General Motors
PRAHA (tpk) – Finanční výsledky největší světové automobilky General Motors vylepšovaly loni prodeje jedné z divizí. Za podíl v Hughes Electronics si koncern ve čtvrtém čtvrtletí k zisku připsal 1,2 miliardy dolarů. Za celý rok potom dosáhl čistého zisku 3,8 miliardy dolarů oproti 1,7 miliardy v roce 2002.
Evropská divize koncernu zaznamenala za rok 2003 ztrátu 286 milionů dolarů. To je sice pokrok oproti více než pětisetmilionové ztrátě z předcházejícího roku, avšak výsledek nedosáhl očekávání automobilky. Ta předpokládala čísla mezi nulou a minus dvě stě miliony. Přesto podíl výrobce na evropském trhu mírně meziročně narostl z 9,2 na 9,4 procenta.
Naopak ve Spojených státech podíl na trhu klesl ze 28,3 procenta v roce 2002 na 28 procent. Šéf automobilky Rick Wagoner předpokládá v letošním roce zejména zesílení podílu na domácím trhu. Spoléhá se na agresivní ofenzivu spočívající v uvedení téměř třiceti nových modelů po celém světě.
Ohledně vývoje v automobilovém průmyslu jsou v General Motors optimisté. V tomto roce vedení očekává zhruba tříprocentní růst prodejů všech vozů na světě na šedesát milionů. Ve Spojených státech by měly automobilky prodat letos 17,3 milionu nových aut.
Ve Spojených státech prodává General Motors auta pod značkami Cadillac, Pontiac, Chevrolet, Oldsmobile, GMC, Saturn, Buick, Hummer. Jeho nejsilnější značkou v Evropě je německý Opel, jehož modely se ve Velké Británii prodávají se značkou Vauxhall. Koncern vlastní rovněž švédský SAAB a drží podíl ve Fiatu a v japonských automobilkách Isuzu, Suzuki a Subaru.