PODNIKATELSKÝ PORTÁLSamými superlativy doprovodila Evropská komise otevření informačního portálu pro malé a střední podnikatele. Má jeho českojazyčná verze šanci stát se užitečným průvodcem nepřehlednou směsí evropských fondů, iniciativ, kontaktních bodů a legislativních nařízení?
PODNIKATELSKÝ PORTÁL Samými superlativy doprovodila Evropská komise otevření informačního portálu pro malé a střední podnikatele. Má jeho českojazyčná verze šanci stát se užitečným průvodcem nepřehlednou směsí evropských fondů, iniciativ, kontaktních bodů a legislativních nařízení?
Využívání informačních zdrojů Evropské unie připomíná hledání diamantu na písčité pláži. Každé zrnko se blyští a třpytí, ale cenný kamínek se hledá špatně.
V případě Evropské unie jsou zase desítky málo známých podpůrných nástrojů, finančních podpor nebo užitečných informací pohřbeny pod tunami proklamací nebo zbytečných dokumentů. Obzvláště pro podnikatele má oficiální eurostránka www.europa.eu stejnou informační hodnotu jako zákoník práce ve starohebrejštině. Řešením by měl být čerstvě spuštěný portál na adrese http://ec. europa.eu/enterprise/sme/index_cs.htm. Ten údajně představuje „…první pomoc při pochopení zákonů, politik a iniciativ Evropské unie, které ovlivňují vaše podnikání“.
LÁKAVÁ NABÍDKA
Hned úvodem potěší jednoduchý a účelný design a přehledná struktura stránek. Deset lákavě znějících sekcí, „Finanční podporou MSP“ počínaje a „Odvětvovými politikami MSP“ konče pak ukrývá další desítky dílčích odkazů. Ty vždy několika málo větami představují určitý problém a pak už jen umožňují prokliknout se na specializované stránky. A právě tento systém, připomínající knihovní kartotéku, je zároveň hlavní silnou i slabou stránkou celého portálu.
Nejprve ke kladům, k nimž jednoznačně patří velmi široký a bohatý záběr vybraných témat. O dotacích ze strukturálních fondů ví prakticky každý, ale slyšeli jste o možnosti získat prostředky z programu eContenplus, Media 2007 či Culture 2007? Víte, že existují stránky, které vám obsáhle poradí při podnikání v členských zemích, od zakládání až po prodej firmy? Hledali jste jeden informační zdroj, na jehož půdě je shrnuta všechna legislativa týkající se zadávání veřejných zakázek nebo třeba ochrany duševního vlastnictví? Nemluvě o všemožných příručkách a manuálech řešících podnikatelské problémy 21. století? Tak právě zde podobných lahůdek najdete ještě daleko více. Bohužel, tím výčet pozitiv končí, delší užívání informačního portálu vám už postupně smaže úsměv z tváře.
DO YOU SPEAK ENGLISH?
Velmi diskutabilní je hlavně zmiňovaný český překlad celého webu. Pokud vás například zaujmou možnosti elektronických trhů eMarket Services a kliknete na nabízený odkaz, dostanete se opět na anglické, popřípadě německé či francouzské stránky. Web totiž plní pouze a výhradně funkci rozcestníku, kdy na české stránky odkazuje jen v tom případě, že existují. Což je bohužel v naprostém minimu případů.
Poměrně citelně chybí i úprava portálu pro potřeby domácího čtenáře, tedy jeho lokalizace do českého prostředí. Například odkaz na seznam českých Euro info center žadateli nenabídne jejich seznam, ale znovu jej nesmyslně odešle hledat na anglické stránky.
Občas úsměvné reakce může vyvolat i výběr nabízených témat. Vedle praktických a skutečně využitelných odkazů totiž může podnikatel narazit třeba i na pestrou paletu dotazníků, případových studií a návodných příruček pro případ, že si „…přeje vést svůj malý podnik s větší sociální zodpovědností, ale chybí mu know-how a odborné znalosti“. Podobné speciality jsou však víceméně přijatelnou cenou za snahu vměstnat na tyto stránky veškeré problémy týkající se malých a středních podniků.
MALÝ KROK SPRÁVNÝM SMĚREM
Souhrnně celý web působí rozpačitým dojmem. Výbornou ideu shromáždit všechny důležité informace na jedno místo zabíjí hlavně absence českého překladu stránek, na které portál odkazuje. Přesto lze jeho návštěvu doporučit. I v takto omezeném rozsahu totiž může upozornit například na málo známý program podpory nebo na dlouho hledanou legislativní úpravu.
HODNOCENÍ
+ rozcestník na velké množství užitečných informací
+ zaměření výhradně na malé a střední podnikatele
- odkazy většinou na cizojazyčné stránky
- chybí lokalizace do českého prostředí