Menu Zavřít

Evropa učí Ameriku

31. 5. 2006
Autor: Euro.cz

Paul Garcia

Centrálou společnosti Global Payments pro země střední a východní Evropy je od roku 2004 Praha. Z české metropole nyní americká firma řídí svoji expanzi do Ruska a Polska. Generální ředitel a předseda představenstva Global Payments Paul Garcia tvrdí, že Prahu si nevybral jen kvůli její strategické poloze. Pro hovořila jak kvalita personálu, tak platforma někdejší společnosti MUZO.

EURO: Evropa v zavádění nových technologií velmi často dohání Ameriku. Mohou trendy ze Spojených států, odkud vaše firmy pochází, nějak ovlivnit zdejší dění? GARCIA: Pokud mluvíme o akceptaci platebních karet, toto přirovnání příliš neplatí. Evropa přijala náročnější standardy než Amerika, například standard EMV. V USA však připadá na domácnost podstatně větší počet karet, navíc se jejich prostřednictvím uskutečňuje daleko víc transakcí než v Evropě. Z toho plyne, že můžeme očekávat další penetraci karet v Evropě, a následkem toho i zvyšování počtu transakcí.

EURO: Domníváte se tedy, že vliv v oblasti platebních karet může být opačný? GARCIA: Ano. Především kvůli standardu EMV pro čipové karty. Navíc jsem přesvědčen, že na čipovou technologii je Evropa připravena i v oblasti mobilních plateb.

EURO: Hovoříme-li o globální expanzi, jaké jsou rozdíly mezi Severní Amerikou, Evropou a Asií? GARCIA: V podstatě jsou si tyto trhy velmi podobné. Vždy je přítomen zákazník, který hledá vhodný způsob, jak platit za výrobky či služby, a v některých případech hledá i způsob financování svého nákupu. Přesto může být dostupnost a přístup spotřebitelů ke kreditním a debetním produktům v různých zemích velmi rozdílná, stejně jako se může lišit zájem klientů o financování jejich nákupů.

EURO: Bankovní platební karty vznikly ve Spojených státech. Váš otec byl prý u zrodu celého systému… GARCIA: Obor platebních karet je relativně mladý, jejich historie trvá pouhých 30 až 40 let. Když jsem byl na střední škole, akceptace bankovní platební karty byla ojedinělou záležitostí. Každý vlastnil privátní kartu obchodních domů Bloomingdales, Abrahams and Strauss či Sears. Ale žádný z uvedených obchodních řetězců nepřijímal bankovní karty ani karty spojené s poskytováním služeb v oboru cestovního ruchu a zábavy -American Express a Diners Club. Otec byl jedním z původních vedoucích pracovníků u společnosti American Express a byl pověřen vedením skupiny, která pojmenovala kartu American Express. Poté byl ve společnosti Diners Club jmenován do funkce výkonného viceprezidenta a výkonného ředitele, kde působil až do prodeje této společnosti.

EURO: Kdy jste se začal angažovat v oblasti platebního styku? GARCIA: Univerzitu jsem vystudoval v roce 1975, poté jsem nastoupil do společnosti Citicorp Payment Services, nyní součásti CitiGroup. Moje práce spočívala v prezentování společnosti a prodávání jejich cestovních šeků středně velkým bankám na východním pobřeží Spojených států. Ačkoli to byla zajímavá práce, objevila se příležitost pracovat v obchodním oddělení společnosti Chase Bank, a to na pozici se zaměřením na jejich nově vznikající segment služeb pro obchodníky. Nabídku Chase jsem přijal a ocitl se v rychle se rozvíjejícím odvětví akvizic obchodníků, vydavatelů kreditních karet. To bylo na konci sedmdesátých let. V roce 1999 jsem se stal generálním ředitelem společnosti NDC, jejímž hlavním předmětem podnikání byla eCommerce. Na konci roku 2000 začala NDC podnikat pod hlavičkou Global Payments.

EURO: Proč si Global Payments pro svou východoevropskou expanzi vybrala právě Českou republiku? GARCIA: Její poloha v srdci Evropy je perfektní, právě to nám umožnilo rapidní expanzi na trhy Polska a Ruska. Česká republika má kromě toho nadané inženýry a techniky. Global Payments Europe, dříve MUZO, má skvělou platformu s prvotřídním managementem, jmenovitě Petrem Sedláčkem. A samozřejmě, Praha je nejhezčí město Evropy.

WT100

EURO: V Asii, ale v poslední době i Evropě a Spojených státech dravě expanduje čínská karetní asociace. Domníváte se, že může ještě výrazně posílit svůj vliv na trhu? GARCIA: Visa a MasterCard jsou samozřejmě světovými lídry. China UnionPay vydala již přes 800 milionů debetních karet a její síla stále roste. Svým způsobem je růst a význam společnosti China UnionPay metaforou pro Čínu samu. Kromě toho se domnívám, že se objeví noví hráči na trhu, jako jsou například poskytovatelé telekomunikačních služeb a PayPal.

EURO: Jak vidíte budoucnost bezhotovostního placení? GARCIA: Iniciativy jednotné eurozóny (SEPA) dále změní evropský trh, neboť si vyžádají nejen komunikaci mezi všemi bankami, ale povedou k vytvoření panevropských iniciativ v procesingu platebních transakcí. Věřím, že zde vzniknou mnohočetná partnerství a rozšíří se nabídka služeb. A právě o to v podnikání jde, o rostoucí konkurenci a odstraňování bariér.

  • Našli jste v článku chybu?