Na francouzské impresionisty se jezdí do Paříže, na vídeňskou secesi zase do Vídně. Má to svou logiku i své kouzlo. Zajít po výstavě na skleničku vína někam na Montmartre, respektive na šálek kávy třeba do Cafe Hawelka, dokáže takový kulturní zážitek ještě notně umocnit. O to překvapivější je, když se muzea z obou metropolí, Musée d‘Orsay a Leopold Museum, rozhodnou vyměnit si své sbírky.
Výměna to samozřejmě není kompletní a trvalá, ale přesto stojí za pozornost. Od 30. září do 30. ledna bude vídeňské Leopold Museum hostit výstavu Impresionisté ze sbírek Musée d’Orsay a ve stejnou dobu, přesněji od 5. října do 23. ledna, se v Paříži ve výstavních sálech Grand Palais uskuteční výstava nazvaná Vídeň 1900, doplněná vysvětlujícím podtitulem Klimt, Schiele, Moser, Kokoschka. Nad výstavami společně převzali záštitu oba prezidenti Heinz Fischer a Jacques Chirac.
Vídeňská výstava je mimo jiné důkazem, jakou pozici si Leopold Museum, které se pro veřejnost otevřelo teprve před čtyřmi lety, v odborných kruzích již stihlo vydobýt a jak kvalitní sbírku opatruje. Impresionisté jsou totiž v muzejním světě kartou, kterou lze jen těžko přebít. Máloco dokáže přitáhnout takové davy diváků jako výstavy, které mají v titulu slůvko impresionisté či jména jako Monet, Renoir, Degas nebo van Gogh.
Kurátorem vídeňské výstavy je sám Rudolf Leopold, tvůrce sbírky a doživotní ředitel muzea. Když svou sbírku převáděl na stát, byla její hodnota vyčíslena na více než půl miliardy eur. Díla, která budou ve Vídni k vidění, si mohl Leopold vybrat přímo z expozice Musée d’Orsay. Nepůjde tedy jen o nějaké druhořadé kusy z depozitářů, ale i o slavná díla, jako jsou Manetův Pištec, Degasova Taneční třída či van Goghova Arlesanka.
Ten, kdo si snad návštěvu Vídně bez Klimtových a Schieleho děl ani nedokáže představit a do Paříže kvůli nim jezdit nehodlá, nemusí zoufat. Stačí, když počká do prosince, na kdy vídeňská Albertina ohlásila velkou výstavu Egona Schieleho. Bude na ní nejen 170 kreseb z vlastní kolekce muzea, ale i další stovka děl z celého světa.