, zda ve firemních laboratořích používají k testování zvířata, se Štěpánková jen pousměje. Prý se to už minimálně osmnáct let neděje. Kosmetika se testuje nahraditelnými systémy, při nichž se používají třeba mikroorganismy, bakterie, vodní řasy… Bez firmy by se nudila**
Ve šlépějích absolventky Vysoké školy chemicko-technologické vykročila i dcera. Vystudovala chemicko-farmaceutickou střední školu a teď se chystá na management a marketing, aby to, co neokouká o řízení firmy od mamky, načerpala ve škole. Eva Štěpánková totiž tvrdí, že za šest let předá otěže dceři Janě, která se nad touto vizí jenom směje: „I kdyby mi vedení předala, tak by do toho stejně mluvila, vždyť by se nudila.“
A tak se domlouváme, že až bude Jana slavit sedmadvacáté narozeniny, přijdeme prověřit, zda už je velkou šéfovou. „Teď jsem dostala na starost propagaci, a tam se kreativně vyřádím,“ prozrazuje, že někdy s mamkou společnou řeč přece jenom nenajde. „Trochu se kočkujeme, ale nakonec většinou máma vyhrává. Je dobře, že jsme rodinná firma.“